|
Az Alkimista és a Szűz
1999, H, Eurofilm Stúdió, Magyar Televízió, Új Dialóg
Stúdió
r,f: Kamondi Zoltán, o: Medvigy Gábor, z: Melis László
sz: Mariusz Bonaszewski, Ónodi Eszter, Danuta Szaflarska,
Növényi Norbert, Haumann Péter, Kállai Ilona, Kovács Vanda
Forgalmazó: MOKÉP
... a modern alkimistáról már
egyáltalán nem állíthatjuk teljes biztonsággal, hogy érti
az évszázados szimbólumokat, a valaha egyértelmű
jelképeket. Csak azt tudja, hgoy az alkímia nem más, mint egy
lehetőség a gazdagodásra. Az út maga nem is érdekli, a
legnemesebb fém számára csupán fizikai valójában létezik,
és nem juttatja el a szellemi megvilágosodáshoz. Éppen ezért
arany hamis arany, mely hat nap múlva visszaváltozik századunk
termékévé, műanyaggá. Munkál benne a bizonyítási vágy
is, a dicsőséget hajkurássza, ezért nem is nagyon lehet azt
mondani, hogy sokkal többet akar a földi javaknál. Így tehát
az egyik földi jót magától értetődően helyettesítheti egy
másikkal...
... alkimistánk egy-egy aranyrögöt szorít a szemüregébe,
így tehát nem látja a rögtől a bányát, továbbá jelzi,
hogy itt egy potenciális vakkal állunk szemben. Mert látni
már csak akkor fog, amikor megérti, hogy mit jelképeznek az
események, és magára nézve kötelezőnek ismeri el azok
jelentését. Sajnálatos módon ezt a vakságot csupán csak
akkor fedezi fel magában, amikor fizikailag is világtalanná
válik...
... E korántsem rövidre szabott idő alatt viszonylag keveset
tudunk meg Zsófikáról, így szerepe már-már
túlkonstruáltnak hat. De az vesse rá az első követ, aki
szerint a film többi eseménye sem tűnik nagyon kitaláltnak.
Ugyanis a történetben néminemű feszültségkeltő
túlszerkesztettség figyelhető meg, ami vám-rév effektust
eredményez. Az izgalomkeltés nyereségét ellensúlyozza a
karakterek viszonylagos kidolgozatlanságából adódó
veszteség. És innen egyenes út vezet a szereplők viszonyainak
tisztázhatatlanságához...
A rögtől a bányát
Kamondi Zoltán: Az alkimista és a szűz
MaNcs, 1999.11.18. Vörös András
x
... A történet szimbólumokkal
zsúfolt, kulturális utalásokban bővelkedő, de a rendező
becsületére váljon, végig bíztat rá, ne akarjunk mindent
megérteni, dőljünk hátra a székben élvezzük a mesét, ha
egyszer mesefordulatokban nincs hiány...
... Tíz évvel ezelőtt az ilyesfajta nagyszabású
énkiteljesítés talán még érdekes volt. Amíg mi barátok,
ellenségek, kortársak is reménykedtünk a magunk személyes
hókusz-pókuszaiban...
... Súlyos léptű filmesek abban a másfél-két évtizedben
változatosan, de következetesen kötötték össze az Ügyet
(ami mindig volt nekik) a vándorlással. Már itthon is milyen
régen kezdődött! Utaztak a Fotográfia fotográfusai, utaztunk
Jakabbal, utazott Psyché, utazott később Lenz, a filozófus,
odakint közben vándorolt Bruno, bolyongott Alice a Városokban,
kutakodva vezette expedícióit Herzog valamennyi alteregója, de
nem volt érdektelen hely és esemény a New Orleans-i Mardi
Grass, Florida, a Paradicsom, a Zóna, a Solaris bolygó, vagy
Párizs, Texas, Világvége sem...
... Jön az ezredforduló, mi negyvenesek és harmincasok naponta
óvodába-iskolába ráncigáljuk gyerekeinket, felelősen
gondolkodunk ózonlyukról és villanyszámláról, világnézeti
klubban viszont Cseh Tamással jártunk utoljára, és ami a
legfontosabb, idejét sem tudjuk, hogy mikor volt képünk
"Énnel" kezdeni egy mondatot...
... És akkor jön egy kortársunk, és filmet csinál arról,
hogyan keresi a bölcsek kövét! Hogy mennyire fontos neki.
Mennyit képes adni az életéből, hogy megtalálja. Például a
szeme világát...
... Keresve a tökéletességet, mintha volna még vevő a
tökéletességre. Hogy éppen ez volna a film szimbólumpoénja?
A végső pillanat, amikor majd a gép forog, arany csöppen, de
a Mesternek nem kell, a helyzet megváltozott...
... mégiscsak kínál valamit, amit a kritikus gonoszul irigyel
az alkotótól... ... Egyvalaki közülünk még fontos magának.
Ő tudja, megérdemli-e?
Bölcsészek köve
Az alkimista és a szűz
Filmvilág, 1999/11. Hirsch Tibor
x
... A Meteo óta nem
készült ennyire speciális és erőteljes hangulatú magyar
film. Nem véletlen, hogy erősen megidéződik Monory M. András
filmje Kamondiét látva, hiszen a film egyik főszereplője,
Maci (akit egykori olimpiai birkózónk, Növényi Norbert
alakít, zseniálisan) azt a szlenget használja, amelyen a Meteóban
az Eperjes Károly alakította Berlioz beszélt először. Nem
állítható, hogy Az alkimista és a szűz című film
néhány apróbb jelenete nem eltúlzott és a dramaturgia
szempontjából nem felesleges (Maci öncsonkítása), de
példákat lehetne hozni Salamon filmjéből az elhibázott
jelenetekre...
... könnyebb összevetni Enyedi Ildikó alkotásával Kamondi
Zoltán filmjét, mert az idei szemle két misztikus témájú
alkotásáról van szó. Mindkettőben adott egy-egy mágus és
antimágus, továbbá egy szerelmi szál, amely a befejezésre
fontosabb lesz minden hókuszpókusznál...
... Mindenki gátlástalanul funi kezd jogos vagy vélt jussa
után, az alkimista pénzhez akar jutni, Eszténa a férfit
akarja, Maci a lányt...
... A múlt év filmtermésének legjobb játékfilmje Az
alkimista és a szűz. A filmben megjelenik a rendező, mint
tévériporter... Ezzel az önreflektív narratológiai
megoldással átveszi a cinikus szerepét Szirákitól, aki a
vakság állapotában nyeri el a bibliai világosságot: a
fényességet a szeretet és az odaadás aranyából lehet
elnyerni.
Egy alkimista útja a fényhez
Napi Magyarország, 1999.11.18. Péczely Dóra
x
... A pszeudo-művészfilmről. Ez
olyan film, amely áll a város szélén, a szellem
országútján, és stoppol. Senki nem áll meg neki, pedig
szegény iszonyú mutatványokat csinál, hogy fölvegyék.
Végül keres egy rejteket, és titkon letáboroz a senki
földjén, a városi piac és a szellem vidéke között.
... Nagyon őszintén, minden irónia vagy fellengzősség
nélkül mondom: kedves Kamondi Zoltán, ez neked is árt.
Zengeráj
(Az alkimista és a szűz)
Magyar Demokrata, 1999/47. Végh Attila
... Szuggesztív színészi
jelenlétével, tagbaszakadt, mégis arányos termetével, laza,
könnyed járásával, fürkésző, szomorú tekintetével
Andorai Péter megteremti azt az egy tömbből faragott lényt,
akinek elhisszük, csodákra képes. Nemcsak és nem is
elsősorban csodás mutatványokra, hanem a lelki nagyság és
szabadság csodáira...
... Simon nem a hit, nem a feltámadás bajnoka, hanem az élet
misztériumának, az élet kegyelmének tudója...
... Az igazi varázslat mégis a filmé, amely bámulatos, szinte
gyanútlan könnyedséggel, poétikus finomsággal és szellemes
iróniával érint súlyos kulturális teherrel megrakott
filozófiai-teológiai kérdéseket.
Simon mágus
A hét filmje
Magyar Nemzet, 1999.10.28. Györffy Miklós
x
... Enyedi átértelmezi, s
tulajdonképpen ellenkező előjellel újrateremti a csodatévő
Péter apostol és a keresztény tanítások szerint
varázslóként, mágusként, minden eretnekség atyjaként
számon tartott Simon szimbolikus figuráját...
... A mindent, még a legfontosabbat, az élet és halál
misztériumát is profanizáló, mutatvánnyá, vásári
látványossággá, médiaeseménnyé silányító Péter - a
századvég tipikus terméke - és az egyre kaotikusabb,
megváltatlanabb világ ellenében Enyedi Ildikó az
"eretnek" mágusban bízik. Simon tette, gesztusa költői
látomás a szellem, a lélek erejéről. A hit csodájáról.
Feltámadás egyenes adásban
Simon mágus
Magyar Hírlap, 1999.10.21. Gervai András
x
... Felkavaróan szuggesztív,
izgalmasan sejtelmes filmet készített a misztikum iránt
pályája kezdetétől fogékony Enyedi Ildikó. Korábbi
munkáit bizonyos értelemben akár előtanulmánynak is
tekinthetjük a Simon mágus érett szintéziséhez..
... A Simon mágus példázatát a halál legyőzésének
lehetőségéről finom asszociációk, beszédes utalások
élénkítik... A filozófiai tartalom súlyos monológok helyett
szellemes meditációkban, hangsúlyos párhuzamokban bomlik ki.
Párizs, a helyszín ezúttal nem szokványos moziarcával
jelenik meg előttünk, de vibrálóbb és varázslatosabb a
filmképeskönyvek ünnepi atmoszférájánál. A szerkezet
egységes...
... Andorai Péter játéka kimagasló értéke az alkotásnak:
bonyolult személyiséget állít elénk változatos színészi
eszközökkel... Máthé Tibor operatőr immár sokadik
remeklésével bizonyítja: sokféle stílushoz van érzéke.
Látomásos realizmusa is eredeti.
Egy mágus az ezredfordulón
Népszabadság, 1999.10.22. Veress József
x
... a mitologikus gyökerektől
leváló történet sajnos nem fut bele valami hasonlóan tágas
szemléleti mezőbe (vagy nem érkezik onnan, ami ugyanaz). A
pesti káoszba csöppenő jószándékú (tehát a városi létre
szocializálatlan) gyerek úgy gondolja, hogy a rendőr teheti a
legtöbbet az emberekért. Fejlett kollektivizmusának romjain
fog majd kihajtani saját magának a megtalálása, ami persze
egyrészt túl egyszerűen szép, másrészt a boldogságos
zárójelenet, melyben megtalált kedvesével túlandalogják
magukat a viszontagságokon, direkt mesebeli lebegésben van
tartva...
... Nem kéne bántani ezt a művet, de nem kéne nembántani
sem...
... kár (habár a nagyot alakító főszereplőnek, Hujber
Ferencnek minden elhiszünk), hogy nem mélyebbek azok a
légzőgyökerek, amelyek ezt a filmet táplálják. Nincsenek
sejtésutak a lélek, a szellem mélyrétegei felé, nem
rohangál a hideg a hátunkon. Így a film túl hamar véget ér
bennünk.
Hajszálgyökerek
(Közel a szerelemhez)
Magyar Demokrata, 1999/43. Végh Attila
x
... Szegény apukákat, anyukákat
alaposan megizzasztják csemetéik a Bóbitát nézve.
Apa, mi ez? Hát ez, anya? Folyton ezek a kérdések röpködtek
a levegőben múltkor is a Tabán mozi vasárnap délutáni
vetítésén. Nézz és álmélkodj, mondja a film...
...kezdetben vala a vers, Weöres vagy kéttucatnyi bájosan
játékos, kivülről fújt költeménye. Aztán jöttek a remek
színészek, Csákányi Eszter, Spolarics Andrea, Szarvas József
és a többiek... Melis László kanyarított hozzá zenét
hegedűvel, ütőhangszerekkel, miegymással, népies, de mégse
népzene, mindegy is, hogy mi...
... Mert vannak a képek...
... Szederkényi Júlia érdeme, hogy olyan varázslatos
egyszerűséggel és szépséggel tálalja ezt az álmot, hogy
nem lehet nem hinni benne. Teljes biztonsággal uralja az
anyagot, érezhetően megtalálta a saját stílusát, és egy
pillanatra sem szédült meg, nem tért le a maga választotta
ösvényről. Weöres Sándorhoz méltó könnyedséggel
bűvészkedik szöveggel, zenével, képpel...
... Nincs pénz. Nincs celluloidszalag. Nincs díj a
Filmszemlén. Nincs hírverés. Van egy Tabán mozi. Vannak
elismerő hangok. Van egy gyerekfilm. Vannak álmok.
És ez mi?
(Szederkényi Júlia: Bóbita)
Élet és Irodalom, 1999/43. Stőhr Lóránt
x
... Csalog Zsolt beszél - ez a
Fekete Doboz dokumentumfilmjének címe, tárgya, műfaja. A
vásznon száz percen át - egy beszélő fej. Míveltebb -
míveletlenebb, ahogy tetszik - körökben le szokták nézni az
ilyesmit...
... Nem tudom, Csézsé arca, amit Jávor István kameráján
keresztül csaknem két órán át nézek, filmszerű-é, csak
azt tudom, hogy ez a szellemarc most ugyanúgy rabul ejt, mint
amikor még "élőben" beszélt, szelíden, ám
határozottan, hajszálpontos mondatokban, ajka körül azzal a
szemérmes mosollyal, ami azt sugallta, hogy az élet szép...
... Horváth Aladár ... kevés pálinkát öntött a friss
hantra, majd a butykost akkurátusan körbeadta. Rendben volt ez
így. Üvegcsörgés, dögerős szilvórium a sírok között.
Isten, Isten...
Csézsé
A Jó arcok sorozatból (DOKU - Csalog Zsolt beszél...)
Élet és Irodalom, 1999.11.19. Báron György
x
... Enyedi világában nem a csoda menti meg az embert, az ember a csoda. Az élőhalottak világa szürke, kiszáradt, jelentésnélküli világ, a mindenkori dogma ezt a földi poklot eszeli ki nekünk, az élőhalálból feltámadt ember azonban a velejéig erotikus lény. Szerelmes a kövekbe, fákba, folyókba, hidakba, városokba, általa lesznek a dolgok - és persze az emberek - többek önmaguknál...
Simon mágus
Playboy, 1999. november- Reményi József Tamás, Schubert
Gusztáv rovata
x
... Kicsoda hát „Mária"? Időnként eltűnő káprázat? Alvilági pária? Teljesen mindegy, csak annak van jelentősége, amit Karcsi, a filmtörténet talán legártalmatlanabb rendőre gondol róla. Ő pedig azt gondolja, hogy ez a Mária történetünk végén éppúgy szülheti akár az ő gyerekét is - ki tudja, kiét -, mint Biblia-béli névrokona.
Közel a szerelemhez
Playboy, 1999. november - Reményi József Tamás, Schubert
Gusztáv rovata
x
... Lehetne mese, lehetne kalandos
útifilm, lehetne független filmes ars poetica. Mindez benne
van, és benne is marad. Egyszerre több és kevesebb ennél.
Tolnai Szabolcs filmje hátországi tudósítás háború
nélkül, vajdasági road movie akciók nélkül. Egy film a
semmi közepéről, a puszta horizontról, az üres tájról és
a holtidőről. Hosszúra nyúlt pillantás - zuhanás közben.
... A kezdeti tompa és melankolikus hangulatból aztán a film
végére álomszerű, kicsit abszurd, lebegően sokértelmű
világba jutunk. Szirénák helyett szirének, koszos tópart
helyett brazil focihomok, szűk vályú helyett jamaicai
tengerpart, tranzisztoros rádió helyett űrhajós
szupertechnika lebeg előttünk a képek, pontosabban a képzelet
messzeségében...
... nem történik benne az égvilágon semmi, csak éppen
hosszú ideig megmarad a kompozíció hangulata, titkos
szépsége. Hát ezeket a „talált" pillanatokat hiányoltam
a Nyári moziból. A film atmoszférája mégis megmarad és
visszagondolva jóval egységesebbnek tűnik, mint amilyenek az
egyes képsorok és jelenetek voltak...
Sem távol, sem közel
Tolnai Szabolcs: Nyári mozi, Duna Műhely, 1999, 35 mm, 75 perc
Pergő képek, 1999 okt-nov-dec. Varga Balázs
x
... Az Oxford Filmenciklopédia
nem a filmművészet története. A kötet a filmnek mint komplex
kulturális, politikai és gazdasági intézménynek a százéves
történetét kívánja bemutatni... Az eredeti címben cinema
history szerepel, ebből a magyar keresztségben
filmenciklopédia lett. A magyar nyelvben valóban nehezen lehet
érzékeltetni a cinema és a film közötti
különbséget. A cinema szót nem szerencsés
mechanikusan mozinak fordítani...
... Az intézményi megközelítés egységes keretet teremtett a
globális összefoglalás számára...
... A kézikönyv magyar változata két fejezettel bővebb az
angolnál. Az elsőben Bikácsy Gergely három részben ismerteti
a magyar film történetét, a másodikban Nemes Károly foglalja
össze "napjaink filmművészetét"...
... Az értékeléssel nem illik vitatkozni, én mégis
szomorúan tapasztaltam, hogy Balogh Gyöngyi és Király Jenő -
a korszakot jóval empatikusabban és kevésbé sommásan
értékelő - műfajtörténeti kutatásainak, vagy Sándor Tibor
politikatörténeti elemzéseinek eredményeit szinte
egyáltalán nem használta fel Bikácsy (bár az
irodalomjegyzékben szerepelnek ezek a munkák)...
... problematikusabb a Nemes Károly által írt zárófejezet,
amelynek szemlélete merőben idegen a kötet koncepciójától
és szerkezetétől. Nemes Károly szövegének nehezen
felfejthető gondolatmenete sommásan a "posztmodern"
jegyében elemzi az elmúlt néhány év filmjeit, szeszélyes
logikával csapongva alkotók, nemzeti filmgyártások és
témák között. Semmi sem indokolja a legfrissebb tendenciák
beemelését...
... Ugyanitt kell felhívni a figyelmet egy-két csúnya
elírásra is. Sass Tamás egy s-sel írja a nevét, Áts Miklós
Ács Miklósnak; Szőke András filmjének pedig tudomásom
szerint nem Vadhattyúk, hanem Vattatyúk a címe. Tudom, ezek
csak apróságok, az olvasót azonban igencsak zavarják...
... A magyar szerkesztők bosszandó pontatlansága és
figyelmetlensége dacára az Oxford Enciklopédia hiánypótló
és naprakész összefoglalás...
Oxford szerint a világ
Oxford filmenciklopédia (szerk: Geoffrey Nowell-Smith),
Budapest, Glória Kiadó, 1998...
Metropolis, 1999 ősz, Varga Balázs
... Fontos volt, hogy a Nagyika
mögé, aki az abszolút minőséget, a megkérdőjelezhetetlen
értékeket képviseli, és ettől olyan tragikus, hogy egy ilyen
agy bomlik meg később, odategyek egy kulturális hátteret, és
tárgyi világot, innen jönnek a versek, a zene, de a négykezes
motívuma csak jóval később került a filmbe. Megvolt az a
jelenet, ahol találkozik a két nő, aki ugyanazt a férfit
szereti, és volt a kérdés, hogyan lehet ezt a bonyolult
viszonyt, féltékenységet, rivalizálást, vonzódást filmen
megjeleníteni. Az adott volt, hogy a Nagyika zongorázik, és
mivel az Eszténa is tud zongorázni...
... Nekem nincs családom, nem élek családi életet, ezért a
barátaim és a munkatársaim alkotják a családomat, ha úgy
tetszik, velük élek családi életet. Az a kapcsolat, ami a
Medvigyhez vagy a Melishez fűz, meg még lehet egy-két embert
mondani, túl van a barátságon is. Olyan sok minden történt
közöttünk, hogy már nem tudunk összeveszni vagy megharagudni
egymásra. Ez már olyan kapcsolat, ami az embert a gyerekéhez
vagy az anyjához fűzi, nem történhet olyan, amiért
elszakadjanak egymástól...
... a magyar filmgyártásban van egyfajta hektikusság. Ugye
nagyon sokat kell küzdeni a pénzért, és ha megvan, akkor
többnyire azonnal el kell kezdeni forgatni, tehát nincs idő
igazán felkészülni, aztán meg azonnal be kell mutatni, mert
jön a szemle. Mindenki rohan az idő után és a film elől...
... Rég nem éreztem magam ilyen jól a szemlén, és mintha
tényleg elkezdett volna mozogni valami, kérdés, hogy a
politika mellé tud-e állni. Kicsit olyan a helyzet, mint
Angliában pár évvel ezelőtt, ahol vagy két évtizedig nem
létezett a művészfilm, és őrületes feszültségek,
energiák halmozódtak fel... Ahhoz, hogy folyamatosan
dolgozhassunk, elég lenne évente 10-12 filmnek készülnie, ami
nevetségesen kevés, nem létezik, hogy erre ne legyen forrás.
Dobálóznak a milliárdokkal, de ahhoz elég volna kettő, hogy
itt virágzó filmgyártás legyen. Most megvolna rá a
lehetőség, még itt vannak a nagy öregek, akiktől tanulni
lehet, a középnemzedék, amelyik már rendelkezik szakmai
tudással, tapasztalattal és a feltörekvő ifjak...
... Krúdy-írásokból szerettem volna valamit csinálni, amik
Krúdy kevésbé ismert oldalát mutatták volna meg, ami
kegyetlenebb, szürreálisabb, ironikusabb, vadabb, groteszkebb,
feketébb, amiből még nem készült film. Gyűjtöttem a
motívumokat...
... (... Enyedi Ildikóval... ) ... mintha sziámi ikrekké
varrna össze minket a kritika... Tény, hogy van egyfajta
közös hátterünk, műveltségünk, és ettől hasonló
dolgokat veszünk észre a világból. Ugyanakkor azt gondolom,
hogy mások vagyunk, ég és föld, és másképp tekintünk a
filmkészítésre is. De annak örülök, hogy nagyon jól indult
a moziban a Simon mágus, amit még csak két hete
játszanak...
Rohanás a film elől
Kamondi Zoltán filmrendező
MaNcs, 1999.11.18. Bori Erzsébet
x
... működik a kasztrendszer,
amibe én soha nem akartam és nem is tudtam beletartozni,
ezenkívül a mostani filmemnek a realizmushoz semmi köze,
hiszen ez egy szürreális mesefilm. Nem a valóságból indul
ki, hanem a képzeletből...
... Az alkímia metaforáját nagyon aktuálisnak érzem, aminek
a számomra több értelmezése is van. A legegyszerűbb:
mindannyian aranyat akarunk csinálni, meg akarunk gazdagodni. De
az alkímia nemcsak természettudományként határozta meg
magát, hanem bölcseletként is, amely mindig kapcsolódott az
adott kor vallási irányzatához...
... az alkímia egyik alapvető jelképe éppen a szem volt. Azt
tartották, hogy a belső tisztánlátáshoz csak úgy juthatunk
el, ha elveszítjük a kapcsolatot a látható világgal. Ez az
elgondolás egyébként nagyon régi metaforája az emberi
megtisztulásnak...
... Meggyőződésem, hogy a legkomolyabb dolgokról is csak
öniróniával, szarkazmussal lehet beszélni, és nem hiszem,
hogy ez a hangvétel most túlsúlyba került volna... Az
Alkimistával lezártam egy számomra legalábbis nagyon fontos
szakaszát az életemnek.
"Csak öniróniával,
szarkazmussal"
Kamondi Zoltán új filmjéről és az aranycsinálás
metaforájáról
Magyar Hírlap, 1999.11.05. Balogh Gyula
x
... A főiskolán nem kaptunk
filmes képzést, néhány osztálytársam játszott a rendező
meg operatőr szakosok vizsgafilmjeiben, de engem nem hívtak. Az
eddigi filmek közül legfeljebb egy-egy jelenetre merem azt
mondani, hogy azt valamennyire sikerült megoldanom, ezért is
ragadok meg minden alkalmat a tanulásra...
... az Alkimistában tapasztaltam meg először, hogy
milyen hihetetlen koncentrációt kíván a filmezés, és
bírnod kell türelemmel, jónak kell lenned akkor is, ha
tizedszerre ismételtetik veled, esőben, hóban, hideg
barlangban, meleg barlangban. Arra jöttem rá, és olyan szép
felfedezés volt, hogy nem igaz, amit mondanak, hogy filmen
mindenki jó tud lenni, mert ha nem sikerül, legfeljebb
újraveszik. De én nem úgy éreztem, nem tehetem meg, hogy
miattam ismételni kelljen, amikor láttam, hogy hány embernek
mennyi munkája fekszik a forgatásban...
... azt sem tudtam, hogy fogok még egyszer ugyanabban a zilált
állapotba kerülni az után a furcsa vetkőzés után. Ez aztán
okozott is problémát, de Segesváron nem az volt a baj. Még
csak az sem, hogy iszonyú hideg volt. Kiraktak két
utcatáblát, Nádor utca, Arany János utca, és ezt a helybeli
román lakosság rosszul viselte... ... kivonult a lakosság a
kordonok mögé, és először azt hittük, hogy kedves,
kiváncsi emberek, de nem, végig üvöltöztek, hogy mit
keresünk Romániában, a magyarok menjenek haza Magyarországra,
és a folyamatos bekiabálások miatt háromszor-négyszer is fel
kellett venni azt az amúgy is nehéz jelenetet. Végül
könyörgőre fogtam, tudtam, hogy értenek magyarul, és
megkértem őket, hogy engedjék befejezni a munkát, utána már
ott sem vagyunk. Akkor éreztem úgy, hogy én ezt nem bírom
csinálni, pedig akkor még nem is voltam végzett
színésznő...
... Zsámbéki Gábor volt az osztályfőnököm. Nála nem volt
olyan, hogy rostafélelem, nem azért dolgoztunk, mert féltünk,
hogy kirúgnak minket, hanem magunktól, mert annyira tiszteltük
a Zsámbékit... ... Első két évben sokat szenvedtem attól,
hogy én voltam a "bölcsész", és tényvaló, hogy a
bölcsészkar arrafelé viszi az embert, hogy többé ne tudjon
úgy olvasni, mint egy gyerek, hanem belevegye az
irodalomtörténetet, elkezdje bogarászni a struktúrát, az
utalásokat meg a stilisztikai eszközöket, de miután
helyreállt egy normális egyensúly, akkor már úgy láttam,
hogy ezek igenis fontosak a színésznek, ha alkotó művésznek
gondolja magát...
Törvényes szenvedély
Ónodi Eszter színésznő
MaNcs, 1999.11.18. Bori Erzsébet
x
... nem akarok már az a
"Palika" lenni, akit addig szerettek. Ebben nincs
jelentősége, hogy két utolsó filmemet, a Csak egy mozi
és a Miss Arizona címűt sikertelennek tartottam, tartom
ma is. Inkább önkéntelenül olyan gesztusokat tettem,
amelyekkel megkönnyítettem, hogy katapultálhassak... Mindent
elkövettem, hogy ne hiányozzak másoknak, és nekem se
hiányozzék senki, és semmi. Fölerősödtek olyan jelenségek,
amelyek korábban is taszítottak: a hazugságok, az
álnokságok, a rossz stúdiótanácsok. Hozzájárult az is,
hogy megszakadt a munkakapcsolatom Tóth Zsuzsával... Úgy hogy
ezt a korszakot le kellett zárni...
... nem hiszem, hogy ez a tévés Dáridók kora. Másféle
kínálatra is szükség volna. Igaz, a közönség ma
fáradtabb, nehezebben fogadja be a kódolt üzeneteket, de
kíváncsi az értelmes megközelítésekre. Azt gondolom,
kódolni nem kell...
- Nem érzi úgy, hogy mára a televíziózással
leértékelődött a mozgókép?
- Nem, ellenkezőleg: feltöltődött új látványelemekkel.
Csak az értelem ment ki alóla... ... Ha Gárdos Péter
rendezővel elkészítjük az utóbbi ötven év mindegyikéről
a Showbálványt, remélem, ki fog derülni, hogy a mi
felfogásunk szerint milyen volt ez a fél évszázad...
... Most megint eszembe jutott egy történet. Ugyanúgy mint
régen, egyszer csak láttam a Garast egy kórházi ágyon, és
elindult a fantáziám...
Csak a celluloid szaga hiányzik
- mondja a hatvanéves Sándor Pál, aki túl van az újabb
tanulóéveken
Népszabadság, 1999.10.26. Varsányi Gyula
x
... Többek között a Hyppolit,
a lakáj című film újrafeldolgozásának bemutatójára
(készülök), Tóbiás szerepét játszottam benne. Ő mondta ki
a legendás szót: Hippodrom!...
... Huszonöt évig voltam a Vígszínházban, és annyira
beszűkült a látóköröm, hogy csak az volt fontos számomra,
ami ott történt. Közönyössé váltam a sok munka,
szereplés, a mindennapos verkli közben. Mi legyen? - gondoltam.
Én most megkeseredett színész leszek?! Nem akarok az lenni!
Kiléptem...
... kitalálhatom, hogy legyen a gyerekből agysebész, de mit
ér az egész, ha szomorú agysebész lesz? Ez annak se jó,
akinek majd az agyát piszkálja...
... vannak dolgok, amiket akkor kell megkapni, amikor jó. A
hivatalos elismerésekről már letettem. A gyerekeim boldogsága
csak kis részben függ tőlem, ők már önállóak.
Harminchárom éve élek együtt a feleségemmel. Szeretném, ha
ez az állapot minél tovább megmaradna...
Balázs Péter maga vágja
filmjeleneteit
Legendás figurát alakít az új Hyppolit feldolgozásban...
Vasárnapi Blikk, 1999.10.24. Pogonyi Hedvig
x
... Engem például az idő
múlásával szerezhető tapasztalat erősített meg végképp
abban, hogy amit fiatal koromban afféle hályogkovács módjára
elkezdtem, azt jó irányban kezdtem el...
... Világítani, esküszöm rá, fél év alatt bárkit meg
lehet tanítani. A többi idő arra kell, hog megtanuljuk
elemezni a megfilmesítendő anyagot, azt, ami a forgatókönyvet
alkotja, és eljussunk odáig, hogy az ember képes legyen
meghatározni, milyen atmoszféra, színvilág és egyebek teszik
azt és éppen azt, nem mást, nem valamiféle általános
eszméket befogadhatóvá a moziban ülő emberek számára. Így
a feladat mindig új lesz, így nem fogom sem magamat, sem
másokat ismételgetni...
Szeretnéd tudni, mit kéne
csinálni?
Illés György filmoperatőr nyolcvanöt éves
Népszabadság, 1999.11.03. Csala Károly
x
... Édesanyám nagy mozirajongó
volt. A háború előtt az egyik barátnője szervezte meg a
faluban a vetítéseket. Azt mondta, ha kiragasztom a
plakátokat, a hétvégén ingyen végignézhetem a filmeket.
Hat-hét éves lehettem akkor. Magyar filmeket láttam
édesanyám kedvenceivel - Jávor Pál, Karády Katalin,
Szeleczky Zita... -, és ahogy közeledett a háború, biztosan
sok német propagandafilmet is. De azok kiestek a fejemből.
Kuporogtam az egyik tanteremben kifeszített fehér vászon
előtt az első sorban, mgjelentek a képek, és én úgy
éreztem, egy nagy ablak előtt ülök és rálátok a világra.
Ez egyszerűen lenyűgözött...
... A szüleim parasztemberek voltak. Minden nyáron együtt
dolgoztam apámmal a földeken. Azt mondta: tanuld meg, milyen
nehéz munka ez, és menj előre, tanulj tovább!...
... A hetvenes évek elején, amikor a Szelid motorosokat
játszották, édesapám egyik barátja éppen Pesten járt. Nagy
sort látott, gondolta, megnézi, mit árulnak. Kiderült, hogy
mozijegyet. Ott volt a plakát is, kiemelve rajta az operatőr
neve. Amikor hazament Cécére, átment a szüleimhez: Imre, a te
fiad ugye Amerikában van? Igen. A Laci, ugye? Igen. Láttam,
vetítik egy filmjét Pesten... Kinyomozták a film címét, meg
azt, hogy a Corvinban megy, béreltek egy buszt és vagy húszan
feljöttek Cecéről megnézi a Szelid motorosokat. Ezt a hippi,
motoros filmet. Apám később azt mondta nekem: tudod,
szégyellni nem szégyelltem, de úgy láttam, hogy senkinek sem
tetszett. Anyám azonnal megvédett: nekem tetszett, olyan szép
tájak voltak benne!...
... Amikor Vili, vagy mondjuk a későbbi Illés-tanítvány,
Koltai Lajos filmjeit nézem, egy-egy snittnél felszisszenek:
ezt én is így fényképeztem volna. De ugyanez igaz az itthon
élő és dolgozó kollágák munkáira is. A sokféleség
ugyanabból a központból ered. S ez a központ Illés
György...
... Az is Illés-hatás, hogy tanítok. "... Hozzatok létre
egy alapítványt, tegyétek be a honoráriumotokat, és minden
évben támogassatok egy-két fiatalt!" Nos, azóta ez így
van. Ilyen ember a Papi...
Ablakban (beszélgetés Kovács
László operatőrrel)
Népszabadság, 1999.42. Völgyi Vera
x
... Elegáns státus a vendégé.
De úgy gondolom, most le kell szerződnöm. Hogy az ember
kifejezze a rokonszenvét. A Radnóti Színház olyan, ahol el
tudom magam képzelni. Egyetlen előadásuk sem adja alább a
vállalható színvonalnál, és mind telt házzal megy...
... Magyar színész... aligha maradhat kívülálló.
Egyébként, ha nem szerződök le, akkor válok igazán a magam
foglyává. Akkor az életem csak arról szólna, hogy el lehet
valahogy lébecolni a világban...
... megadatott a lehetőség, hogy olyan társulathoz, vagyis a
Katona József Színházhoz tartozzak, amelynek már a Nemzeti
Színházban, a kiválás előtt fölsejlett a fantasztikus
esélye. Ez az időszak eltartott hat évig. Csak 1989-ben
láttam úgy, hogy másfelé megy a színház, mint amerre
indultunk... Azt a csalódást, amit a Katona okozott, máig nem
dolgoztam fel, csak temetgeti az idő. De ami az Új Színházzal
esett meg, soha nem fogom megemészteni. Mert az már az
úgynevezett demokrációban történt...
... Egyszerűen arról van szó, hogy az ember eljut abba a
korba, amikor felébred benne a paraszt, aki jól érzi magát a
föld közelében. Lehet, hogy önvédelemből gondolom így, de
semmi sem igaz, amit rólam terjesztenek. Engem annyira nem ismer
senki, hogy az majdnem rendben van... én nem a televízió
rabságában töltöm az estéimet. Se a királyi, se a
kereskedelmi csatornák nem mondanak semmi éldemlegeset
számomra. Mérgemben olvasok...
... Az én maradandó családi élményemet az anyai nagyapám
adta, aki paraszti leszármazottként evangélikus lelkész lett,
Mogyoródon szolgált lelkipásztorként. A háború után és a
börtön után tanított, végül fizikai segédmunkásként
fejezte be. Kisfiúként együtt éltem, sőt egy ágyban aludtam
vele. Nagyon kulturált, önerejéből élő, csodálatos
öregúr volt...
... ilyen családdal a hátam mögött mégis azt kell mondanom,
hogy azokat az értékeket, amelyeket képviselek, nem annyira
tőlük, mint a tulajdon gyerekemtől kaptam. Egy gyerek mindent
tud adni, mert nem rafinált, csak ösztönösen bölcs. Már
nagylány, fiatal nő, s az én neveltetésem most ér véget...
... Magyarországon még torzabb lett a mozis színészlét.
Olyan "csillagok" voltak az utóbbi pár évtizedben, akik
kutya módjára nyomorogtak. Ez is megérne egy misét. Nekem
egyébként könnyebb volt, mert a jég hátán is megélek...
azt viszont nehezen viselném el, ha azok, akiket szeretek,
akikhez ragaszkodom, megsínylenék, ha olcsón adom.
Elvállaltam pár munkát, aminek magam sem örülök. Penészes
az a kenyér, pimpós az a bor, amelyet abból a pénzből
vettem...
... Ebben a világban élek, ezt ismerem, ehhez van közöm, nem
is kevés. Ennyit tudtam belőle kicsikarni.
Ritkán játszom boldog embereket
Cserhalmi Györggyel a gyökerekről, s arról, hogy nem zörög
a haraszt
Népszabadság, 1999.0.22. Bogácsi Erzsébet
x
... Harmadév elején megtudtam,
hogy el lehet menni válogatásra. Elolvastam A kutyák nem
felejtenek című novellát, amiből a forgatókönyv
készült. Nagyon jó volt. Borzasztóan szerettem volna
eljátszani a férfifőszerepet, mert bizonyítani akartam
magamnak és a körülöttem lévő embereknek, hogy mire vagyok
képes színészileg és emberileg egyaránt, mert tudtam, hogy a
főiskolán ez nem derült ki igazán...
... már az általános iskolában is nagyon szenvedtem, a
szakmunkásképzőben és a katonaságnál úgyszintén. Ott a
megaláztatásnak minden stációját végigjáratták velünk.
Ha ezek az élményeim nem lettek volna, valószínűleg nem
lennék színész. Ha a főiskolán boldog vagyok, lehet, h
size="2">ogy nem tudom
eljátszani filmen ezt a rendőrt. De mire a kamerák elé
kerültem, addigra már pokolian szerettem volna mutatni
magamből valami újat, azt reméltem, hogy talán, talán most
sikerült valami jót csinálnom és ezt mások is meglátják...
... Akkor hasonlitottam Karcsihoz, amikor feljöttem Pestre.
Azóta már megváltoztam, türelmetlenebb, sőt agresszívebb
lettem. Ezért nagyon sokat segített ez a film azzal, hogy újra
előhozhattam magamből a régi énemet...
Szeretni és szeretve lenni
Hujber Ferenc Salamon András filmjében
Magyar Hírlap, 1999.11.08. Bóta Gábor
x
... Radványi Géza felkérésére
1949-ben hoztam létre a főiskola operatőr szakát. Már a
háború előtti időkből is jól ismertük egymást, az igazi
barátság a Valahol Európában forgatásakor
szövődött közöttünk. A megtisztelő feladat azonban sok
fejtörést okozott nekem. Ugyanis akkortájt semmilyen magyar
vagy külföldi szakirodalom nem volt fellelhető ebben a
témakörben. Hosszú álmatlan éjszakákba tellett, míg az
addigi tapasztalataimből visszakövetkeztettem az
operatőroktatás módszerére. Az élet ma már azt bizonyítja,
jó irányba próbáltam elindulni. Az évtizedek során kiváló
szakemberek kerültek ki az iskola operatőr szakáról,
öregbítve a magyar filmművészet hírnevét...
... a jelen elszomorító. A gondolatiság helyett most minden a
pénz körül forog. Mások az önmegvalósításban látják a
jövőjüket. Mégis azt hiszem, belátható időn belül
fordulat következik be a magyar filmművészetben. Szerencsés
dolognak tartom, hogy a kulturális tárca megértette a film
fontosságát. Ha jól vagyok informálva, jövő nyáron már
életbe lép a filmtörvény és fellendülhet a gyártás...
Tartalomhoz a formát
Találkozás Illés Györggyel
MagyarHírlap, 1999.11.06. Tölgyesi Gábor
x
... Xantus János: ... az ember
kettéválasztja önmagát is és a munkát is. Először
megteremti a munkafeltételeket, akkor utána forgat, majd megint
visszavedlik producerré és megszerzi az utómunkához a pénzt,
után alámerül a vágószobába, és elfelejtkezik arról, hogy
mennyibe kerül egy óra vágás. De ha arról beszélünk, hogy
ez egy nagyjátékfilm, ami majd mozikba kerül, akkor ott már
óhatatlanul olyan pénzekről van szó, amik igénybe veszik az
ember kompromisszumkészségét...
... abban, ahogy mi itt Magyarországon filmet készítünk, az a
hagyomány már megvan, hogy az operatőr alkotótárs. Nagyon
sok esetben, amikor vége egy felvételnek, nem csk azat kérdezi
meg az operatőrtől a rendező, hogy rendben volt-e a
kameramunka vagy a fény miatt nem kell-e megismételni a
felvételt, hanem a szeme sarkából végig figyeli a barátját,
kollégáját, hogy hogy tetszik neki a dolog vagy, hogy mit
szól hozzá. Amikor megbeszélünk egy beállítást, abban az
operatőr tevékenyen részt vesz, alakít rajta. Ugyanígy lehet
ott még egy harmadik alkotótárs is, aki jelent esetben a
producer...
... Meskó Zsolt (producer): ... Időben előbb volt meg a
rendezvényszervező cégem, s mikor adósságokba keveredtem a
filmmel, rá kellett jönnöm, mennyire fontos, hogy van egy
„másik lábam", mivel a filmem nagy támogatóinak egyike ma
is több millióval tartozik... A morel fiú
alapforgatókönyvét én írtam, de amikor biztos lett, hogy
film készül belőle, felkértem egy írót, Pacskovszky
Zsoltot, illetve a rendezőt, Xantus Jánost, hogy dolgozzuk ki a
végleges változatot együtt... A „módszeremet" egy angol
producer tanártól tanultam és végtelenül egszerű. A
forgatáson megnézem a próbát, s ha valamit másképp
csinálnék, félrehívom a rendezőt, és kettesben
megbeszéljük. Azért ehhez látni kellett volna a János
arcát, mikor első alkalommal félrehívtam... Talán még azt
is mondta, hogy ő most forgat, de azért meghallgatott. Majd
leforgatta a jelenetet, úgy ahogy ő gondolta, majd látszott a
hátán, hogy gondolkodik, s végül leforgatta úgy is, ahogy
én mondtam. Azt hiszem, itt megtört a jég...
Az érem két oldala (beszélgetés
Xantus János rendezővel és Meskó Zsolt producerrel)
Pergő képek, 1999 okt-nov-dec, Müllner Dóra
x
... Az a lovam is készenlétben áll, de most nem azok ülök. Az egy Törőcsik Marinak, Darvas Ivánnak és magamnak írt jutalomjáték lenne. Furcsa szerelmi történet, ami '56-ban me gszakad és a jelenben titkokkal, szembesülésekkel, félreértésekkel folytatódik. Végül is az elmúlt negyven év személyes hangú összefoglalása...
Az utolsó vágás
Makk Károllyal Bérczes László beszélget
Metropolis, 1999 ősz
(A Metropolis őszi számának főszereplője: Makk Károly -
lásd alább a Tanulmányok szemléjét.
size="2">)
... az igazi változás, az igazi
újjászületés azáltal érte Szigligeti darabját, hogy az
eredetileg semleges, bár megnevezett közegben (Kolozsvár,
Telegd) játszódó cselekményt Makk a Balaton-felvidékre, a
reformkori Füredre és Badacsonyba helyezte át... e
helyszínek, e táj színes képei éltetik, sugározzák be
derűs, idillikus fénnyel, mára szinte nosztalgikus hatást
keltve. Ez olyan jellegzetes filmserű sajátosság vagy
többlet, amelynek Szigligetinél nyoma sincs...
... Ha tehát a Liliomfi, a Ház a sziklák alatt
(1958), a Megszállottak (1961), az Elveszett
paradicsom (1962), a Szerelem (1970), a Macskajáték
(1974), az Egy erkölcsös éjszaka (1977), a Két
történet a félmúltból (1979), az Egymásra nézve
(1982) alapján ítéljük meg Makk munkásságát, akkor már
mindjárt jobban látszik, mi a vezérfonal az ő pályáján.
Makk a magánélet, a magánemberi konfliktusok, az erkölcsi és
lélektani kamaradrámák rendezője volt egy olyan korban,
amelyben a filmrendező közéleti szerepet játszott, és
reprezentatív filmjeiben közéleti kérdéseket ábrázolt...
... a Szerelemmel hasonló a helyzet, mint a Ház a
sziklák alatt-tal: bármennyire kiváló művek is a filmek
alapjául szolgáló novellák, a bennük szereplő alakok,
helyzetek számára a filmváltozat teremtett olyan új formát,
amely egyben "végsőnek" és tökéletesnek tűnik...
... Az Egy erkölcsös éjszaka ... bizonyos értelemben
nem más, mint annak a nagyközönségnek szóló,
szórakoztató-andalító mozi, amely ekkoriban már végképp
kiábrándult az ötvenes-hatvanas évek áramvonalas
modernségéből, és a "retró-divat" jegyében nosztalgiát
érzett a századelő, a szecesszió, a boldog békeidők
iránt...
... e filmjeiben Makk is a női lélek filmes ábrázolásának
nagy művésze lett...
... Míg Galgóczi regénye elsősorban Szalánczky Éva
politikai és erkölcsi elkötelezettségét ábrázolja, és
ehhez képest a homoszexuális szerelmi szál alárendelt
szerepű, az Egymásra nézve Éva érzelmi-szexuális
kiszolgáltatottságára és magányára koncentrál...
... A kortárs magyar irodalom... a kilencvenes években már
valami egészen mást jelent, mint amit Déry, Örkény, Sarkadi,
Galgóczi és társaik jelentettek Makknak és a magyar filmnek,
úgyhogy az a történet, amely a negyvenes-ötvenes évek
fordulóján többek között a Liliomfival - és az Úri
murival, a Rokonokkal, a Körhintával,
valamint más jeles irodalmi művek filmváltozataival -
kezdődött a magyar filmművészetben, a nyolcvanas évek
idején az ebben a vonatkozásban sokatmondó című Az
utolsó kézirattal - és a Hajnali háztetőkkel
(Ottlik), a Felhőjátékkal (Déry), a Kiáltás és
kiáltással (Hernádi Gyula) stb. - alighanem
visszavonhatatlanul véget ért.
A Liliomfitól az Utolsó
kéziratig
Metropolis, 1999 ősz, Györffy Miklós
x
... pályáját gyakran évtizedek
alapján szakaszolja a magyar filmkritika, arra hivatkozva, hogy
mindegyik korszakból kiemelhető legalább egy filmtörténeti
kulcsfilmje...
... érdekesebb most az a tény, hogy az életmű alakulását
filmtörténeti korszakokhoz rendelő szemléletnek pontosan a
hatvanas évek a gyenge pontja. A Megszállottak (1961)
és a Szerelem (1970) közötti kilenc évben, a magyar
filmtörténet mágikus korszakában készült Makk-filmek szinte
teljesen kimaradnak belőle. Úgy tűnik tehát, hogy ez a két
kulcsfilm egy konkrét filmtörténeti korszakot határol, és
nem az életmű egy szakaszát keretezi. Fogalmazhatunk úgy is,
hogy a Megszállottak nyitja, a Szerelem pedig
zárja a "hatvanas éveket"... Makk életművében éppen az
az évtized sikkad el, ami a magyar filmtörténeti kánonban
(már ha egyáltalán használhatunk ilyen bűvös, nagy
szavakat) a legmagasabb helyre kerül...
... Az alcímben szereplő "titkos trilógia" kifejezés ...
magyarázatra szorul. Titkos, mert nem felfedezett, de
legalábbis ritkán emlegetett alkotások ezek. A párhuzamos,
együttes elemzés mellett pedig az szól, hogy e három film sok
szempontból határozottan összetartozik, egymást erősíti,
értelmezi, hasonló problémákat vet fel, és stílusukban is
igen sok a közös vonás. Trilógiának először Jancsó
Miklós nevezte őket...
... Mindhárom film hőse különleges egyéniség, kilóg a
sorból, egyikük sem átlagos figura. Tehetséges emberek, akik
összeütköznek a környezetükkel és saját magukkal.
Dinamikus, tevékeny hősök, akiknek lendülete, energiája
félresiklik, kifullad...
... A három filmben a cselekményt mozgató konfliktus
társadalmi vonatkozása egyre csökken, intenzitása,
végletessége azonban egyre növekszik. A trilógia a
következetes elvonatkoztatás irányába halad. Az Utolsó
előtti ember már határozottan tételdrámákra
emlékeztető etikai dilemmát tárgyal. Ennek megfelelően a
sztori középpontjában álló határhelyzetben minden
végletes: az érzelmek, a reakciók, a döntések, a vonzások
és a választások. Senki sem hajlik, csak törik, ezek a
hősök mintha nem is ismernék a kompromisszumot...
... Férfiak világát látjuk mindhárom filmben, a nők inkább
csak mellékszereplők a hősök küzdelmeiben... ... A
zaklatott, impulzív férfiak mellé a korban hozzájuk illő
nők helyett naiv, ifjú lánykák állnak...
... Megtanulni veszíteni, elfogadni az odaadást, sőt, adott
esetben az áldozatot: más-más módon, de mindhárom film ezt a
kérdést körvonalazza. A válságba, szélsőséges helyzetbe
került főhős megmentésének, a félresiklott tehetség
megóvásának motívuma mindegyik filmben komoly hangsúlyt kap.
Egy másik ember figyelme, odaadása, ígérete jelenti talán az
utolsó esélyt ezeknek a hősöknek a számára... ... Ebben a
szokatlanul kiélezett helyzetekre épülő trilógiában
mindegyik filmnek már a nyitánya hangsúlyos, erős, drámai.
Szaggatott, lüktető atmoszférájú jelenetek, mindegyikben
valamilyen hiány manifesztálódik... ... mindegyik filmben
nélkülözhetetlen a Másik - a dráma, a feszültség mindig
megoszlik vagy két ember, vagy pedig a főhős és a környezete
között...
... A Megszállottak, az Elveszett paradicsom és
az Utolsó előtti ember talán társtalan a korszak
magyar filmjeivel összevetve, ám igen erősen illeszkedik Makk
rafináltan rétegzett életművébe...
... Makk a kelet-európai filmek politizáló attitűdje és a
modernizmus Antonioni és Resnais által fémjelzett ága
között próbált átjárást teremteni. Ez a kettős
kapcsolódás mindkét hagyományból kiemeli trilógiáját, és
külön helyet biztosít számára a hatvanas évek elejének
átalakuló, pre-újhullámos magyar filmjei között.
Kivételes emberek
Metropolis, 1999 ősz, Varga Balázs
x
... A Szerelem nem
korszakalkotó, hanem korszakváltó mű. A hatvanas évek
társadalmi analízisei után és a hetvenes évek
"esztéticizmusa" között, az előbbi hagyományát
folytatva, az utóbbi sokszor kárhoztatott "formalizmusát"
előlegezve tartozik mindkét korszakhoz, illetve egyikhez sem...
... egyrészt folytatni tudta a magyar film progresszív
társadalmi elkötelezettségét: a politikai üldöztetést
szenvedők sorsáról mesélt...
... másrészt... az emberi természetről emelt örökérvényű
történetet a megidézett történelmi korszak talapzatára...
... nem a korszakot nézi belülről, hanem az embert, akinek ez
a korszak jutott...
Miért szép?
Metropolis, 1999 ősz, Gelencsér Gábor
x
Makk Károly filmo- és
bibliográfia
Metropolis, 1999 ősz
Szomjas György:... A
törvény koncepciója egyébként készen áll, de
megvalósításához elsősorban igen komoly politikai szándék
szükségeltetik. Ugyanígy a filmjogok rendezéséhez is, amin
évek óta huzakodnak bizonyos intézmények...
Miskolczi Péter: ... egyszerűen alulfinanszírozott a
filmgyártás. Amíg az Alapítványba közel tíz év óta
ugyanakkora pénz kerül be - e pillanatban az induló összeg
huszonöt százaléka -, akkor számomra egyértelmű, hogy ez a
baj... Egyrészt félelmetes szakmai-pénzügyi tartozások
halmozódtak fel. Nem jut pénz a fejlesztésekre... Ugyanakkor
... beindítanak produkciókat fél- vagy
negyedköltségvetéssel, amit én sosem mernék. Folyamatosan
pusztul, amit magyar filmgyártásnak nevezünk...
Pacskovszky József: ... A filmkészítéshez alapvetően
mi kell? Rendező, pénz, és egy jól működő struktúra...
Tóth Erzsébet: ... Remélem, nem bajbiztosnak vagy
csődbiztosnak jöttem... Programom egyik legfontosabb eleme a
filmtörvény végigvitele. Ami a szakmai munkát illeti, az
Alapítvány lényegében már elkészített egy koncepciót,
bár az biztos, hogy ennek szövegezése és költségvetési
vitája áthúzódik a 2000-es évre... A filmjogoknak állami
kézben kell maradniuk, valamint hogy a kül- és belföldi
forgalmazási jogokat szerencsésebb volna egy kézbe letenni...
... olyan források megteremtésén kell inkább fáradozni,
amelyek nincsenek kitéve az ilyen alkuknak, hanem folyamatosan
befolynak, illetve mindenféle piackonform eszköz által jelen
vannak.
Helyzet van
Beszéletés a filmszakmáról
Filmvilág, 1999/11. Muhi Klára
... mindig ment egy tévé
(némán) a szobában. (Hogy mindig legyen egy másik kép a
képben). Mindenki azt hitte, mániákus tévéműsornéző
vagyok. Állandóan tévét nézek. Csak éppen sohasem
figyeltem, miről beszélnek, milyen műsor megy éppen.
Akkoriban tanultam a film (a kép, a falra vetített arcok
titkainak) művészetét. A néma tévékészülék képek
özönével lukasztotta ki a szobát. Sok év kellett, amíg
elkezdtem valóban nézni, mi is a televízió? Hogy mit tud ő
maga?...
... amíg sokan közszolgálatilag "neveltek" - addig az ipar
otromba módon mint egy kártyás, aki részegen keveri a
lapokat, besöpri a pénzt, aztán magabiztosan lenyúlja még a
nőt is, szóval a filmipar telibe támadta az érzékek
tudatalattiját, és mire a néző magához térhetett volna,
akkorra már nézés közben a kelleténél több hamburgert,
popcornt evett, kólát ivott, és kellemes érzés járta át,
majdhogynem élvezett...
Az a bizonyos kép ott a falon...
Tévé a romokban
Filmvilág, 1999/11. Grunwalsky Ferenc
... örül, hogy filmbeli partnerei között az amerikai Tony Goldwyn vagy Scarlett Johansson mellett megismerheti Bánfalvi Ágnest, Galkó Balázst és Seress Zoltánt is. Ám nemcsak ők képviselik az amerikai-magyar koprodukció hazai közreműködőit, mert az operatőr Ragályi Elemér, a jelmeztervező pedig Pásztor Bea lesz... A munka nyitánya tegnap volt a Duna Plazában... forgatnak a szentendrei skanzenben, a Keleti pályaudvaron és a pesti utcákon, Gárdos Éva rendező-forgatókönyvíró irányításával...
Kinski magyar nyelvleckéje
Népszabadság, 1999.11.01. V.Gy.
x
Marozsán Erika Seresst énekel
A Szomorú vasárnap főszereplőjeként utazta be
Németországot
Vasárnapi Blikk, 1999.10.31. S.T.
x
... Tíz gép és két
mozigépész, természetesen számítógépek előtt, kezükben
adóvevőkkel. Hamarosan kezdődik a vetítés a Lurdy Ház tíz
termének valamelyikében...
... A hagyományos mozi gépésze az első tekercs elindítása
után általában elkezdi csévélni a következő tekercset vagy
- ahogy a Cirkóban is - kezdi a másik filmet. Mivel egy tekercs
húszperces, húszpercenként feltétlenül a gép mellé kell
állni, hiszen a megfelelő pillanatban - a film jobb felső
sarkában feltűnő váltójelre - kell indítani a második
gépet. Egy előadás alatt ezt minimum ötször meg kell tenni,
s közben nem árt kipillantani a vászonra sem. Előfordult már
ugyanis, hogy rosszul ragasztott film érkezett, így a nézők
két fél képet láttak vagy éppen a felirat és a történet
között tíz perc volt a különbség...
Mozicsinálók (így és úgy)
A gépész néha fél napot dolgozik a filmen vetítés előtt
Népszabadság, 1999.10.28. Bajnai Zsolt
x
... tartani lehetett attól, hogy az ottani közönség számára idegenül hat a sajátosan közép-európai családregény, amely egy magyar família hányatott történetét beszéli el az 1800-as évek végétől az 1960-as évek második feléig. Jó néhány hazai színész is szerepel a filmben, így Törőcsik Mari, Fullajtár Andrea, Gálffi László, Bubik István, Halász Péter, Máté Gábor és mások. Az európai premierre január 19-én kerül sor Münchenben...
Szabó István új filmje
Torontóban már siker
A napfény íze, a világsztár Ralph Fiennesszel nálunk január
végétől látható
Vasárnapi Blikk, 1999.10.24. K.L.
x
Skorpiók tanyáztak Koncz
szomszédságában
Könyv jelenik meg Rejtő Jenő rejtélyes életéről
Blikk, 1999.11.13. E.É.
x
... A stúdióvezető és a
gazdasági igazgató tragikus hirtelenséggel elhunyt, az új
vezetőséget pedig csak idén nyáron nevezte ki a tulajdonos
ÁPV Rt. illetékese. Kántor László kegyeleti okokra
hivatkozva kérdésünkre sem kívánt a stúdió csődjéről,
adósságáról beszélni. Annyit árult el, hogy nyár óra
rendbe tették az állami intézmény gazdasági ügyeit...
... hű szeretne maradni a legendás elődök hagyományaihoz, de
korszerűbbé teszi a stúdió struktúráját, hogy
piacorientáltabb legyen a működés és a készülő filmek
menedzselése... Legelső munkájuk ... Sopsits Árpád Torzók
című filmje önéletrajzi ihletésű történet...
Újjáéled a Budapest
Filmstúdió
Évente legalább háromféle játékfilmet kívánnak
készíteni
Népszabadság, 1999.11.15. S.B.P.
A budapesti Benczúrban három napon át, november 16-tól 18-ig tanácskoznak a kelet-közép-európai filmszakma képviselői. Az év végi tapasztalatcsere célja, ahogy a technikai értelemben szélsebesen fejlődő, változó művészeti ág, a film szembenézzen a gondokkal, amelyek éppen az olykor szédületes tempóban bekövetkező változásokból adódnak...
Multiplexláz után
Mozisok eszmecseréje
Napi Magyarország, 1999.11.09. P.Z.
x
... A Magyar Filmintézet körúti
Örökmozgó Filmm size="2"
face="Arial">úzeumában Komár Erzsébet szerkesztő mutatta be
a Filmtörténeti CD-ROM-sorozat új darabját... nem túlzás,
hogy a magyar film legmozgalmasabb, legtöbb értéket felmutató
időszakát tárja elénk...
... Nyolcezer személyiség filmográfiáját, 766 magyar, 728
angol életrajzot, mintegy 600 cég adatait tudhatja meg a
kutató vagy az érdeklődő. Szócikkek, életrajzok,
bibliográfiai adatok, bőséggel illusztrált
fogalommagyarázatok együttese segíti a tájékozódást...
Filmtörténeti CD-ROM sorozat
A legizgalmasabb időszak anyagai
Napi Magyarország, 1999.11.05. P.Z.
x
Let's get a taco!
Mexikói filmhét az Örökmozgóban
MaNcs, 1999.11.11.- sissita-
x
Járjunk danzónt!
Napi Magyarország, 1999.11.11. - Péczely Dóra
x
... A Cirkó-Gejzír filmszínházban most például huszonegy darab olyan svájci film lesz, amelyek mindegyike így vagy úgy, de Magyarországról szól. Ilyen nincs, bár ismerünk olyan országokat, melyeknek összesen nincs huszonegy filmjük, ami bármiről szólna. Ráadásul még időben is vagyunk: a díszszemle nemzetünk ünnepén indul, és egy hétnél is tovább tart...
Hát a csónak hogy megyen?
Kereszteződések - Magyarország új svájci filmeken
MaNcs, 1999/42. - gessler-
x
... november 13-tól 18-ig
egyfolytában nézhetjük őket az Örökmozgó
filmszínházban...
...holland filmeken kívül három igazi flamand kistestvér is
szerepel majd... témája nem lehet a holland hegyvidék, mi
lenne hát más, mint a szerelem, az élet és halál, amelyek
közül valamelyik előbb-utóbb lekaszál, ahogy a klasszikus
mondja, mégpedig rendesen, flamandosan...
Film hátán film
MaNcs, 1999/45. Mme Sless
x
A mágusfilm kulisszatitkai
Közönségtalálkozó a Művészben (Enyedi Ildikó, Máthé
Tibor, Nagy Mari és Miskolczi Péter találkozott a
közönséggel a Simon mágus vetítése után)
Népszabadság, 1999.11.11. munkatársunktól
x
Fiatalok OFFenzivája a mozikban
Népszabadság, 1999.11.11. Bognár Ákos
x
A mindig "más" filmek
fesztiválja
Oberhauseni visszatekintés a BBS-ben
Magyar Hírlap, 1999.11.12.
x
Érintő - kevés ötlettel
Diákfilmszemle Piliscsabán
Magyar Nemzet, 1999.11.15. (kálmán)
x
... A kosz miatt forgattam Budapesten - mondta a svájci filmsorozat nyitóestjén Pascal Walder elsőfilmes rendező, olyan ártatlan, tágra nyilt szemmel, ahogy csak egy tisztaságban és pedantériában felcseperedett svájci tud a koszra vágyakozni...
Patina
Élet és Irodalom, 1999.11.05. Báron György
Papi
(A Jó arcok sorozatból)
Élet és Irodalom, 1999/45. Báron György
x
A közeli a legfontosabb
Illés György ma nyolcvanöt éves
Magyar Nemzet, 1999.11.02. (róna)
x
Körhintánk örök sztárja
Törőcsik Mari
Magyar Hírlap, 1999./43. Sz.Á.
... Surányi András új
filmjének egyik jelenetét forgatják. Mészöly Miklós Film
című kisregényét filmesítik meg... A magyar film régi
tradíciója, hogy a nagy színészeket - mint például Páger
Antalt, Feleki Kamillt - idős korukban 'újra felfedezték'
a rendezők, ahogy most Darvas Ivánt...
Az elmúlás Filmje
Magyar Hírlap, 1999.11.15. Balogh Gyula
x
... e héten kezdődött újra a Werckmeister
harmóniák tavasszal leállt forgatása. A 350 millió
forintos költségvetésű, német-magyar-francia koprodukciót
az Európa Tanács filmalapja, az Eurimages támogatja. Az
ellenállás melankóliája című Krasznahorkai
László-regényből készülő kisvárosi apokalipszis főbb
szereplői a német Lars Rudolph és Peter Fitz, Pécsi Ildikó,
Lázár Kati, Derzsi János és Dzsoko Roszics. A következő 25
napon Ukrajnában, Romániában, Baján, Tatabányán és
Oroszlányban forgatnak, a film operatőre Medvigy Gábor,
executive producere Vágvölgyi B. András, a MaNcs volt
főszerkesztője... az alkotók szándéka szerint 2000
májusában Cannes-ban lesz az ősbemutató.
Tarr újra forgat
MaNcs, 1999.45.
x
Európa Expressz: sorozat készül
Blikk, 1999.11.15.
x
... A hétéves halásztelki
lány, Szabó Klaudia alakítja az Amerikai rapszódia
című Vajna-filmben a kisgyermek Máriát...
Szerencsés Klaudia
Mai Nap, 1999.11.12. Tisler Anna
Az út című
film, Moldoványi Ferenc alkotása kapta meg a texasi
Flagstaffben a Worldfest Theatrical Features ezüstdíját...
Magyar Nemzet, 1999.11.17.
x
Rövidfilmek... oberhauseni
rövidfilmfesztivál díjnyertes alkotásaiból a BBS Toldi
moziban
Magyar Nemzet, 1999.11.13.
x
Spanyol filmnapok Budapesten (a
Művész moziban)
Magyar Nemzet, 1999.11.13.
x
Magyar filmek Cottbusban
Magyar Hírlap, 1999.11.01.
x
Illés György nyolcvanöt éves
Magyar Nemzet, 1999.11.01.
x
Nastassja Kinski (...Budapesten
forgat)
Magyar Nemzet, 1999.11.01.
x
A Budapest Filmstúdió tervei
Magyar Hírlap, 1999.11.01. T.G.
x
Enyedi Ildikó Simon mágus
című filmje ... a Római Magyar Akadémián is nagy sikert
aratott...
Magyar Nemzet, 1999.10.30.
x
Az I. nemzetközi ökumenikus
filmszemle alkotói díját Dér András rendező kapta.
Elismerésben részesült még Elek Judit Egy szabad ember,
Dénes Gábor Szivárványos tütücsillag, Mohi Sándor
Gyöngyökkel gyökereztél és Stephen Teewen Carl King című
filmje...
Átadták az Ökumenikus Filmszemle díjait
Magyar Nemzet, 1999.10.21.
x
Magyar művészetért díjat
kapott Cserhalmi György (színművészet), Sára Sándor
(filmművészet), Kocsár Miklós (zeneművészet)..., Lajkó
Félix (zeneművészet)...
Népszabadság, 1999.10.21.
x
Magyar filmben ajánlottak
főszerepet Novák Angélának, a Capella nevű belvárosi
szórakozóhely sztárjának - jelentette az Atlantic
sajtóiroda...
A transzvesztita átváltozása
Népszabadság, 1999.10.21.
x
Szabó István az Európai
Filmdíj jelöltjei között...
Magyar Nemzet, 1999.11.05.
x
Elismerő oklevelet adományozott
Hámori József, a nemzeti kulturális örökség minisztere
Illés György kétszeres Kossuth-díjas operatőrnek...
Magyar Nemzet, 1999.11.04.
x
Kié a Csinibaba című
sikerfilm haszna?
Márton Gyula a bevétel öt százalékát követeli
Magyar Nemzet, 1999.11.04. (nánási)
x
MozgóKépTár hatkötetes
CD-ROM-sorozaton
Magyar Nemzet, 1999.11.06. (f.m.)
x
Új filmes CD-ROM
Népszabadság, 1999.11.05. V.GY.
x
Révész Miklósnak, a Mafilm
nyugalmazott igazgatójának hamvasztás utáni búcsúztatóját
november 11-én 11 órakor tartják a Farkasréti temető
Makovecz-termében...
Népszabadság, 1999.11.09.
x
Új multiplexek (Campona és West
End... )
Népszabadság, 1999.11.04.
x
Londonban mi állunk a
középpontban (Hungary in Focus programsorozat)
Metro, 1999.11.08.
x
Nemzetközi filmszemlék Szolnokon
Magyar Hírlap, 1999.11.08.
x
Őszi filmhét kezdődött
Tatabányán...
Népszabadság, 1999.11.16.
x
Magyar filmek a bécsi zsidó
filmhét műsorán (Utószezon, Jób lázadása, Franciska
vasárnapja, Apa, Az örvény, Osztálysorsjegy..)
Népszabadság, 1999.11.12. Szászi Júlia