![]()
|
Kézzel színezett filmek és némafilmkoncert
![]() 41 Kbyte |
Némafilmkoncert - Élő zenei kíséret: Harcsa Veronika, szaxofon A filmet nagyon korán színezni kezdték, először ecsettel festették ki a pozitív kópiákat. Ezt az aprólékos munkát nők végezték. Párizsban a rue du Bac-on Tuillier asszonyé volt a legfontosabb színező műhely. 1906-ban Pathé, aki a filmgyártást ipari méretűvé fejlesztette, egyezséget kötött vele, hogy csapatával együtt átköltözik az ő vincennes-i gyárába. Hamarosan összezördült azonban a rue du Bois-i festőműhely felügyelő asszonnyával, Mme Florimond-nal, néhány hét múlva otthagyta Pathét, és visszaönállósította magát. Annyi bizonyos, hogy 1906-ban már 200 jószemű, fürgekezű, fiatal nő dolgozott Pathé festőüzemében. Húsz, harminc, negyven évvel később, amikor a Pathé gyár alapítása évfordulóit ünnepelte, mindig megszólaltattak egy-egy hálás festőnőt, aki boldogan emlékezett ifjúkori munkájára: a gyár szabályai szigorúak voltak, de a "gazda" megbecsülte és nagyon jól fizette munkájukat. Miközben e filmeket csodáljuk, e kézműves műhelyek munkájára is emlékezünk. |
![]() 44 Kbyte |
![]() |
A Portugál Filmarchívum gyűjteményéből érkezett, 1. Voyage a la Lune - Utazás a Holdra, 5 perc 2. Baile até a meia nuite - Tánc egész estén át, 4 perc 3. Mágica Bruxa - Boszorkányos varázslat, 5 perc |
|
![]() 41 Kbyte |
A párizsi Notre Dame (Notre Dame de Paris), francia, 1911, A világhírű regény egyik legszebb feldolgozása. Szenvedélyes, sodró, romantikus és látványos megelevenítése a tragikus és emésztő szerelmi történetnek. Az öregség elsô jelei Ezt az elveszettnek hitt korai német némafilmet - rendezőjének első alkotását - 1995-ben egy magángyűjtő adta át a szlovén filmarchívumnak. A gyönyörű színekben pompázó, virazsírozott, felújított kópia sajnos töredékes, az eleje és vége hiányzik, de a benne feltáruló női sorstörténet, a szerelmi dráma torzóban is izgalmas maradt. Kézzel színezett A zongoránál: Kecskeméti Gábor Kézzel színezett Pathé-filmek Ali baba és a 40 rabló (1907 körül) Columbus Kristóf (1904 körül) Gyónás Filmesztétikailag is érdekes etűd: játék a közeliekkel és a színekkel. A házasélet titkaira látunk variációkat, az asszony eleven előadásában, amelyet először a gyóntató pap hallgat kéjes gyönyörrel, majd a férj asszisztál hozzá. Az idő múlását a jelmez és a háttér színváltása jelzi. Léghajó (1909 körül) |
![]() 40 Kbyte
| ![]() 43 Kbyte |