A kezdet kezdetén

Kézzel színezett filmek és némafilmkoncert


41 Kbyte

Némafilmkoncert - Élő zenei kíséret: Harcsa Veronika, szaxofon

A filmet nagyon korán színezni kezdték, először ecsettel festették ki a pozitív kópiákat. Ezt az aprólékos munkát nők végezték. Párizsban a rue du Bac-on Tuillier asszonyé volt a legfontosabb színező műhely. 1906-ban Pathé, aki a filmgyártást ipari méretűvé fejlesztette, egyezséget kötött vele, hogy csapatával együtt átköltözik az ő vincennes-i gyárába. Hamarosan összezördült azonban a rue du Bois-i festőműhely felügyelő asszonnyával, Mme Florimond-nal, néhány hét múlva otthagyta Pathét, és visszaönállósította magát.
A pozitív kópiák kézzel festő eljárását hamarosan felváltotta a képeslapok színezésénél használt matricás vagy sablonos módszer. A pozitív kópiákat szétvagdosták, minden színhez egyet-egyet használtak sablonként (többnyire összesen hármat), majd egymás után ráhelyezték a pozitív kópiákra, hogy azokat a megfelelő helyen átitassa a szín. Hosszadalmas, lassú és nagyon sok kézi munkát igénylő eljárás volt, ezért meglehetősen költséges. Igyekeztek is hamar gépesíteni, amennyire lehetett.

Annyi bizonyos, hogy 1906-ban már 200 jószemű, fürgekezű, fiatal nő dolgozott Pathé festőüzemében.

Húsz, harminc, negyven évvel később, amikor a Pathé gyár alapítása évfordulóit ünnepelte, mindig megszólaltattak egy-egy hálás festőnőt, aki boldogan emlékezett ifjúkori munkájára: a gyár szabályai szigorúak voltak, de a "gazda" megbecsülte és nagyon jól fizette munkájukat.

Miközben e filmeket csodáljuk, e kézműves műhelyek munkájára is emlékezünk.


44 Kbyte

A Portugál Filmarchívum gyűjteményéből érkezett,
azonosítatlan eredetű restaurált filmek:

1. Voyage a la Lune - Utazás a Holdra, 5 perc
Nem a Mélies-féle! Bár nagyon hasonlít rá. De ebben huszárok felügyelik a holdrakétát.

2. Baile até a meia nuite - Tánc egész estén át, 4 perc
Az órára tűzött varázsló képét ebből a filmből digitalizáltuk. Még ott is táncol.

3. Mágica Bruxa - Boszorkányos varázslat, 5 perc
A palackba zárt hölgy, akit aztán besző a pók hálójával, és a csillagok közt bágyadt kacéran suhanó hölgy képe ebből a filmből való.


41 Kbyte

 

A párizsi Notre Dame

(Notre Dame de Paris), francia, 1911,
r, f: Albert Capellani (Victor Hugo regénye nyomán), o: Mérobian,
sz: Henry Krauss (Quasimodo), Stacia Napierkowska (Esmeralda), Claude Garry (Frollo), René Alexandre (Pheubus), Paul Capellani, szöveg nélkül, 28 perc

A világhírű regény egyik legszebb feldolgozása. Szenvedélyes, sodró, romantikus és látványos megelevenítése a tragikus és emésztő szerelmi történetnek.

Az öregség elsô jelei
Des Alters erste Spuren) német, 1913, r, f: Franz Hofer, sz: Lotte Holms (Carmen Dorée), Walter Wolffgram, Rudolf de Zopp, Franz Hofer, hb/G , inzert, 15 perc

Ezt az elveszettnek hitt korai német némafilmet - rendezőjének első alkotását - 1995-ben egy magángyűjtő adta át a szlovén filmarchívumnak. A gyönyörű színekben pompázó, virazsírozott, felújított kópia sajnos töredékes, az eleje és vége hiányzik, de a benne feltáruló női sorstörténet, a szerelmi dráma torzóban is izgalmas maradt.

Kézzel színezett
Pathé-filmek a Magyar Nemzeti Filmarchívum gyűjteményéből

A zongoránál: Kecskeméti Gábor

Kézzel színezett Pathé-filmek
a Magyar Nemzeti Filmarchívum gyűjteményéből
(szöveg nélkül, kb. 20 perc)

Ali baba és a 40 rabló (1907 körül)
Szinte kompletten fennmaradt mese az Ezeregyéjszakából a pórul járt kapzsi törökről, aki még a rablók eszén is túl akar járni. A tündéri hangulatot a franciás balett mellett fokozza a kombinált színezés is: “indigó”-háttérben lüktetnek a különböző színű foltok kontúrjai. A lüktetés is mutatja: annak idején kockáról kockára, külön-külön festettek át minden alakot a pozitív filmszalagon, ám hiába szemmérték, aprólékos pontosság, csak kifolyt a festék a sablonból.

Columbus Kristóf (1904 körül)
A nagy felfedező világkörüli útja, az elmaradhatatlan balettal. Ez is kombinált színezéssel készült kópia: virázsféle monokróm háttérben élénkebb színes foltok villódznak.

Gyónás
(Confession, 1906)

Filmesztétikailag is érdekes etűd: játék a közeliekkel és a színekkel. A házasélet titkaira látunk variációkat, az asszony eleven előadásában, amelyet először a gyóntató pap hallgat kéjes gyönyörrel, majd a férj asszisztál hozzá. Az idő múlását a jelmez és a háttér színváltása jelzi.

Léghajó (1909 körül)
Katasztrófa a levegőben, a szenzációra éhes publikum tekintetének kereszttüzében. Csak a film vége színes, drámai hangsúlyt adva a tragikus végkifejletnek.


40 Kbyte

43 Kbyte

 

hírek hírek filmek filmek arcok arcok gondolatok gondolatok szemle szemle Örökmozgó Örökmozgó képtár képtár fórum fórum mozgóképtár linkek repertórium levelek FILMKULTÚRA '96-'98 tartalom címlap