Bíró Sándor Két plakát egy témáról

Steven Spielberg: Baljós árnyak


51 KByte
1977 olyan esztendő volt a filmtörténeti kalendáriumban, melyet akár piros betűvel is kiemelhetnénk. Ekkor láthatta a közönség először a Csillagok háborúját. Ez a film - amelyet aztán 1980-ban követett a Birodalom visszavág, majd 1983-ban a Jedi visszatér - hihetetlen népszerűségre tett szert egyedi történetével és világával. Világszerte rajongói klubok tömörültek a film hangulata köré, gyárak ontották a film műanyag hőseit. A trilógiát többször is felújították húzva-halasztva a történet folytatását, de ami késik, nem múlik, több mint 10 évnyi hallgatás után megújult a George Lucas-i gépezet és elkészítették az első részt, Baljós árnyak címmel, amely történetileg az eredeti trilógia előtt játszódik. Hogy milyen sikeresen illeszkedett be az eredeti három rész világképébe az újabb epizód, erről döntsön mindenki saját maga, de álljon itt egy kis történeti áttekintés!

A trilógia egy gonosz galaktikus birodalom bukását mutatja be, amit maréknyi bátor, tisztaszívű lázadó harcol ki. A film főhősei: egy nagyképű csempész és majomszerű segédje, két robot illetve egy hányattatott ikerpár, akiket egymástól elválasztva neveltek fel. A film nem csak attól hősies, hogy megmutatja, mire képes néhány elszánt lélek az igazságosság utáni vágyában, hanem attól is, hogy az ikerpárnak szembe kell néznie apjával, aki a birodalom gonosz hadvezére, az uralkodó alattvalója. A történet végén a gonosz apa szembesül fia tisztaságával, és élete utolsó percében maga is megdicsőül, megmenti fiát a gonosz császár kezei közül, majd megöli az uralkodót, bár maga is halálos sebet kap.

Ez a trilógia tehát duális felépítésű, ábrázol egy történelmi fordulópontot illetve egy család eseményeit. Ez a családtörténet alapozódik meg a legújabb részben, mely a gonosz apa előtörténetét mutatja be: szintúgy történelmi momentumok árnyékában megismerhetjük Anakin Skywalkert, aki rabszolga létére hatalmas, misztikus képességekkel rendelkezik. Erejére felfigyel néhány varázslatos lovag, és magukkal viszi a mesterek elé, akik elismerik, hogy talán a legnagyobb jedi válhat belőle, de félnek attól, hogy mágikus erejét rosszra fogja használni. Félelmük később valóra válik, így lesz a gyermekből a gonosz Darth Vader. Tehát a végső történet - kiegészülve majd a következő két résszel - a mesebeli történelem nagy fordulatait ábrázolja, a birodalom emelkedését és bukását, belefűzve egy kulcsfontosságú család történetét, vagy másképp értve, megmutatja a világ változását egy család szemszögéből.

Szerintem ez a kettős eseményfűzés az oka annak, hogy filmajánló plakátból is kettő készült.

Az egyik egy végtelenül egyszerű, csupasz fotó, mely az ifjú Anakin Skywalkert ábrázolja sivatagos szülőbolygóján egy ház sarkánál állva. Meglehetősen kevés lenne ez reklámnak, ha nem vennénk figyelembe a gyermek árnyékának méretét és alakját, az árnyék ugyanis Darth Vaderé, a gyermek jövőjéé.
A másik plakát festett, és a film majd minden szereplője megjelenik rajta a gonosztól az ügyefogyott naivig, a gyermektől az idősödő mesterig, a piszkos rabszolgától az egzotikus királynőig. Mindezt idealizáló, szinte miszticizáló stílussal láttatja.

Beszéljünk egy kicsit az eszközhasználatról!

Mint már említettem az első esetben fotóval találkozunk. A film valósága szűrődik át a plakáton - a gyermek sorsa. Egy paradoxon talán legszebb megoldását láthatjuk, hogyan lehet egy mesét a realitás eszközével megfesteni.
A másik plakáton festéssel találkozunk. A mesét nem próbálják realizálni, sőt hőseit még jobban idealizálják, felmagasztalják, megerősítve a történet mivoltát.

A kompozíciókat tekintve is eltérések vannak.
Az első plakátnál puritánul egyszerű a szerkesztés. A minimális megjelenítés nem igényel túl nagy komponálást (legalábbis látszólag). A plakát optikai középpontjában áll a gyermek a fenyegető árnyékkal, mögötte a ház sarka belóg a képbe. A lehető legjobban le akarták csökkenteni a háttér elemeit, hogy minél jobban kihangsúlyozódjon a kettős figura.
A második esetben a kompozíció összetettebb. A központi figura itt is Anakin Skywalker, de köré felsorakoznak a film hősei: a kép tetejéről pillant ránk tüzes szemeivel a gonosz lovag, alatta s az ifjú fölött ott áll a gyermek bölcs mestere, óvó tekintetét ránk szegezve, alatta tőle kissé balra az eredeti trilógia két robotja még újonnan. A fiú másik oldalán a fiatal Obi-van Kenobi, Anakin fiának majdani mestere áll, kivont fénykarddal, védve az ifjút, tőle jobbra lent Jar Jar Binks, az ügyetlen idegen lény vigyorog. Minden eddig felsorolt szereplő egyenesen ránk néz, de furcsa mód, a gyermek és vele együtt a jobbján elhelyezkedő Amidala királynő messzire, jobbra néznek. Vagyis a jövőre utalnak, kettejük kapcsolatára.

Ha máshogyan értelmezzük a kompozíciót, a mester - Anakin - Obi-van - Jar Jar átló a történet egyik szálát, az Amidala - Anakin - robotok átló a film másik szálát mutatja, az első a lovagi életet, a második a fiatalok leendő kapcsolatát jelöli. Mindezek fölött pedig ott lebeg a történelem fenyegető szempárja. Ebből mindent el illetve leolvashatunk, ami a filmben megjelenik vagy utal belőle a következő részekre.

Ezzel a kétfajta plakáttal gondolati párhuzamban készült el a film kétféle ajánlója, az egyik a történelmi eseményeket, a másik Anakin gyermekkorát hangsúlyozza.
Nem tudom kinek melyik tetszik jobban, én az elsőt sokkal többre tartom. Nem nyúl festői púderhez, nem idealizál, de benne rejlik mind a hat rész lényege (hamarosan láthatjuk a hiányzó két részt is), vagyis egy misztikus karakter élettörténete.
Egyszerű elemekkel váltja ki belőlem hosszú percek gondolatait, eltöprengtet Anakin titokzatos múltjáról és sorsáról, közben maga a kép, egyszerűsége folytán kiesik a fejemből, s ha újra ránézek, ismét ledöbbenek az egyszerű látvány okozta gondolat-invázión.
A másik plakát esetében a képben gyönyörködöm percekig, a filmre csak felszínesen gondolok. Megismerem a főhősök alakját, talán jellemét, míg az első plakátból csak a gyermeket láthatom, a történésről még kevesebbet ismerek meg, viszont sokkal jobban felcsigáz: vajon mi fog történni.

Tehát számomra egy régi szabály alátámasztását jelenti e két plakát: Minél többet, minél kevesebb eszközzel!

Ebből lett a plakát
Ebből lett a plakát
46 KByte

 

hírek hírek filmek filmek arcok arcok gondolatok gondolatok szemle szemle Örökmozgó Örökmozgó képtár képtár fórum fórum mozgóképtár linkek repertórium levelek FILMKULTÚRA '96-'98 tartalom címlap