2000. október 7-9. között a Lengyel Intézet és a Magyar Nemzeti Filmarchívum
közös rendezvénysorozatot szervezett az Örökmozgó
Filmmúzeumban a Szolidaritás szakszervezet megalakulásának 20. évfordulója
alkalmából.
"Kevéssé ismert talán, hogy a lengyel film milyen aktív szerepet játszott
azoknak a politikai változásoknak a társadalmi érlelésében, amelyek a kommunizmus
lengyelországi bukásához, majd - nem függetlenül a lengyel eseményektől - a többi
európai kommunista rezsim bukásához is vezettek." - írja a rendezvénysorozatot
bevezető ismertetőjében Bozena Janicka, az ismert lengyel filmkritikus, aki sok
éven keresztül a Film című hetilap rovatvezetője volt. Ez alkalommal maga is
Budapestre érkezett, hogy személyesen mutathassa be a magyar nézőknek az ismeretlenül
ismerős játék-, illetve dokumentumfilmeket: Andrzej Wajda Vasemberét,
Krzysztof Kieslowski Véletlenjét, Andrzej Brzozowski Hotel Kalendáriumát,
a Munkásokat (Andrzej Zajaczkowski, Andrzej Chodakowski), illetve a Bányászokat
(Andrzej Piekulowski).
Amikor erre a beszélgetésre készültem, szociálpszichológus barátom hívta fel a
figyelmemet arra, hogy körülbelül a 90-es évek elejéig a különböző kérdőíves
felmérésekben az emberek a szolidaritás fogalmát egyértelműen a neves
lengyelországi mozgalommal, illetve a pozitív jelentéstartalmú társadalmi
összefogással azonosították, manapság viszont már valami egészen mást jelent:
"kéz kezet mos", sőt szinte a korrupcióig fajuló cselekvésformákat. Mit
jelent ma Lengyelországban, a legfiatalabb nemzedék számára a Szolidaritás mozgalma
és a tág értelemben vett társadalmi szolidaritás?
Wajda filméjében hangzik el az a mondat, hogy "Egyszer, évek múltán
mesélnünk kell majd a forró napokról, a harcokról." A ma Lengyelországában
egyszerűen nincs kinek mesélni arról, hogy mi is történt. A húsz évvel ezelőtti
események a régmúlt történelmévé váltak. Az emberek közötti szolidaritás
eszméjét pedig megölte a társadalmi darwinizmus.
Mi az oka annak, amire ön a rendezvénysorozathoz írott bevezetőjében is utalt,
nevezetesen hogy a lengyel film nagyon jelentős szerepet játszott a kommunizmus
bukásához vezető társadalmi változások előkészítésében? Miért éppen a film?
Miért nem valamelyik másik művészeti ág?
Lengyelországban a 80-as években mindenki a kommunizmus végét akarta, de nem volt
közös platform, ahol erről beszélhettek volna. Végül aztán úgy alakult, hogy
számos kiemelkedő alkotó ebben a műfajban találta meg a hatalom feje felett zajló
társadalmi párbeszéd lehetőségét. A sikernek mindig sok keresztapja van, de ma,
évek múltán is úgy látom, hogy a rendszerváltás egyik előidézője a film volt.
Ezen a hét végén kerül sor Lengyelországban az elnökválasztásra. Mi az ön
tippje? És milyen esélyt ad Walesának?
Kwasniewski fog nyerni, mégpedig várhatóan már az első fordulóban. Hogy
miért? Mivel az elmúlt évek során nem csinált semmi nagyon botrányosat, semmi nagyon
megkérdőjelezhetőt. Arra játszott, hogy újraválasszák, ami most meg fog történni.
Walesa már korábban is marginalizálódott, nem hinném, hogy ez a választás
jelentősen változtatna a pozícióján.
(A választási eredmények teljes mértékben Bozena Janickát igazolták. - K.J.)
Hogyan értékeli ön a legutóbbi gdyniai filmfesztivált, a lengyel film nemrég
lezajlott szokásos évi seregszemléjét?
Amennyiben 1-6 skálán osztályoznánk a filmeket, úgy fogalmaznék, hogy akadtak
gyenge ötösök és erős egyesek, ami alatt ügyetlenül megcsinált kommersz filmeket
kell érteni. A kommersz önmagában nem rossz irány, csak akkor, ha tehetségtelen
emberek választják maguknak. Érdekes tendenciának tekinthető, hogy szinte teljes
mértékben eltűntek a tragikus végű filmek. Gdyniában mindössze két fiatal rendező
munkája jelentett ez alól kivételt. Przemyslaw Wojcieszek Zabij ich wszystkich (Öld
meg őket mind) című filmje és Malgorzata Szumowska Szczesliwy czlowiek-je (Boldog
ember). A legfiatalabbak munkáit egyébként ugyanaz a tendencia jellemzi, mint amit
az amerikai off filmekben figyelhetünk meg: egyértelmű, drasztikus szembefordulás az
elismert értékekkel.
Ön miként értékeli a lengyel filmgyártás legutóbbi nagy sikerét, Krzysztof
Krauzénak a budapesti Lengyel Filmhét keretében nálunk is bemutatott
Dlug (Adósság) című filmjét, amit ugyanakkor Nyugaton hűvös
értetlenség fogadott?
A Dlug azt a helyzetet mutatja be, amikor egy embert mindenki elhagy.
Elhagyja az állam, ami ugyan létezik, de a maga kis ügyeivel van elfoglalva. Elhagyja a
jog, mivel a törvényesség megszűnt létezni. Az illető a teljes magáramaradottság
állapotában leledzik, sőt tulajdonképpen még önmagára sem számíthat. Krauze
filmjét nagyon jelentős műnek tartom.