Sárosdy Judit A fény felé

Gémes Péter gyűjteményes kiállítása a Műcsarnokban

Apokalipszis, 1993
Apokalipszis, 1993
49 KByte

Trendek jönnek, trendek mennek, nem csak a divatszakmában, de szinte minden egyéb területen is. A bőség zavara gyakran kísért, s olykor hajlamosak vagyunk az értékesről lemondani az értéktelenért. Az évszakok váltakozása azonban segítségünkre lehet, hogy szinte öntudatlanul összekapcsolódjunk a természettel s rajta keresztül a kozmikus renddel. Ehhez jobb kalauzt keresve sem találhatnánk magunknak, mint a tragikus sorsú Vándort és Filozófust, a kortárs magyar képzőművészet immár klasszikus alakját, Gémes Pétert (1951-1996).

A kiállításdömpingben ritka szerencse kell ahhoz, hogy egy tárlat időben és térben méltó helyre kerüljön. A Műcsarnok jól időzített, amikor Gémes Péter gyűjteményes kiállítását nyárutóra tervezte. Az augusztus 23-tól szeptember 24-ig látható tárlat egy olyan művészt mutat be, akit kevéssé ismer a hazai közönség, pedig életműve, mely sajnálatosan korán lezárult, a maga nemében egyedülálló. A kiállítás rendezője mégsem törekedett teljességre, nem akarta mindenáron pótolni a korábbi mulasztásokat. A művek leltárszerű számba vétele helyett inkább a lényegre koncentrált, s így maradt hű az alkotó szelleméhez. A gondosan szelektált és elegánsan megrendezett kiállítás, a mindössze 25 műalkotás, újjávarázsolja a Gémes teremtette rituális-mitikus világot. Monumentalitás és szakralitás, illetve a fotó egyedi értelmezésén alapuló filozofikus művek: egy igényes, küzdelmes és hiteles élet egyetemes értékű dokumentumai.

A Varsói Képzőművészeti Akadémia egykori növendéke, Hérakleitosz, a több mint két és fél ezer éve élt rejtélyes görög filozófus kései tanítványa “az ellentétek harcán és a változáson alapuló mindenségről, az isteni logoszról alkotott elméleteit”, mitikus beszédeit fogalmazta képpé. A korai narratív sorozatok, a Fotografikus etűdök (1981-1991) után a Tanulóévek (1984), majd a Vándorévek (1986) sokalakos kompozíciói Goethét és Platónt idézik. A papírra, kartonra, lepedővászonra tussal és szórópisztollyal készített képek a fotót mint újszerű, korszerű médiumot használják. Az álomszerű, finoman elmosódott víziókban a beállított modell rendszerint a művész maga, néha pedig a családja. Ám senki se gondoljon hagyományos értelemben vett portrékra, Gémes inkább a klasszikus görög vagy japán drámák rituáléihoz, a múlt századi állóképek időtlenségéhez, illetve Jancsó Miklós és Andrzej Wajda drámai jelképekbe sűrített alkotásmódjához hasonlóan dolgozott. Képrendező és üzenetközvetítő volt, aki a fénnyel és az idővel alkotott; ecset helyett egy zseblámpa pontfényével rajzolta hieroglifáit. A nagy beteg művész a reneszánsz mesterek elszántságával és tudásszomjával igyekezett megörökíteni az ember spirituális útját, szellemi fejlődésének stációit. Középkori szerzetesek önfegyelme és aszkézise jellemezte, bár a játékosság sem állt távol tőle. A Predellum (1989) már a lélek halhatatlanságát és a halállal való megbékélést ábrázolja. Utolsó munkái, mint a 27 darabos Napló - Piramis, illetve az 56 darab fotóból felépülő Oszlopok (1995) című képinstallációk saját testlenyomataiból konstruált izgalmas, újszerű alkotások, akár csak a korszakos jelentőségű, jelképes beszédű Apokrif (1993). A teremtés és az univerzalitás iránti igény, a keresztény szellemiség és a klasszikus görög filozófia, a sokszorosított grafika és az experimentális fotográfia, tradíció és avantgárd - ezek azok a pillérek, amelyeken életműve nyugszik.

“Gémes: immár nem személynév, hanem művek összefoglaló elnevezése, egy kép, egy vízió, amelynek aktualitása mellett érvelünk… Gémes a nyolcvanas évek tradíciója - bármilyen fájdalmasan-mulatságosan hangzik is ez nekünk” - írja a kiállítás kurátora, Bán András művészettörténész a kiállításhoz készült igényes, tartalmas magyar és angol nyelvű monográfia utószavában. Szeretném, ha a tárlat és a művek nem csak az emlékét őriznék meg, de szerte a világban eljutnának olyan értő, érző utódokhoz, akik hozzá hasonlóan képesek lesznek majd távoli korok üzenetét s az örök emberi értékeket univerzális jelekre, tiszta képi nyelvre lefordítani.

Piramis, 1995
Piramis, 1995
36 KByte
Predellum, 1989
Predellum, 1989
19 KByte
Vándorévek, 1986
Vándorévek, 1986
42 KByte
Feher
Feher
23 KByte

 

hírek hírek filmek filmek arcok arcok gondolatok gondolatok szemle szemle Örökmozgó Örökmozgó képtár képtár fórum fórum mozgóképtár linkek repertórium levelek FILMKULTÚRA '96-'98 tartalom címlap