|
/Eisenstein válogatott tanulmányai/
Manapság nem illik szeretni Eisensteint.
Túlburjánzó az expresszivitása; naivak és mesterkéltek a
szóképei, beállításai; előre kiszámított,
agitatívan-agresszívan szenzuális és emocionális hatásnak
teszi ki a nézőt – hangzanak az ellenérvek. Filmjei csupán
a vágóasztalon születnek meg. Formalizmussal, és a befogadó
tudatának osztályjellegű befolyásolásával, direkt
megdolgozásával vádolják. Vertovval együtt Sztálin
dalnokának nevezik. "Eisenstein propagandisztikus
beszédmódú, gondolkodása despotikus, nem hagy levegőt az
igaz művészet rabul ejtő sajátosságának – a
kimondhatatlanságnak, megfoghatatlanságnak. A montázs terén
bevezetett diktátuma megfosztja nézőjét attól a
lehetőségtől, hogy a sajátjaként, mélyen személyes saját
tapasztalatként élje át mindazt, ami a vásznon történik.
Eisenstein megfosztja a nézőt attól is, hogy önálló
véleményt alkothasson a látottakról, saját értelmezését
erőszakolja a nézőre. Az egyes képeinek pedig nincsen valódi
idejük, önmagukban teljesen statikusak, erőtlenek és
természetellenesek" -vádolja Tarkovszkij is. André Bazin is
azt a kifogásolja Eisensteinben, hogy túlságosan
egyértelműen behatárolja a nézők asszociációit, s ezzel
csökkenti az értelmezési szabadságukat.
Mennyiben jogosak ezek a vádak?
Hazugság lenne azt állítani, hogy egyáltalán nem azok. Le se
tagadhatnánk a vádak igazát, hisz épp magától
Eisensteintől olvashatjuk: "A filmre az a feladat hárul, hogy
milliókba sulykolja bele a kommunizmus ideológiáját. A film
megszűnik művészet lenni - a kommunizmus eljövendő
korszakának részévé válik". Botorság lenne azonban
csupán végletei, túlkapásai alapján megítélni Eisensteint,
s elvetni úttörő érdemeit. Eisenstein nemcsak a baloldal
forradalmára, a művészet forradalmára is. Elméleti
munkásságát pedig nem lehet filmművészete, filmművészetét
pedig elmélete nélkül megérteni. Eisenstein analizáló
szellem volt, tudatos, korábbi önmagára állandóan
reflektáló teoretikus. Maga is bírálta és korrigálta saját
túlkapásait, s érezte a merevvé, modorossá válás
veszélyét is. Gyakran ellentmondásba is került önmagával:
"A film olyan traktor, amely a kijelölt osztályirányban
szántja fel a néző pszichikumát. A "filmököllel" kell
átszabni a koponyákat a végső győzelemig" – vallja az
1925-ös A forma materialista megközelítésének kérdésében.
"A montázs ereje abban rejlik, hogy bevonja a nézőt az
alkotó folyamatba. A néző alkotó aktusa teremti meg újra és
végérvényesen a képet, amely mindig személyes, egyéni és
"intim". A szerző elképzelése nem nyomja el a befogadó
egyéniségét, csak irányt mutat neki ábrázolataival" –
mondja – s ez adekvátabb ars poeticájával – a Montázs
1938-ban.
A kötetnek éppen az a nagy érdeme és
fő érdekessége, hogy fejlődésében, alakulásának
folyamatában mutatja be Eisenstein film alapjául megtett
montázselvét. Így láthatjuk a montázs szerepének és
felhasználásának kiszélesedését (audiovizuális montázs),
és gondolkodásformává válását. S olvashatjuk az Eisenstein
iránti ellenérzéseknek alapul szolgáló teoretikus
szélsőségeket, túlzásokat is.
Eisenstein volt, aki először kezdte módszeresen vizsgálni a
vágás, a vizuálissá lett asszociáció kínálta
lehetőségeket. S bár látszólag mindvégig csak a montázsnak
szenteli figyelmét, s minden mást ennek rendel alá (neve is
tulajdonképpen a montázzsal forrt össze), mégis ha jobban
megnézzük írásait, láthatjuk, hogy a montázshoz társult, s
a montázsnak szintetikusan "alárendelt" új technikai
lehetőségeket (szín, hang, képmélység) boncolgató
elgondolások éppoly jelentősek, izgalmasak és forradalmiak, s
teóriájában éppoly egyenrangú problémáknak számítanak,
mint a montázzsal foglalkozók.
A filmművészet alfájának és ómegájának megtett montázs
pedig Eisensteinnél nem egyszerű technikai vágási-eljárás,
sőt mégcsak nem is értelemadó, gondolatkifejtő funkció,
hanem a filmnyelvről vallott gondolkodásmód, s a film
egészét behálózó látásmód. A montázs tehát
Eisensteinnél fokozatosan mindenre kiterjedő felfogássá –
stílussá nőtt.
Mi ennek az eisensteini stílusnak,
gondolkodás- és látásmódnak a lényege? A dialektikus
látás és az érzéki gondolkodás. A szuggesztív dinamika -
az intenzív hatás. Az emocionális, szenzuális és
intellektuális hatás szintézise. A megszokott érzékelésmód
dezautomatizálása, és új befogadói magatartás
kialakítása. A tudatos művészi koncepció. A film eszmei és
intellektuális határainak kitágítása, s absztrakciós
lehetőségeinek kidolgozása. A nyelv szimbolikájához való
közeledés, a verbalitásnak megfelelő új filmbeszéd. (A
kicsinyes élettények, a konkrét valóságdarabkák így
állhatnak össze nagy gondolatokká. A filmkocka ennek ellenére
soha nem válhat betűvé Eisenstein szerint, mert mindig
többjelentésű ideogramma marad.)
A valóság szabad formálása, melyben a művész rendkívülit
teremt a megszokottból, a konvencionálisból – főként
ellenpontozással. "A művészet mindig konfliktus, és a
szabálytalanság minden művészet alapja" – írja
Eisenstein. "A művészi formálás ott kezdődik, ahol a
csizma nyikorgása elválik a nyikorgó csizmától."
Ellenpontozás, komplexitás és szinkronitás. Az ingerkeltők
demokratikus egyenjogúsága, egységes egésze: az egyes
szegmensek együtt adják meg az általánost, a téma
szintézisét. Minden "szólam" hangszerelődik és
alárendelődik a komplex egésznek, s egységes képzetté
egyesül.
S hogy Eisenstein ezeket a mára már evidenssé vált
követelményeket miért éppen a montázsban vélte felfedezni,
és megvalósulni? Ennek okát és magyarázatát valószínűleg
a némafilm nyújtotta korlátozott lehetőségekben kell
keresnünk. A némafilmek ugyanis – s ezt maga Eisenstein is
hangsúlyozza – egyszerűen nem nélkülözhették a montázst.
S ha a montázs mindenhatóságát ma már nem is fogadjuk el,
Eisenstein művészi alapelveinek igazságát megkérdőjelezni
jogtalan és ostobaság lenne.
A válogatás tizenöt tanulmányt, cikket
tartalmaz, az 1923-as legelső cikkétől, az Attrakciók
montázsától kezdve egészen a legutolsóig, az 1948-ban,
közvetlenül a halála előtt írt Színes filmig. A
kettő között pedig megtalálhatóak az ismertebbek (Montázs
1938, Vertikális montázs (ez magyarul Az érzékek
szinkronizálása címen is ismert), A hangosfilm jövője
kiáltvány), kevésbé ismertek (Hogyan lettem rendező,
Béla megfeledkezik az ollóról), valamint egy olyan
tanulmány, amely magyarul eddig még soha sehol nem jelent meg,
tehát igazi kuriózum, ez a Rettegett Iván lakoma-jelenetének
színkidolgozásáról szóló elemzés. S bár e tizenöt
tanulmány csupán csekély töredéke Eisenstein hatalmas
teoretikus életművének, mégis kitűnő áttekintést ad, mind
a filmelmélettel, filmtörténettel foglalkozó szakembernek,
mind a gyakorló filmkészítőnek, mind pedig a film iránt
érdeklődő laikusnak. Eisenstein írásai világosak és igen
érzékletesek. Problémaköre át van itatva a művészet
egészével. A társművészetekből (irodalomból,
festészetből, zenéből) és az Európán kívüli
kultúrákból vett példái, utalásai széleskörű
műveltségről és nagyfokú nyitottságról árulkodnak.
Eisenstein a természetet, a társadalmat és a művészetet
összefüggő törvényrendszerben látta, és láttatta.
E tanulmánykötet tisztelgés az alkotó és teoretikus
Eisenstein előtt születésének 100., halálának 50.
évfordulója alkalmából. Ugyanakkor hiányt is pótol, hiszen
e tanulmányokat (melyeket jobb-rosszabb fordításban itt-ott
már olvashattunk) így együtt csak most veheti kezébe
először az olvasó.
Eisenstein írásait Berkes Ildikó fordította, Bárdos Judit
válogatta és szerkesztette, s látta el jegyzetekkel valamint
egy áttekintő, összegző, tanulmányértékű előszóval.
Hiányosságot csupán a névmutató elhagyása jelent (s ez
azért nagyon hiányzik). A könyv kivitelében is igényes,
méltó az ünneplésre. A borítója sárga, utalva a Sárga
rapszódia című tanulmányra (s így közvetve a
színproblémára), fedelén pedig az eisensteini
montázs-eljárását megidéző híres kőoroszlán képsor
látható a Patyomkin páncélosból.
Eisenstein montázs-teóriája
elpusztíthatatlan, s kiradírozhatatlan a filmművészetből, a
múltból éppúgy, mint a jelenből vagy a jövőből
(gondoljunk csak a klippekre, e "szupermontázsokra").
Eisenstein a filmtörténet és a filmelmélet egyik ősatyja, s
kitörölhetetlen része, így ha szeretni nem is kell, de
ismerni és elismerni mindenképpen. Úttörő munkássága
fontos állomás volt a film útján - megadta a kezdő irányt,
ahonnan az út többfelé ágazhatott.
Eisenstein volt az is, aki először tanított minket, nézőket
az új nyelvre – a film nyelvére. Megtanított filmet olvasni
és érteni, dialektikusan gondolkodni, rávezetett az
összefüggések megértésére. És ezért csak hálásak
lehetünk neki.
Tehát ne rúgj az alvó oroszlánba!