Singer Péter Pepe, Kapa és a nagy szobor - abszurd mitológia vagy amit akartok (Akartok valamit?)

Jancsó Miklós: ANYÁD! a szúnyogok

Pepe (Scherer Péter) és Kapa (Mucsi Zoltán)
Pepe (Scherer Péter)
és Kapa (Mucsi Zoltán)
58 KByte

Jancsó Miklós, Hernádi Gyula és Grunwalsky Ferenc "laza" filmet csinált. (Nyilvánvaló, hogy nem filmesztétikai kategóriáról van szó.) Laza történet, laza alakokkal. Teret ad a finom szellemességnek, az iróniának és az öniróniának, a kiszólásoknak, a commedia dell'arte-szerű vaskosabb tréfálkozásnak.
A Nekem lámpást továbbélő alakjai, Kapa és Pepe (Mucsi és Scherer) élnek a lehetőséggel, és folytatják a már megismert stílust, gátlástalanul rögtönöznek, nyomják a szöveget. Ebben jobb és kevésbé jó partnerek segítenek, az előbbiek közül is kiemelkedik Blöró, a Lyuhász Lyácint Bt. zenekar embere. Jancsó és Hernádi most ugyan személyesen nem tűnnek fel a vásznon (Jancsó csak a film legvégén látható), de a pipázgató, bölcselkedő, a világ szépségeit kedvelő, a női nemet nagyra értékelő Tataként (Székely B. Miklós) Hernádi alakja újra meg újra előbukkanni látszik.
A laza történet helyszínei egy lepusztult állomás/telep, néhány vasúti személy- és teherkocsi, egy udvar és a Szabadság-szobor fejmagasságban. Kapa, Pepe és felesége, Emese valamint Kapa apja, (a mindenki által dollármilliomosnak hitt) Tata élnek, éldegélnek valahol a város szélén. Tatát már nem érdeklik a világ dolgai, mintha egy elvarázsolt erdő közepén töltené hátralévő napjait. Kapának és Pepének azonban nagyra törő terveikhez tőkére lenne szükségük. Emesére az a feladat várna, hogy Tatából kiimádkozza a pénzt, ám ő ehelyett a maffiózók kezére juttatja az Öreget, akitől így a kor szokásos eszközeivel (ügyvéd, szerződés, fenyegetés, zsarolás) hozzájutnak az örökséghez. Ám a pénzt ténylegesen mégsem tudják megszerezni. Ezért aztán folytatódik a küzdelem az örökség birtokba vételéért Kapa és a főnökét kinyíró Csaba között, akiről később kiderül, hogy Kapa fia. Ennek azonban túl nagy jelentősége igazából egyikőjük életében sincs.
A pénzen (illetve annak hiányán) kívül központi(?) probléma(?) még Emese gyermektelensége. Valóban csak Emese problémája, mert Pepét túlzottan nem foglalkoztatja ez a kérdés. Megpróbálkoznak a mesterséges megtermékenyítéssel is, amelyben érdekes módon nemcsak Pepe, hanem Kapa is részt kíván vállalni. A siker azonban elmarad. A várva várt "Anyának érzem, oh Pepe, magam!" -mondat Emese szájából szerencsére azért nem hangzik el. Pedig a műveltség és a filmszakmai ismeretek Kapa és Pepe szájából elő-elővillanó mondatai mindig nagy sikert aratnak. Különösen hatásos az elidegenítés hagyományos eszköze, a kiszólás, a filmről való kibeszélés. Kapa és Pepe ugyanis a legváratlanabb pillanatokban belenéz, közel hajol a kamerához, beleszól a mikrofonba. Vagy mintha ott se lenne senki, vagy a feltételezett nézőkhöz beszélnek, mintha a kamerán keresztül bele lehetne látni a moziba. Játék ez a javából. Közvetlen összekacsintás, "Értjük egymást, ugye?"-effektus. Ez a nézőkhöz szóló közvetlenség is hozzátartozik a film lazaságához.
A leglazább mégis talán Emese, a maga minden kötöttségtől mentes nevetésével (amely bármivel kapcsolatban bármikor felhangozhat) és egyszerű észjárásával. Évaként segíti és bonyolítja a dolgok alakulását. A sikertelen aktusok után általában egyfajta (tetsz)halál állapotba kerül, amelyből Blöró tudja gyermeteg dalával újra meg újra életre kelteni. És a mesé(k)nek itt nincs még vége. Fontos szerep jut még a mérgezett almáknak, amelyeknek különös trükkel mindig csak az egyik fele okoz halált. A halottnak hitt Nagytatusba pedig Emese csókja lehel életet. Halleluja, újabb feltámadás, ahogy a mesevilágban szokott lenni.
Jancsó - bár látszólag kerüli a hagyományos formákat - újból és újból (és talán nem véletlenül) rátéved a mesemondás ösvényére. A régi mesék és a mai valóság lassan mitológiává olvadnak össze. Mindenki elhiszi már a nem létező szúnyogokat, a láthatatlan és áthatolhatatlan falat, és - amiben mindenki szeretne hinni - a sok-sok pénzt, a hamis dollárokat. Mert sajnos, Tatus csak a szépséget kedveli, a hamis dollárok szépségét. Így a történet(?) végén nincs se tragédia, se happy end, csak a Nap fogy el.
A mitológiateremtésnek része valamiféle filozófia felvillantása is, bár ez elég felszínesnek tűnik. De hát Istenem, az efféle komédiázáshoz nem is hiányzik a filozófiai megalapozottság. A film és a kialakuló mítosz anélkül is működik. Mert a Jancsó-Hernádi-Grunwalsky trió és a Mucsi-Scherer duó által megteremtett abszurd világ olyan természetességgel jelenik meg a vásznon, hogy a néző szinte otthon érzi magát benne. És talán nem is akar többről szólni Jancsó laza filmje.
A Szabadság-szoborral való szembenézés, a francia forradalom jelszavai egy csábos női hátsón és néhány Hernádi-féle mondat idézi a régebbi Jancsó-filmek világát.

almába holt gengszter (Gyuriska János)
almába
holt gengszter
(Gyuriska János)
73 KByte
Lyuhász Lyácint Bt. ipari zenekar
Lyuhász Lyácint Bt.
ipari zenekar
87 KByte

 

hírek hírek filmek filmek arcok arcok gondolatok gondolatok szemle szemle Örökmozgó Örökmozgó képtár képtár fórum fórum mozgóképtár linkek repertórium levelek FILMKULTÚRA '96-'98 tartalom címlap