beszélgetés
... (A rózsák véréről - sic! -
)... pedig benne volt (benne van) egy különös, hallgatag
világnak minden mélysége, minden egyedi íze, zamata és
hangulata. A magyar Szicília van benne. Amikor elolvastam a
forgatókönyvet, azonnal megérintett valami. és úgy éreztem,
hogy el kell vállalnom. Nem is bántam meg! Ott fenn, a
Tiszaháton minden élesebben, keserűbben, ha úgy tűnik,
gyötrelmesebben merül fel és fogalmazódik meg. Azonnal
megéreztem, hogy rólunk szól; markáns hangsúlyokkal,
helyenként szinte bántó nyerseséggel. Benne vannak abban a
filmben a tölgyfából faragott arcok... Már 1988-ban is
forgattam ott fent egy filmet, A tutajosokat. Már ebben
is felvillantak azok a bizonyos nyugtalan fények és
irányvonalak, amelyek ide vezettek. De most mindenekfölött az
örömről kell szólnom, ha már egyszer kérdeztek engem.
Örülök a foglalkoztatottságnak, annak, hogy színpadon
vagyok...
"Fogékonyságot érzek mindenütt"
Gáspár Sándor mozgalmas nyara
Magyar Nemzet, 1999.08.03. Baróti Szabolcs
x
... Apai ágon hagyományos
művészcsaládnak vagyok a sarja. Apám Szenes Iván, nagyapám
Szenes Andor dalköltő és színpadi szerző volt, a Színház
és Divat című lap főszerkesztője és a Színházi Élet
főmunkatársa, számos Kálmán- és Lehár-operett,
vígjáték, örökzöld sláger és magyar nóta írója. Még a
dédnagyapám is, dr. Szenes Zsigmond, aki aranydiplomás
fülorvos volt, és többek között arról nevezetes, hogy ő
végezte Magyarországon az első fültrepanációs műtétet,
szabad óráiban azzal foglalkozott, hogy németről magyarra
színdarabokat fordított. És még hadd említsem meg erről a
családi ágról a Vígszínház egykori háziszerzőjét, Szenes
Bélát...
... Mióta alelnök lettem, rászoktam egy nagyon furcsa dologra,
reggel, amikor zuhanyozom, addig nem jövök ki a
fürdőszobából, amíg még nem határoztam, hogy mi az a
három dolog, amit nekem aznap feltétlenül el kell intéznem.
Ha ebből kettő teljesül, akkor jó a napom...
... szeretnék még mindig tenni valamit, amire a világ
odafigyel. Tehát egy olyan médiát létrehozni, ami hat a
világra, hogy végre ne mindig mi vegyünk át valamit, hanem a
világ figyeljen ránk ide. Magyarok azelőtt sokszor értek el
ilyesmit, gondoljon csak az amerikai magyar filmesekre, vagy
akár a gyufára, a C-vitaminra...
... miért ne csinálhatnám meg? Miért ne lehetne a Magyar
Televízió egyes csatornája néhány év múlva olyan, mint
mondjuk az NBC? Akkor aki Európára kíváncsi, minket nézne...
Szenes Andrea, az MTV alelnöke
Arckép
Magyar demokrata, 1999.08.05. Farkas Adrienne
x
Ternovszky Béla: ... Szemben a
jugoszlávokkal, a csehekkel, a lengyelekkel, akiknek egy-egy
időszakban elég jól kitapintható stílusa, irányvonala volt,
a magyar rajzfilm végig heterogénnek mondható, ami szerintem
pozitívum. Nagyon sokféle alkotói egyéniség mindenféle
kényszer nélkül egymás mellett alkothatott...
Reisenbüchler Sándor: ... A mai magyar rajzfilmrendezőnek a
hollywoodi szupertechnikával szembe kellene állítania a maga
egyéni, kelet-európai látásmódját, látáskultúráját. A
magyar rajzfilm úgy léphetne tovább - merthogy sok
vonatkozásban most stagnál -, ha elfelejtené a múltját, és
megpróbálnánk egy teljesen új nyelvet kialakítani...
Nepp József: ... A kuratóriumtól még csurran-cseppen egy-két
millió, amennyivel épp hogy csak el lehet kezdeni egy
projektet. A mi esetünkben a többségi tulajdonosunkon múlik,
hogy óhajtja-e tovább finanszírozni a filmet, vagy sem. Tehát
most is egy emberen múlunk, csak régen főigazgatónak
hívták, most többségi tulajdonosnak...
Varga Csaba: ... Volt már két olyan produkciónk, aminél
kevéske pénz hiányzott a teljes költségvetéshez. Csakhogy
megkérdezték: na és a magyarok, például a Magyar
Televízió, a magyar producerek mennyivel szállnak be? Mondtuk:
semmivel. Ja, hogyha még a saját hazádat se érdekli, amit
csinálsz, akkor minek tárgyaljunk?... Miközben az egész
világon azért figyelhető meg manapság egy animációs boom,
mert nagyon jó befektetés: hosszú a gyártás, de aztán
rövid időn belül megtérül...
Jankovics Marcell: ...Az első intő jelek a nyolcvanas évek
elején érkeztek, amikor Gombár József, aki a Moképnek volt
egészen a közelmúltig a főnöke, írt nekünk egy levelet,
hogy többé nem mutatnak be rajzfilmet kísérőfilmként a
mozikban, mert nem éri meg. Ezek után a Televízió szinte
egyik napról a másikra beszüntette a televíziós
rajzfilmgyártást...
... akkori áron a János vitéz 13 millióba került, márpedig
mai áron a mintegy 260 millió forintból nem tudnánk már azon
a szinten megcsinálni. 500 millió kellene hozzá, aminek az az
oka, hogy az emberi erő sokkal többet ér - akkoriban tényleg
éhbérért dolgozott az emberek túlnyomó többsége...
... a külföldi partner úgy jelenik meg a látóhatáron, mint
ahogy a gyarmatosítók a nagy földrajzi felfedezések korában:
először behízelgő módon lekenyerezi a törzsfőnököt,
vagyis megfinanszíroz egy saját ötletet. Jelenlegi partnerünk
is így csinálta... A második lépésben bizonyos alkotói
jogokat meghagynak ugyan, de ők szállítják a forgatókönyvet
és nagyobb a szakmai részvételi arányuk, a harmadik film már
tiszta bérmunka...viszont az egyes embereket jól megfizetik...
... futunk a következő megrendelés után, az tart fent minket,
ugyanakkor nincs meg a saját lábon állás lehetősége...
Varga Csaba: ... A magyar animáció alapvető problémája
manapság, hogy egyetlen olyan ember sincsen, aki az elmúlt
tíz-tizenöt évben bukkant volna elő... Tetszhalál-állapot
van, nem hallani fesztiválsikerekről. Hol vannak a titánok?...
... A szakemberhiány miatt elsatnyul a szakma, külföldről
kell importálnunk őket, most is hatvan orosz van itt nálunk
Moszkvából, az orosz animáció színe-java...
Szaggatott vonal
Helyzetjelentés a magyar rajzfilmről (A beszélgetés
résztvevői: Jankovics Marcell, Reisenbüchler Sándor -
Pannónia Filmstúdió, Nepp József, Ternovszky Béla - Stúdió
2, Varga Csaba - Varga Stúdió, Varga Kerge Zoltán
képregényrajzoló - Kretén magazin)
Filmvilág, 1999/8. Tóth András György
x
... Tizenheten végeztünk a Rajzfilm
Akadémián, ebből hármunkat hívtak Budapestre gyakorlatra.
Három év mélyvíz. A legnagyobbak mellett dolgozhattunk.
1974-ben mégis visszatértem Kecskemétre, mert számomra az
ottani közeg volt fontos. Mikulás Ferenc vezetésével nagyon
jó műhely alakult ki...
...Kilenc év belgiumi tartózkodás után rájöttem, hogy
filmet igazán abban a kulturális közegben érdemes
készíteni, amit az ember sajátjának érez. A 90-es évek
közepére kialakultak azok a technikai lehetőségek, amelyek
segítségével viszonylag kis költséggel létrehoztam egy
számítógépes stúdiót, amely lényegesen olcsóbb, mint egy
hagyományos rajzfilmstúdió. Hazajöttem, és megalapítottam a
saját cégemet...
... Klasszikus gitárt tanultam a brüsszeli Zeneakadémián,
ahol egyszer bevittem a számítógéppel szerkesztett zenéimet
a tanáromnak, aki mellesleg nem tudta, hogy rajzfilmmel
foglalkozom. Amikor visszahozta a kazettát, azt mondta, szerinte
ezek rajzfilmzenék. Az Egy újabb nap zenéje is ebből az
anyagból származik, persze, egy kicsit átalakítva...
Egy újabb nap
Beszélgetés Tóth Pállal
Filmvilág, 1999.8. Bodolai László
x
... Noha harmadszorra vettek fel a
szobrász szakra, egy szemeszter után kirúgtak az Orfeó
miatt... ... Azáltal, hogy sem a Képzőművészetit, sem a
Filmművészetit nem végeztem el, kimaradt az öncélú
tanulási létforma. Autodidakta vagyok, kimaradt a
"felhőtlen" kísérletezés...
... És akkor egyszer, csak egyszer kellett végignézni, ahogy
Szentjóby ült egy vödörrel a fején Bogláron, vagy ahogy
Donát Péter szétfújt egy tollpárnát, vagy a
Halász-színház King-Kongját, és világossá vált, hogy itt
valami történik, történik a Valami, ami radikálisan más,
mint az egész fennálló...
... A performansznak, pontosan azért, mert olyannak kell lennie,
hogy világosan látható és érzékelhető legyen a jelenlét,
nagyon erős emocionális hatással is bírnia kell, mert
egyszerre kell, hogy átéld a primér, érzelmi és esztétikai
dimenzióban. Nagyon vonzott a kiszámíthatatlansága. A
performansz mint gesztus és a performansz mint nem
predikálható eseménytörténet... Ehhez erő kell. Mert azok,
akik ott vannak, a szemtanúk. A performansz tanúságtétel. Ha
buksz, az nem olyan, mint egy színésznek, aki ha ma megbukik,
akkor holnap majd... mert egyszer történik. Nagyon
fontos mozzanat, hogy nem színdarab, amit holnapután is
előadnak, hanem csak egyszer történhet meg...
... A Stanley és Livingstone-nal hármas feladványt oldottam
meg: visszatértem a képzőművészetbe, mégpedig olyan
dimenziójába, amit egyszeri és addig nem látott szituációt
hoz létre. Másodszorra, leszámoltam az állami szobrászattal,
és azzal, ahogy hét évvel azelőtt tulajdonképpen a
kirekesztés állapotába juttattak. Harmadszor, az ott
jelenlévők megértették. Tehát átment a dolog, és
jellegéből fakadóan, élő volt, megismételhetetlen és
egyedi...
... A Művelődéskutató Intézet menedékhely volt, nyugodtam
mondhatom, Vitányi humanizmusa révén. Egy sor ígéretes
kutató dolgozott ott, s néhány megtűrt kallódó - jómagam
az utóbbi kategóriában -, és voltak ott kitűnő tudósok,
mint a méltatlanul fiatalon meghalt Józsa Péter vagy
Lendvay...
... Méreitől tulajdonképpen az emberi történettel, a
lélektani "anyaggal" való bánásmódot tanultam meg, ami
végső soron - itt leegyszerűsítve - az értelmezés és
jelentéstulajdonítási folyamata egy több dimenziójú,
nyitott mezőben...
... Egy harántimpulzus kellett, hogy felismerjem, hogy Bódy és
Tímár filmje, a Privát történelem tulajdonképpen a privát
film spirituszát tárja fel... ... a filmeket
nyolcvannégy-nyolcvanötben Szemzővel közös
performanszainkban kezdtem felhasználni. A legjobbak ebből a
szempontból az Iróasztal meg a Pillanatfelvétel a szigetről
című darabok voltak...
... Rendkívüli módon izgattak bennünket az ötvenes évek
zakós kispolgárai, akik a rettenetes terror mögött (vagy
mellett) kitűnően mulattak. Tehát az akkori élet élhető
része. Hogy az ávéhával nem volt mindenki egyforma
konfliktusban...
... A Dusi és Jenőben valami mágikus dolog történt velem:
mintha a mások múltjába való belépés és a más idősíkban
játszódó saját múltam összekapcsolódott volna. Mintha a
két külön emlékezés processzusa egybeesne: a prousti
madeleine-sütemény ízében. Amikor az összekapcsolódó
élmény közös víziót hív elő. Olyan dimenziók nyilnak
meg, amelyek sejtelmesek, titokzatosak, vonzók, mert
különleges dimenzió és érzékenység nyilvánul meg... A
Dusi és Jenőben is a békebeli polgári világ jelenik meg.
Történelmi okokból a magyar polgárság jó része a dzsentri
hivatalnokon túl általában és különképpen kétféle volt:
a német, illetve zsidó származású... Milyen tehát a magyar
polgár? A két világháború közötti magyar polgárság is
hordozta az összes tünetet, amit a Monarchia bukása okozott. A
Privát Magyarország talán a magyar polgárság filmes
freskója...
Határesetek
Beszélgetés Forgács Péterrel
Metropolis, 1999. nyara, Vasák Benedek Balázs
tudósítás
...a magyar animáció ma is sok díjat hoz
el külföldről. Többet mint a magyar játékfilm. De a
tartós, tíz éve húzódó válság meglátszik a filmeken. S
tulajdonképpen csüggesztő, hogy Szemadám György
MMKA-kurátor beszámolója szerint a "gügyögő
kistestvér" is hajszálra ugyanazokkal a szakmai gondokkal
küzd, mint nagyjátékfilmes bátyja. Kidolgozatlan,
előkészítetlen filmtervek, a dramaturgiai munka hiánya, a
képzés anomáliái. Szemadám utalt arra, hogy a főiskolán
tulajdonképpen szárazon tanítják úszni a hallgatóságot.
Stabilizálódott ugyanis az az abszurd helyzet, hogy a főiskola
nem képes kigazdálkodni a növendékek vizsgafilmjeit. Dizseri
Eszter a szakmai vita záróakkordjaként pedig egyszerűen csak
felolvasott vagy tucatnyi nevet egy cetliről: Rofusz Ferenc,
Háy Ágnes, Maros Zoltán, Csonka Zoltán, Csapó Gábor és
még sokan mások, egy teljes generáció szerepelt rajta. A
nyolcvanas évek ígéretes tehetségei, akik ma valamennyien
külföldön rajzolnak...
Leonardo Kecskeméten
KAFF'999
Filmvilág, 1999/8. Muhi Klára
x
... Szokurov úgy véle, a mítosz, amely
Hitlert ördögi gazembernek, titokzatos gonosztevőnek tekinti,
régóta akadálya a dolgok megértésének. A politikai,
közgazdasági, történelmi tanulmányok, szexológiai és
pszichiátriai elemzések hozzájárultak ugyan az igazság
feltárásához, a történelmi megközelítés és a filozófiai
interpretáció szükséges a megértéshez, de nem
elégséges... ... Hogy miért kapta a Moloch a zsűritől éppen
a legjobb forgatókönyv kitüntetését? - talán azért, mert a
többi díj már foglalt volt, s mindenképpen jutalmazni
akarták a film kvalitásait. Szokurov műve kivételes erejű a
valóságtól elemelt, stilizált világ festői
megteremtésében, ahogyan a kép anyagszerűségének elvont,
költői természete, a színek, a fények, a díszletek
jelbeszéde, az elcsépelt, gyászos történetet Halál és
Élet metafórájává alakítja át... Eleven a hullaházban...
...Lesz film, nem lesz film, nem bánnánk, ha viccesebb század
következne.
A versenyben huszonkét filmet vetítettek. Talán azt az utolsó
lapot nem kellett volna ráhúzni.
A 21-es csapdája
Cannes
Filmvilág, 1999/8. Létay Vera
riport
... Nyugaton elismerik, ha egy
reklámügynökség közreműködik egy párt választási
sikerében - válaszolta kérdésünkre a rendező, aki dühös
az őt és cégét ért politikai sajtótámadások miatt.
Hozzátette: a sajtó politikai címkékkel látja el, de nem
kíváncsiak tevékenységére. Az Orbán Viktorról készített
filmet is pusztán szakmai feladatnak tekintette...
Reklámokon tanult gyorsaság
Káel Csaba filmrendező Mozart-operát rendez
Népszabadság, 1999.07.30. Sós B. Péter
x
... André Szőts megjegyezte: A szívem
másé plakátjain a főhős mögött a Lánchíd látható;
az indiaiak máris valósággal szerelmesek a hídba. A producer
szerint azért esett a magyar fővárosra az indiaiak
választása, mert az itteni árak elfogadhatóak, ugyanakkor
Budapest minden ízében európai város...
Forgatás a Bécsi kapu téren
Népszabadság, 1999.07.30. munkatársunktól
x
... Számtalan összejött, például:
Játszd újra, Hyppolit, Hyppolit vagy amit akartok, Ajvé
Hyppolit, Mindhalálig Hyppolit és még sorolhatnánk. Még
alszanak rá néhányat, azután kiderül, melyik az igazán
nyerő...
... Julcsi, a cselédlány rábeszéli a ropogtatnivaló
elfogyasztására. Megtörténik a csoda, Schneider úr mégis
nekiesik és habzsolja. Kiderül a turpisság, a cseléd a
sárgarépába kolbászt húzott, gazdája kedvencét...
Hyppolit címet keres
Schneider úr répába bugyolált kolbásszal fogyózik
Nai Nap, 1999.07.31. Szilágyi Ágnes
x
... a kölcsönzésből befolyó bevételek
mintegy 50-70 százaléka a feketepiacba áramlik vissza, bár a
pontos számokat senki sem tudja megbecsülni. Ennek egyfelől az
az oka, hogy maguk a hivatalos filmforgalmazók sem hozzák
nyilvánosságra - üzleti megfontolások miatt - saját eladási
statisztikáikat. A műsoros kazettákat forgalmazó cégek pedig
összesen havonta 40-50 új filmet dobnak piacra...
... Az elmúlt időszak legfelkapottabb hamisítási eljárása a
számítógépes szoftverek illegális másolása és
terjesztése. Csaba József szerint ugyanis ebben az
"iparágban" sokkal kisebb költségbefektetéssel, rövidebb
idő alatt lehet nagyságrendekkel nagyobb hasznot elérni mint a
videokazetták másolásával...
Technikai kihívások és digitális
filmkalózkodás
Csökken a hamisított videokazetták forgalma
Magyar Nemzet, 1999.07.31. Weinwurm Bence
x
... Azt az elején tisztáztam Vásáryval,
hogy e dramatikus koncertet én csak úgy tudom elképzelni, ha a
színészek kívülről mondják a szöveget. Láttam ugyanis az
ő oratorikus felfogású Szentivánéji álom előadását annak
idején a Margitszigeten, s azt, hogy a művészek szövegüket
olvasva, estélyi ruhában vannak jelen a színen, én nem tudom
elfogadni...
Filmrendező a koncertteremben (Gaál
István)
Megelevenedett Ibsen-hősök a Zeneakadémián
RTV, 1999/30. Jálics Kinga
x
... Amikor ledobja magáról a
fürdőköpenyt, a stáb halk füttyel köszönti Huszárik
Katát... Betonolvasztó meleg van, ám a medence vizét nemrég
töltötték fel, így Katának nem lesz a legkellemesebb
megmártóznia a vízben. A Hyppolit, a lakáj című most
készülő filmvígjátékban az újgazdag Schneiderék lányát,
Terkát játssza a fiatal színésznő...
Katát megtapsolta a stáb
Terkát játssza a Hyppolit, a lakájban
Mai Nap, 1999.07.17. - szilágyi -
x
... Bejött a Portugál. Minden
változatban. Egressy Zoltán Portugál című darabjának
szédült részegese, Szirtes Ági megkapta a legjobb női
alakítás díját az idei színházi fesztiválon... ... Most
aztán végképp rászakad a ház Egressy feleségére, Bertalan
Ági színésznőre. Hogy bírja energiával a gyerekek, a
háztartás gondját?... ... Ilyenkor mindig eszembe jut Tolnay
Klárika nagy játéka. Néha, amikor már borzasztóan unta a
takarítást, azzal vigasztalta önmagát, hogy most éppen
"Tolnay Klári takarítónőjének szerepét osztották
rá"...
Bejárták a város, hátha találnak
valahol rókafiakat
Bertalan Ági azt játssza, hogy odahaza ő a takarítónő
Vasárnapi Blikk, 1999.07.18. S.T.
x
... Andrew Vajna fölajánlotta:
forgatókönyvírói szakot alapítana és finanszírozná a
budapesti filmfőiskolán. Tette ezt azért, mert úgy gondolja,
a magyar filmkultúra és filmgyártás fellendítésében
kitüntetett szerepet játszhatna egy ilyen szakmai kurzus...
... A budapesti főiskola nem is indította meg ezt a hivatalos
eljárást, mert - a filmtanszak vezetőjének egyértelmű
támogatása ellenére - nincs mindenki meggyőződve arról,
hogy önálló forgatókönyvírói szakra lenne szükség...
Profi filmírók Pesten?
Népszabadság, 1999.07.17. Varsányi Gyula
x
... Olyan hekust játszom egy koprodukciós
moziban, akit nemcsak a maffiózók, hanem a rendőrök is
üldöznek. Ezúttal nem én ütök, hanem engem pofoznak.
Számomra ez kicsit szokatlan...
Cserhalmi bevonul
Los Angelesben forgat ősszel
Mai Nap, 1999.07.19. Sebes Erzsébet
x
... Makk Károly csak komoly ajánlat
esetén vállalná a film rendezését. - Csak akkor bólintanék
rá az ajánlatra, ha olyan producerrel dolgozhatok, akit már
régóta jól ismerek - fejtegette a filmrendező...
A Whiskys filmjét Makk Károly is
szívesen megrendezné
A főszerepet Al Pacino, Oszter Sándor és Trokán Péter
játszhatná el
Blikk, 1999.07.16. Sz.L - N.Sz. - K.I.
x
... Ki mondja, hogy nincs egy jó mozi
Pesten? Van egy zug a Nagykörút és a Dob utca sarkán.
Hívták már Vestának, Pentelének, legutóbb vagy negyven
éven át Mátra moziként volt ismert. Meg arról, hogy itt
vannak a legkényelmetlenebb ülőhelyek. Mióta a Filmintézet
átvette a mozit, ülhetők a székek, s nézhetők a filmek.
Mintha Langlois papa szelleme lebegne az egykori utánjátszó
fölött... Kívánni is lehet. Filmóhajtásunkat bedobhatjuk az
előcsarnoki ládikába, s a mozi-Jézuska pár hónapon belül
teljesíti vágyainkat... Valahányszor kikecmergek a benti
félhomályból a Nagykörút rideg valóságába, rossz érzés
kerít hatalmába. Jean-Claude van Damme áll az utcasarkon, és
gépfegyverével lekaszabolja e mozirezervátum utolsó
őslényeit.
Nincs kegyelem
Fővárosi mozifogyatkozás
MaNcs, 1999.08.12. Kelecsényi László
filmszakmai események, hírek
... Izraeli Filmhét lesz az
Örökmozgóban, ahol öt új izraeli játék- és négy
dokumentumfilmet mutatnak be. A programok között szerepelnek
kiállítások...
Újra Budapesten a klezmerkirály
Népszabadság, 1999.07.31. Rick Zsófia
x
Távlatok filmen (Műcsarnok, Bódy
Gábor, Sárosi Anita és Thierry Kuntzel alkotásaiból
válogatás)
Népszabadság, 1999.07.21.
x
Eldőlt a Mafilm-épületek sorsa
Médiaudvar és filmgyártás
Magyar Nemzet, 1999.07.16.
x
Az infrastruktúrára számít Hollywood
Metro újság, 1999.07.19. (MTI)
x
... Az MTM Kommunikációs Rt. 1996-ban
vált tulajdonosává az akkor létrejött Mafilm Befektetési
Kft. több mint 26 százalékának. A kft.-t azért hozták
létre, hogy tőkét vonjanak be az eladósodott Mafilmbe, és az
MTM egymillió dollárnak megfelelő összeget fizetett
vagyonrészéért... ... az MTM 1998 őszétől vételi és
elővásárlási joggal élhetett egyes Róna utcai
ingatlanrészekre, amelyeket részben bérbe vett az általa is
alapított TV2 magántévé működtetésére....
Vagyonfelosztás a Mafilmnél
Népszabadság, 1999.07.19. V.Gy.
x
Magyarországot Tímár Péter 6:3 című
alkotása képviseli majd...
Megnyílt a moszkvai filmfesztivál
Metro újság, 1999.07.21. (MR)
x
A Hyppolit, a lakáj újra filmre kerül
Metro újság, 1999.07.20. (MR)
x
George Cukor emlékezete
Magyar Hírlap, 1999.07.15. RE.A.
x
Cukort ünnepli Hollywood
Magyar Nemzet, 1999.07.17. V.GY.
x
Cukor: 100!
Vasárnap Reggel, 1999.07.18.
x
George Cukorra emlékezik Amerika
Hollywoodi magyarok 34 alkalommal vehették át az Oscart
Magyar Hírlap, 1999.07.20. Földes Tamás