Valerij Lonszkoj Életképesség és kisemmizettség

Az orosz filmgyártásról

Január első felében Orosz Filmhét volt az Örökmozgóban és a Bem moziban. A rendezvény alatt Budapestre látogatott Valerij Lonszkoj filmrendező, a Moszkvai Filmművész Szövetség elnöke, akinek visszafogott stílusú, valóságérzékeny alkotásai egyre nagyobb elismerést váltanak ki az orosz szellemi életben. Közülük most egy kitűnő Trifonov-adaptáció, a Mindenkinek a maga keresztje került bemutatásra, míg a vele folytatott beszélgetés során Lonszkoj az orosz film utolsó évtizedének legfontosabb mozzanatait igyekezett bemutatni.

Az orosz filmgyártás helyzete távolról sem olyan áttekinthetetlen, mint ahogy kívülről tűnik. Lényegében három szakaszban leírható, mi történt a kilencvenes években. Különösen az első, 1993-ig tartó periódus érdekes. Bizonyára kevesen tudják, hogy a rendszerváltás után óriási tőkebefektetések történtek a filmgyártásban. Sokan azt hitték, ráleltek az egyik legjövedelmezőbb iparágra, amely ráadásul még pénzmosásra is alkalmas. Különösen az utóbbi motiváció bizonyult erősnek. Hiszen ha befektetek egy filmbe 2 millió dollárt, abból egyet nyugodtan megtarthatok magamnak, senki se fog a nyomára bukkanni. De a vállalkozók a nyereségben is bíztak, elvégre a világ egyik legnagyobb mozihálózatán forgalmazhatták a filmeket. A lényeg az, hogy 1993-ban már körülbelül évi 300 játékfilm készült Oroszországban, ami az egykori teljes szovjet filmtermés kétszerese. A produkciók döntő többsége persze teljesen igénytelen kommerszáru volt, de a folyamat egésze szempontjából ez mellékes.

1994-től aztán váratlannak tűnő, valójában teljesen törvényszerű visszaesés következett be. A gyors sikerben bízó beruházók ugyanis nem számoltak az egykori orosz filmpiac állami garanciáival. Kellő központi támogatás hiányában a forgalmazási láncolat szétesett, a privatizáció szétdarabolta a terület tőkéjét. A mozik például általában a korábbi üzemvezetők tulajdonába kerültek. De egyiküknek se volt pénze felújításokra, korszerű vetítőberendezések vásárlására, Dolby rendszerre. Így aztán sokan csak úgy tudtak fennmaradni, hogy kaszinókat, biliárdtermeket alakítottak ki a mozik helyén. A vetítőhelyek radikális csökkenése kérdésessé tette a gyártásban rejlő lehetőségeket. Talán elég csak arra utalni, hogy a nyersanyagárak növekedése miatt így nem lehet egy kifizetődő forgalmazáshoz elegendő számú kópiát készíteni. Régen az ország tele volt körzeti, területi filmtárakkal. Előfordult, hogy egy filmből 1500 kópiát húztak le, de a "problémás" művekből is készült 150. Ma 50 a felső álomhatár, de reálisan 10 kópiával kell számolni. És akkor még nem beszéltem arról, hogy a gyenge technikai feltételek között készült, összecsapott hazai produkciók amúgy is versenyképtelennek bizonyultak a beáramló amerikai termékekkel. Természetes, hogy ezek után a gyors sikerben bízó magánbefektetők kimenekültek az orosz filmgyártásból.

Ezt a válságot aztán valahogy mégis sikerült átvészelni. Először is bizonyos állami támogatásra továbbra is számítani lehetett. Nyilvánvaló, hogy az első reformkormányok olyan komoly szociális problémákkal szembesültek (egészségügy, kifizetetlen nyugdíjak, a lakosság jelentős részének elszegényedése), hogy nem összpontosíthatták a kultúrára a figyelmüket. De a költségvetésben így is van egy filmgyártást támogató tétel, amelynek azért valamilyen mértékben eleget kell tenni. Meg hát ott a minisztériumi szintű Filmbizottság, a Goszkino. Igaz, évekig a költségvetésben vállalt összegnek csak a 30-50%-át kaptuk meg, de már ezzel is lehetett kezdeni valamit. A minisztériumban szakértői kuratórium alakult a beadott forgatókönyvek elbírálására, és a kiválasztott munkák megkapták az állami támogatást. Na nem minden zökkenő nélkül. Idegtépő a pénz átutalásában oly gyakran tapasztalható "szakaszosság". Ennek köszönhetően forgatta Alekszej German 7 évig legutóbbi filmjét. Mindenestre tény, hogy ez az állami csurranás-cseppenés azért megmentette az orosz filmet a teljes összeomlástól.

Az évtized közepétől aztán fokozatosan megint javulni kezdett a helyzet. A filmgyártás finanszírozásában egyre komolyabb szerepet kezdtek vállalni a tévétársaságok. Az egyes csatorna mellett az NTV-t emelném ki, amely két önálló stúdiót is létrehozott (NTV-Profit, Kino-Moszt). Ezek a sorozatok mellett játékfilmeket is gyártanak, köztük olyanokat, mint Pavel Csuhraj nagy nemzetközi sikere, A szélhámos. A vezető tévétársaságok beszálltak a mozik korszerűsítésébe is, részint nekik köszönhető, hogy ma már végre sok mozi nemzetközi szinten működik. S ugyan nagy volt a félelem, miből fognak ezek az óriási befektetések megtérülni, kik fognak járni a megdrágult mozikba, de hamar kiderült, hogy a fiatalok szívesen áldoznak a jó kép- és hangminőségre. Ez jó jel, mert úgy tűnik, ha lesz elég korszerű mozi, a filmek ismét komoly hasznot hozhatnak majd.

A régi filmgyártó stúdiók is '95-től kezdtek magukhoz térni. Talán a Moszfilm átalakulása a legérdekesebb. Az első lépés még a gorbacsovi érában történt, amikor a gyáron belüli úgynevezett alkotóközösségek (stúdiók) önállósultak. A rendszerváltás után mint független cégek vezetőik kezébe kerültek. Anyagi háttér híján az 1993-ig készült filmek tévéjogaiból tartották fenn magukat, amiből aztán egyre jelentősebb tőke halmozódott fel. Egy szovjet sikerfilm sugárzásával (a reklámokat beleszámítva) egy csatorna 120 ezer dollárt kereshet. Ebből a stúdió csak 10-20 ezret kap, de figyelembe véve a növekvő keresletet, mégis jelentős bevételre tud szert tenni. Lassan lehetőség nyílt a szükséges műszaki korszerűsítésekre, filmek önálló finanszírozására. Ma a Moszfilm megint úgy néz ki, mint egy filmgyár, bárkit körbe lehet vezetni benne, senki se fogja istállónak nézni a műtermeket. Jó a hangstúdió, van elég kamera, világítóeszköz, még bérbe is lehet adni őket. De ami a legfontosabb: a Sahnazarov, Abdrasitov, Menysov, Danelija, Naumov, Talankin, Szolovjov vezette stúdiók a műszaki bázissal együtt egy részvénytársasági konszernben egyesültek. A Moszfilm ma egy virágzó rt., s így továbbra is meghatározó szerepet tud játszani az orosz filmgyártásban.

A kedvező folyamatok után aztán jött a 98-as államcsőd. A dollár négyszeresére emelkedett, több bank tönkrement. Bár a tévés stúdiók valahogy tovább dolgoztak, 1999 májusáig az "állami" filmgyártás leállt. Összesen 25 játékfilm készült ebben az időszakban. De most már ezen is túl vagyunk. A múlt év közepe óta megint érzékelhető javulás tapasztalható. Ezt mi sem bizonyítja jobban, mint hogy az állam hosszú évek után első ízben 100%-ig teljesítette a költségvetésben vállalt kötelezettségeit.

Talán még mindig a forgalmazás jelenti a legnagyobb problémát. Bár ugyanakkor óriási iparágat fejlesztett ki a telíthetetlennek tűnő videopiac, amely az orosz filmekre is vevő. A hazai filmek nehezen jutnak el a mozikba, de kazettán 80%-uk hozzáférhető. Ráadásul az 5 legnagyobb videoforgalmazó cég együttműködési szerződést kötött egymással a szabványok betartására, a kalózkodás háttérbe szorítására. Igaz, nekünk, filmeseknek ebből ma még nagyon kevés hasznunk van.

Ami az alkotói szférát illeti, az orosz film arculatát az utóbbi másfél évtizedben meghatározó rendezők, operatőrök, forgatókönyvírók folyamatosan dolgoznak. A harmincasok is kitermeltek olyan egyéniségeket, mint Rogozskin vagy Balabanov. Sajnos épp a fiatalok vannak a legnehezebb helyzetben, annak ellenére, hogy a minisztérium 3-4 elsőfilmet finanszíroz évente. Én a 70-es években kezdtem, amikor a Moszfilm évi 45 filmet csinált, és így minden pályakezdő 2-3 éven belül lehetőséget kapott. Ma iszonyú nehéz bemutatkozni. Azzal a megoldással pedig nem nagyon értek egyet, amivel a Gorkij stúdióban próbálkoztak, hogy a fiatalok csináljanak alacsony költségvetésű filmeket. 200-250 ezer dollárból? Dehát pusztán a nyersanyag ennyibe kerül. Tagadhatatlan, hogy valahol ez is egy esély, csak nagyon behatárolja a lehetőségeket, leszűkíti a választható műfaji skálát.

Szociálisan teljesen kiszolgáltatott helyzetbe kerültek az 50 és 60 év közötti filmesek, filmgyári dolgozók. Olyannyira, hogy ma már a mi moszkvai filmművészszövetségünk is az ő támogatásukat tartja elsőrendű feladatának. A segélyek nélkül nem tudnának megélni, nem tudnák fedezni az egészségügyi ellátás, a gyógyszerek költségeit. Egy egységes szövetség az állami pénzekért is eredményesebben tudna harcolni, de mióta minden területi szervezet önálló, túl sokat vitatkozunk egymással. A FÁK területén lévő szövetségek ugyan már létrehoztak egy Konföderációt, csak hát éppen a hazai szervezeteket egyesítő Orosz Szövetséggel van a legtöbb konfliktus. Vezetője, Nyikita Mihalkov ugyanis megváltoztatta az alapszabályt, saját kezébe helyezett minden hatalmat, ő dönthet mindenről, kinevezhet vezetőségi tagokat, rendelkezhet a szövetség tulajdonáról is. De miért kéne egy társadalmi szervezetnek az ő szeszélyes személyi ambícióit szolgálni, mikor még ezer probléma van?

Én igyekszem járni tovább a saját utam. Igényes, sokaknak szóló filmeket próbálok csinálni. A korai Fellini a példaképem. Az utolsó filmem, A mester és a képzelet játékai két munkanélküli művészről, egy színészről és egy operatőrről szól. Arról, meg tudják-e őrizni önmagukat a mai világban. Úgy látom, a kortárs orosz film egyébként is mintha egyre közelebb kerülne a neorealista hagyomány szellemiségéhez. A filmgyártás sok mindent átvészelt, de azért nem lehet elmenni az emberek kisemmizettsége mellett. Ez alatt a tíz év alatt nálunk háromszor semmizték ki teljesen embereket. Háromszor. Hogy ők miért tűrik, nem tudom. De mi, filmesek már nem tűrhetjük tovább szótlanul.

(Lejegyezte: Forgács Iván)

 

hírek hírek filmek filmek arcok arcok gondolatok gondolatok szemle szemle Örökmozgó Örökmozgó képtár képtár fórum fórum mozgóképtár linkek repertórium levelek FILMKULTÚRA '96-'98 tartalom címlap