|
... A pályakezdő fiatalok támogatási
rendszerét differenciált módon kell létrehozni. A pályára
állást segítő pozitív diszkriminációt az első két filmig
érdemes alkalmazni - természetesen más feltételekkel az első
és a második film esetében. A második film után a
pályakezdéshez kapcsolódó külön kedvezmény tovább nem
indokolható...
... ugyanakkor kínálkozik még egy út: a jelenleg is meglévő
lehetőségek jobb kihasználása. Ehhez szemléleti váltásra
van szükség, amelynek lényege a pályakezdők
rendszer-szemléletű, többlépcsős támogatása. Nem elegendő
egyetlen mozzanat (a gyártás) kiemelése az
alkotófolyamatból, hanem annak egészét kell különféle
módszerekkel és különféle támogatási formákkal
segíteni...
És mégsem forog
Premier plánban a fiatal filmesek
Filmvilág, 1999/5. Kövesdy Gábor
... Korábban kevesebb film is nagyobbat
szólt, mint most ez az aránylag sok alkotás. A fiatal filmesek
mezőnye ugyanolyan megosztott és vegyes, mint az idősebb
generációké: amatőrfilm, szerzői film, kísérleti
etüdsorozat, független kommersz produkció egyaránt akad
benne. Korábban inkább a rövidfilmek voltak hangsúlyosak,
idén a játékfilmek kerültek a középpontba...
...ez a felemás új hullám épp azon a három évvel ezelőtti
szemlén kapott lendületet, amelyen elsőként indulhattak
önálló szekcióban a rövid- és kisérleti filmek. Az új
generáció tagjai ha kell, minimális pénzből, akár lejárt
nyersanyagra is, de mindenképpen filmet akarnak csinálni...
... A mai húszon-, harmincéves nemzedék nem dühöngő
ifjúság. Nem haragosak, és csak ritkán lázadnak. Tíz éve
még kiáltvánnyal követeltek teret maguknak a fiatalok, és
bár azóta ők is külön utakon járnak, legalább a kezdő
pillanatban egységes csoportot alkottak... Vannak műhelyek
(Duna Műhely, Főiskola, BBS, MAFSZ), csakhogy egyik sem
átfogó és sziklaszilárd bázis...
... Egy biztos: a magyar film hagyományos tájékozódási
pontjai, a politika, a történelem és a társadalom magasztos
horizontjai elvétve tűnnek csak fel bennük...
Külön utakon
Elsőfilmek
Filmvilág, 1999/5. Varga Balázs
... ha a Szindbádnak nem is, de a
Capriccio című Huszárik-filmnek biztosan rokona...
... Mindez oly érzékenységgel és alázattal történik a film
önnön teremtette stílusa iránt, miért is a stílus
fűbársony ruháját nem lyukasztgatják ki semmibe meredő
filozófiai száraz ágak. Nem: mindvégig a gyermekek és a
természet hajlékony nyelvén szól az elbeszélés hozzánk...
Öröm-szótár
Bóbita
Filmvilág, 1999/5. Zalán Vince
... Hogy mitől kultfilm ez? Manapság két széles ösvény mutatkozik a tömegek előtt. Az egyik az üzletelős-mobiltelefonos-ügyintézős nemlét, a másik az erre nemet mondó, füves-drogos (ez nem tautológia!) -pénzleszaró-neohippi lógás. A kettő közül kultfilmje csak ez utóbbinak lehet, mivel ez az életforma messze érdekesebb, mint az előbbi. Közelről ugyanolyan. Lehet rádöbbenni erre, vagy drukkolni a reinkarnációnak.
Édes méreg (Cukorkékség)
Demokrata, 1999/18. Végh Attila
... sőt betekinthetünk azokba a szigorúan titkos aktákba is, amelyekben a koncertpublikumba beépült ügynökök jelentést tettek a Kex zenekar felforgató tevékenységéről, rejtett üzeneteiről és a közönség reagálásáról. Az ember azt hinné, kémfilmparódiát néz...
Visszaért a hajó a szélből
Nagylemezen és filmen éled fel a Kex együttes legendája (Elszállt
egy hajó a szélben)
Vasárnapi Blikk, 1999. 04.25. LEZ
... a hír közvetítése volt a lényeges.
Ettől az erőfeszítéstől a Marathoni Futó az egyik
legmodernebb figurává vált, hiszen a kérdés ma is aktuális:
átadható-e az üzenet egyáltalán. Felfogják-e az emberek a
jelentőségét? Nem csak azért értették meg az üzenet
fontosságát, mert a hírnök erőfeszítése a halálig
tartott? - teszi fel a kérdést a filmrendező.
A meglepő párhuzam beindította a művésznő fantáziáját
is, aki egy olyan előadást álmodott meg, amelyben vizuálisan
megjeleníthetik azokat az állapotokat és víziókat, amelyeket
ez a futó élhetett át...
Angyalszárnyakkal a fény kapujában
Test-Tér címmel április 15-étől látható Grunwalsky Ferenc
fotókiállítása a Ludwig Múzeumban...
Magyar Hírlap, 1999.04.10. Kovács Gergely
X
... A másik alkotótárs a tér. A fényképek tere is boltíves, „chiricós”, de minden, csak nem vörös márvány. A fal színe hasonló ugyan, de csak kopott festék. A padlón évtizedes por, a betonban recés gumicsizmanyomok, még a nedves állapot idejéből...
Azt mondja a lélek a testnek...
Grunwalsky Ferenc fotói a Kortárs Művészeti Múzeumban
Népszabadság, 1999.05.05. Székely András
... Vágvölgyi András, miután a Magyar Narancsot Princz és Orbán jóízűen megette, gondolt egyet és filmes lett...Vágvölgyiben sok minden megvan, ami a filmes pályához kell: egoizmus, őrültség, irányítási vágy, megváltatlanságtudat, formakészség. Ettől persze még lehetne full milkós juppie is. De a mű létrehozásakor kipárolgó szenvedés mennyisége vajon elég lesz-e Vágvölgyinek ahhoz, hogy kilépjen személyiségének szűkösségéből a puszta totalitás kedvéért?...
Gonzó helyett film (A nagy testvér
árnyékában, hongkongi portréfilm, r: Vágvölgyi András)
Élet és Irodalom, 1999.04.30. Bakács Tibor Settenkedő
... Olyan ritkán lehet úgy igazából felfedezni magyar filmeket, most végre eljött az alkalom. Az Egy újabb nap az elmúlt hetek sikerfilmje, először az Országos Független Film Fesztiválon aratott, majd a múlt hétvégén a Mediawave-ről hozta el a legjobb animációs film díját. Tóth Pál másfél évtizedes kecskeméti filmstúdiós munkák, majd néhány éves nyugat-európai szabadúszás után az elmúlt években Szegeden készíti az első magyar 3D-animációs filmket. Talán így kell lennie: ez a teljes egészében számítógéppel készült film megejtő kedvességgel és kíméletlen humorral karikírozza a száz százalékosan emberi lélektelenséget...
Ruha teszi az embert
Élet és Irodalom, 1999.05.07. Varga Balázs
... Szerb értelmiséginek vagy művésznek lenni geo-esztétikailag és geo-morálisan majdnem megfelel a magyarnak, vagyis a XIX. Század honfiúi pátoszából mára csak az irónia maradt, meg egy kevés sör az üveg alján, tehát értem én, hogy van abban valami figyelmeztető, hogy e remekmű minden kockáját értem és élvezem. Azt is értem, ha egy belga hivatalnok némi rémülettel néz a térkép eme keleti oldalára, ha nyaralását tervezi... Az a furcsa, hogy minden történés abszurd, s minden abszurd történésre pszichológiailag érthető válasz születik. Az abszurditás, ha egymásra tolul, megváltoztatja a sejtet és a szerkezetet - s akkor már a viszonyítási pontként tételezett normálisnak is máshol van a fókusza...
My country (Milos Radovic: My country, Győr, Mediawave)
Élet és Irodalom, 1999.05.07. Bakács Tibor Settenkedő
... A tankönyv és az itt részletesen nem
tárgyalt, impozáns válogatást tartalmazó szöveggyűjtemény
- véleményem szerint - nyugodt szívvel, vakon követhető
minden e tárgyban kezdő pedagógus számára is. Kiegészíteni
szabad (és lehet), elvenni belőle viszont tilos!
A kérdés - ami már a könyvvel nem függ közvetlenül össze,
sorsával viszont annál inkább -, hogy ki és mikor fogja
tanítani a mozgóképkultúrát? Bízom benne, hogy az én
példámnál találni jobbat is az országban: az iskola
igazgatójának jóindulatán múlt, hogy engem
„szaktanárként” elismerve... heti egy órában
megkezdhessem a tanítást...
Azért mindenkinek ajánlom az órarendi harcot. Ha Muhi Klára
és Hartai László - Gelencsér Gábor közreműködésével -
megírták ezt a tankönyvet, ez már igazán semmiség,
mondhatnám: édes kötelességünk. Kifulladásig!
Vidovszky György: Gondolatok a
könyvtárhoz (Muhi Klára-Hartai László: Mozgóképkultúra
és médiaismeret, Budapest, Korona Kiadó, 1998)
Metropolis, 1998-99 tél tavasz
... A mindkét előbbi nagyfejezetre visszautaló harmadik rész (Műfajok és archetipusok a midcult-filmben) az artisztikus művészet és a masscult közötti átmenetben elhelyezi a midcult-filmet, amely úgy szeretne könnyen fogyasztható lenni, hogy ugyanakkor kiváltságos élményt is nyújtson. A tömeg számára az elit-kultúrát, az elit számára a tömegkultúrát pótolja ez a filmtipus; a mítoszból él, de azt úgy és azért intellektualizálja, hogy a művelt közvélemény aktuális problémaérzékének szolgálatába állítsa...
Egy ősi és egy posztmodern probléma:
archetipus és műfaj a filmkultúrában (Király Jenő:
Mágikus mozi. Műfajok, mítoszok, archetipusok a
filmkultúrában. Budapest, Korona Kiadó, 1998)
Metropolis, 1998-99 tél-tavasz, Margitházi Beja
... Bikácsy Bunuelt annak egyik legnagyobb
szellemi mesteréhez, Sade márkihoz hasonlítja, aki tagadta a
Teremtő létét, de gyűlölte is őt. A rendező korai
filmjeiben ugyanezt a zsigeri istengyűlöletet véli a könyv
írója felfedezni. A gyűlölet oka a félelem és a csalódás:
Sade (és Bunuel) halálraítélt lényként csalódott a
létezésben, amelyet Isten teremtett... Bunuel a világot
továbbra is abszurdként látja és láttatja. Bunuel
így lesz a könyv tanúsága szerint az abszurd művészek és
gondolkodók rokona...
Egy művész faggatása (Bikácsy Gergely:
Bunuel-napló, Budapest, Osiris, 1997)
Metropolis, 1998-99, tél-tavasz, Stőhr Lóránt
... Az ember folyvást visszavágyik a múltba. Most már tudjuk: nem békeidőkbe, hanem a kőkorszakba...
Vissza a kőkorszakba (Váróterem,
Mindennapi rémtörténet, Altamira)
Magyar Hírlap, 1999.04.30. Stark R. László
... Hogy van egy illúziója, ami Lammnak nincs, de nekem és neked, Póliknak és még sokaknak van, és talán csak ez az egy illúzió különböztet meg bennünket Lammtól.
Pascal második csoportja
Magyar Hírlap, 1999.05.05. Bihari László
...Hogy a forgatás idejére sikerüljön
lelket verni bele, nekem kellett őt a döcögő szekéren
folyamatosan pofoznom...
... Aczél György is kért egyet. Amikor megkapta, írt egy
levelet, melyben megköszönte “közös munkánkat”. Na, én
akkor visszaírtam neki, hogy valóban közös munkánk volt ez a
film, hiszen én megcsináltam, ő pedig betiltotta...
Mosolygó filmes múlt (beszélgetés
Bacsó Péterrel)
Máriássy Félixet pofozta, a szombathelyi püspököt tegezte
Mai Nap, 1999. 04. 24. Vezda János
... Szabó Pistával készültünk egy filmre, már át is beszéltük, de mégsem tartottunk még a forgatásnál. Azután egyszer csak kaptam egy faxot Olaszországból, a híres filmrendező Tornatore asszisztensétől, Fabricio Castellanitól, aki a casting direktora és első asszisztense volt a filmnek. Azt a feladatot kapta, hogy találjon meg engem...
Az óceán zongoristája
Koltai Lajos
Média-Technika, 1999. 04. 23. Soltész Rezső
...Korábban a zongorista beült a bárba,
és ha egy kicsit pityókásan is, de eljátszotta a dalokat. Ma
már nagyítóval kell keresni az olyan presszókat, ahol
zongorista játszik esténként...
Halló... (beszélgetés Cseh Tamással, a 6:3 avagy Játszd
újra Tutti című film zeneszerzőjével)
Metró újság, 1999.04.14. Rusznák Gábor
... Tetszett az egere és a törpéje, megindította a fantáziámat. Így született a filmünk meséje, amelyben a főhős egy ócska kis vándorcirkusz kelléke, egy kis fehér egér, a bűvész őt szokta előhúzni a cilinderből, de megunja ezt a szereplést, és megszökik, a novemberi hidegben bekeveredik az erdőbe és megfagy. Szerencsére rátalál egy 350 éves manó, föléleszti...
A rajzfilm jó befektetés (beszélgetés
Nepp József forgatókönyvíróval és Ternovszky Béla
rendezővel Egérút című új filmjükről)
Népszabadság, 1999.04.09. Varsányi Gyula
... Még nem fizettünk ki semmit, mert nem
akartam addig költekezni, amíg nem látom át az egész
folyamatot. Most készültek el a vaskos kimutatások az összes
igényről, javaslatról, települések szerint. Már
összeállítottunk egy ideiglenes naptárt valamennyi szóba
jöhető rendezvényről, a véglegeset csak ősszel tudjuk
közreadni...
- Mekkora apparátussal végzi ezt a munkát?
- Tíz főnél nem nagyobbal. Kevesen vagyunk, mert nem szabad
magunkra sok pénzt költenünk... a vértanú-önfeláldozással
elértem azt, hogy a forgatókönyvem valószínűleg nem
valósul meg, mert film csak úgy lesz, ha lobbyznak mellette.
- A rendező, Koltay Gábor sem lobbyzik? Neki ebben van
gyakorlata.
- Van, de érdekes módon sok döntéshozó nem kedveli őt...
A lemondás erkölcstelen lenne a
részemről (beszélgetés Nemeskürty Istvánnal)
Népszabadság, 1999.04.10. Varsányi Gyula
... megpróbálja helyretenni a dolgokat, vagyis történelemkönyvként kezeli az Ó- és Újtestamentumot. Nem a műsor vallási funkcióját hangsúlyoznám, hiszen korábbi munkáimban is az ismeretterjesztés szándéka vezetett. Magánügyemnek tekintem, hogy hívő ember vagyok, tisztelem mások hitét, meggyőződését, és nem akarok senkit rábírni valaminek az elfogadására vagy elutasítására. Csupán hiteles szakemberek segítségével szeretnék föltárni, értelmezni olyan dolgokat, amelyeket - úgy érzem - az emberek többsége misztifikál...
A Szentföld éve az MTV-ben
Ötvenkét húszperces részben dolgozzák fel a
zsidó-keresztény kultúra alapkincséhez tartozó ismereteket
Népszabadság, 1999.05.05. Varsányi Gyula (beszélgetés
Kardos Sándorral és Erdei-Grünwald Mihállyal)
... ebben a világban csak illegitim módon lehet produkálni. Vagy eleve csibész vagy, és csibészséggel leszel nagy vagy gazdag, vagy nem vagy az, de a pozitív eredményt is csak simlisség útján tudod elérni. Ezért nincsenek hősök...
Az erény nem fotogén
Szomjas György a hiányzó hősökről és a reménysugárról
Magyar Nemzet, 1999.04.29. Javorniczky István
Elégedett vagyok!
Beszélgetés Szilágyi Tiborral
Nők Lapja, 1999/17. Szám
... Kétségtelen, Rómában sem volt a kerítés kolbászból. Ponti doktor és Jancsó Miklós viszonya bizonyíték rá. Mert hiszen a producer Jancsó Miklóssal (és a mindenes Giovanna Gagliardóval) nem csak egy vasat tartatott a tűzben. A legmesszebbre a Werfel-regény megfilmesítésének kudarca után egy “magyar” témával jutottak, a Báthory Erzsébet életét feldolgozó filmmel. A főszereplő Maria Schneider lett volna. Már felvételeket készítettek díszletben. Amikor Ponti doktor megtudta, hogy a történet “rossz véget ér” (ritkán olvasta el a hozzá benyújtott forgatókönyveket), megbízta Antonioni forgatókönyvíróját, Tonino Guerrát, hogy “segítsen be” a magyaroknak. Aki - becsületére legyen mondva - visszaadta a megbízást, mondván, hogy a történet úgy jó, ahogy azt Jancsóék leírták...
Marx József: Jancsó Miklós Itáliában
Részlet egy terjedelmes életrajzi esszéből, melynek címe:
Jancsó Miklós két és több élete
Nagyvilág, 1999/1-2.
... Az animációs kategória díját az Egy újabb nap c. magyar alkotás, Tóth Pál filmje nyerte. Jópofa komputeranimáció arról, hogy haladunk a felszínről a lényeg felé, pedig fordítva kellene. Az animációs dilemmát feszegette Zlatin Radev bolgár filmes Sokk elnevezésű munkája, mely alkotó és mű ellentmondásos viszonyát vette vizsgálódásának kandi górcsöve alá...
Audi TT, body piercing, háború
Ismét Mediawave fesztivált tartottak Győrött, de ez nem baj, sőt
MaNcs, 1999. 05.06. Vágvölgyi B. András
... Az idő megállítására tett kísérletek közül sikeresebbnek mutatkozott a Bárka Színház. Mrozek Mulatság című darabjával például másfél órára teljesen kizökkentette közönségét saját kronológiájából. Talán nem túlzás azt állítani, hogy Mucsi Zoltán, Scherer Péter és Szikszai Rémusz színészek szerdai produkciója a Mediawave egyik csúcspontja volt...
Szeretnénk a homokórát megállítani
Mediawave’99
Kísérőjelenségek
MaNcs, 1999.05.06. Kovács Róbert
A szokottnál szerényebb Mediawave
A magyar filmek az idén sem tolongtak - Javult a viszony Győr
városának vezetésével
Népszabadság, 1999.05.04. Jávorszky Béla Szilárd
filmszakmai események
Mindentől függetlenül Vizsgafilmekből tartanak vetítést Francia filmnapok négy városban is Magyar film nélkül (Cannes) Nyugodt szívvel (Pozsgay Imréről
készített Magyar József-film) Filmforgatás tájrombolással Vizipók-csodapók (kecskeméti animációsfilm fesztivál) Cannes-i fesztivál magyar film nélkül A Mediawave nemzetközi vizuális művészeti fesztivál hétfőn... Eurimages-támogatás magyar gyártóknak 150 filmet vetítenek a győri szemlén Vágvölgyi-filmek a Hunniában Ausztrál filmfesztivál Budapesten Magyar nap Prágában (Gothár Péter Tiszta Amerika c. filmjét vetítik) Az idei Mediawave témája a másság Ausztrál fesztivál Sztárparádé és vitaestek Költő született Április: a kakas és a kenguru hava Hamza Múzeum Jászberényben Filmemigránsok Diploma nélkül boldogul (Hajdu Szabolcs...) Díj, díj Káldy László Hosszú téli estéken és Paja Film - Tóth Pál Egy újabb nap,
szezonvég című alkotása megosztva nyerte a 46. Országos Független Film- és Videofesztivál fődíját Debrecenben... Pendragon legenda (új tévésorozat forgatását kezdi meg...) Tito generális halottaiból föltámadott, és elvegyült a szerbek között A producer visszanéz
46. Országos Független Film- és Videofesztivál, Debrecen
Élet és Irodalom, 1999.04.23. Bakács Tibor Settenkedő
Metro újság, 1999.04.23. (Merliner News)
Metro újság, 1999.04.23. (MTI)
Mai Nap, 1999.04.24. - sz.á.-
Magyar Nemzet, 1999.04.28. Lőcsei Gabriella
Illés Zoltán vizsgálatot és ügyészségi eljárást követel
Magyar Hírlap, 1999.04.26. Józsa Benő
Nők Lapja, 1999.04.21.
Magyar Hírlap, 1999.04
28. B.Gy.
Magyar Nemzet, 1999.04.27.
Metro újság, 1999.04.28. (MTI)
Metro újság, 1999.04.28. (MTI)
Magyar Hírlap, 1999.04.12.
Ismeretlen Oscar-díjasok
Magyar Nemzet, 1999.04.14. (p.m.)
Magyar Hírlap, 1999. 04.14.
Metro újság, 1999.04.08. (MTI)
Népszabadság, 1999.04.10. (munkatársunktól)
A francia mozgókép fesztiválja Magyarországon
Magyar Nemzet, 1999.04.08. (f.m.)
Gyöngyössy Imre versei könyv alakban
Magyar Nemzet, 1999. 04.09. (lőcsei)
Francia és ausztrál filmnapok Budapesten
Magyar Hírlap, 1999.04.12. Tölgyesi Gábor
Kláris, 1999/2. Eszteró Rozália
Népszabadság, 1999. 05.05. (Cs.L.)
Népszabadság, 1999.05.05. Nagy Mercédesz
MaNcs, 1999.04.30.
Magyar Hírlap, 1999.04.29.
Zelimir Zilnik a jugoszláv filmgyártás fenegyereke a győri Mediawave-en
Magyar Hírlap, 1999.04.30. Bihari László
Aranyág, Evita, Raszputyin vagy amit akarunk...
Magyar Nemzet, 1999.04.30. (lőcsei)