Csantavéri Júlia Eretnek empirizmus

Pasolini szerette az egymáshoz látszólag egyáltalán nem kapcsolódó, vagy éppen ellentétes fogalmakat egyberántó szószerkezeteket, amelyek egészen új, sajátos jelentést vagy hangulatot hoznak létre. 1972-ben megjelent tanulmánykötetének a címe is, Eretnek empirizmus, ilyen különös módon jelzi, hogy a benne olvasható írások a valóság megfigyelését és a közvetlen tapasztalatot mindenek fölé helyező vizsgálati módszert lázadó indulattal, a szabályok megtörésének lendületével, a végső következtetések levonásának kockázatos szenvedélyével ötvözik. Három nagy egysége, a Nyelv, az Irodalom, és a Film összecseng egymással, ahogy Pasolini alkotásai is mindig egymásra felelnek, legyen szó bár versről, prózáról, filmről vagy akár politikai röpiratról. A 61 és 72 között keletkezett írások plasztikusan és hévvel állítják elénk Pasolini sokműfajú életművének magvát, a költői kifejezés lehetőségének nyughatatlan kutatását, az emberi létezés értelmét megragadni vágyó alkotó módszerét, hogy eljusson a jeltől a jelentéshez.

A hatvanas évtized forrongásainak közepette, amikor szinte mindenki mással van elfoglalva, Pasolini pontosan megérzi a polgári technokrácia előretörésének visszafordíthatatlan folyamatát, és mindent megtesz, hogy a beszélt és az írott nyelv elsivárosodásának elemzésével, a kifejezőerő programszerű felszámolásának leleplezésével felhívja a figyelmet az Új Barbárság közeledésére. Ennek az évtizednek az elején, 1961-ben indul filmrendezői pályája. Az "írói mandátum megszűnése" után egyre inkább úgy látja, csakis a Film, a Valóság Írott Nyelve lehet még alkalmas a lét sokszínűségének, titokzatos kétértelműségének, ősi tartalmainak kifejezésére. Ezért keresi a Kódok Kódját, ezért kívánja felállítani a Film grammatikáját, hogy általa az egyetlenként értelmezett Valóságban fogódzót találjon a kor kiüresedése ellenében. Az Eretnek empirizmusban közvetlenül figyelhetjük meg Pasolini gondolkodói módszerét is, amelyben a gondolatmenet tiszta logikáján, és könyörtelen következetességén mindig átsüt az épp e következetesség végletességébe zárt ember fájdalmas magánya. (Empirismo eretico, Milano, Garzanti, 1972)

 

hírek hírek filmek filmek arcok arcok gondolatok gondolatok szemle szemle Örökmozgó Örökmozgó képtár képtár fórum fórum mozgóképtár linkek repertórium levelek FILMKULTÚRA '96-'98 tartalom címlap