Domina Rozália Digitális klónok, virtuális dublőrök, verbális robotok


19 KByte

1999 szeptember 30., csütörtök, este fél hét. A Budapesti Műszaki Egyetem újonnan épült informatika tanszékének nagyelőadójában ülünk, a néhány éve – nem ebben az épületben, de e tanintézetben – végzett, és azóta külföldön tanuló és dolgozó Takács Barnabás digitális klónozásról szóló előadásán. A nagy vetítővászonról Marlene Dietrich villantja ránk érzéki mosolyát és szuggerálja belénk a cég nevét: Virtual Celebrity Productions ( http://www.virtualceleb.com) - egy speciális effektusokkal foglalkozó kaliforniai filmes cég, melynek Takács Barnabás a kutatásfejlesztési igazgatója.

Komputeranimáció, speciális effektusok – régóta létező és alkalmazott módszerek a filmgyártásban, de önmagukban egyelőre nem jövedelmezőek (a Titanichoz a speciális effektusokat készítő cégnek például kétmillió dollárnyi veszteséget hozott a forgatás). A katasztrófa és fantasztikus filmek digitális környezetének elemeit eddig is számítógéppel hozták létre, a virtuális ember még hiányzott belőlük. Akadtak ugyan már próbálkozások, a Forrest Gumpban például Tom Hanks találkozik Kennedyvel vagy a Hollót így fejezték be Brandon Lee halálos balesete után. Már meglévő régi filmekből kivágott és összemontírozott részleteket használtak és egészítettek ki a digitális technika segítségével. Ez a módszer azonban technikai problémákkal jár, a készítők csak behatárolt cselekményt és anyagot tudnak használni, ráadásul óriási összegeket kell költeniük jogdíjakra.

A Virtual Celebrity Productions augusztusban Los Angelesben mutatta be először új technológiáját, mellyel képes a digitális klónozásra, azaz élethű ember-mások számítógépes grafikával való létrehozására, életre keltésére, mozgatására a filmvásznon vagy a tévében. Már elhunyt színészeket lehetne így "feltámasztani" és új filmekben, esetleg reklámokban szerepeltetni, már nem élő zenészekkel klipeket vagy koncertfilmeket készíteni.

Takács Barnabás szerint a legnagyobb üzletnek az élő színészek klónozása ígérkezik. A filmgyártóknak hosszútávon jobban megérné "velük" dolgozni, hiszen kevesebb problémát okozna a sztárallűrök nélküli, örökké fiatal, mindig csúcsformában lévő színész-másokkal forgatni, akár 24 órás munkaidőben. Arról nem is beszélve, hogy így a színészek egyszerre több projectben is részt vehetnének.

A technológia számtalan hasznosítási lehetősége között említette még a tudós, hogy egy multinacionális nagyvállalat már fel is kereste a Virtual Celebrity-t, tervezzenek nekik digitális reklámembereket, hogy a termékeiket hirdető szereplőknek ne kelljen jogdíjat fizetniük. Az egyik legnagyobb modellügynökség pedig egy virtuális szupermodellre nyújtott be igényt, akinek jogai felett az ügynökség rendelkezne.

De lássuk, milyen technológia kell ahhoz, hogy mindez megvalósulhasson! Az első lépés a modellezés, ez jelenleg kézi vezérléssel folyik. A szakemberek számítógéppel elemzik a kiválasztott színész mimikáját és gesztusait a referenciafotók és -filmek alapján és megalkotják a digitális modellt. Egy – most még befejezetlen – programmodul egy háromdimenziós kamerát használva automatikusan felépíti egy élő személy modelljét. Ha a modell elkészült, következik az "izmok" (animációs csatornák) beépítése, ezek segítségével mozog a modell. Körülbelül 500 csatornára van ahhoz szükség, hogy jó minőségű arcmozgást lehessen létrehozni. Szinte lehetetlen lenne minden egyes csatornát kézzel vezérelni, ráadásul kockánként. Ezért felveszik a jelenetet egy élő színésszel (élő sztár esetében egy olcsóbb hasonmással), ezután összemásolják az eredeti filmet és a számítógépes elemeket. A hang az egyetlen, amit nem számítógéppel állítanak elő, olcsóbb ugyanis egy statiszta hangját használni.

A technológia mostanra érett meg arra, hogy filmekben, reklámokban használni lehessen. Takács Barnabás arról beszélt, hogy sokat lehet és kell még a minőségen javítani, hiszen az emberi agy arcfelismerő rendszere olyan kifinomult, hogy a legfinomabb árnyalatokat is képes megkülönböztetni. A híres emberek arcát pedig, mivel sokat látjuk, "megtanuljuk", nem egyszerű tehát becsapni a nézőket. Ezzel kapcsolatban mondta azt Steve Williams, a Jurassic parkban szereplő őslények tervezője, hogy sokkal nehezebb lett volna teheneket csinálni számítógéppel, hiszen a dinoszauroszokról, főképp azok mozgásáról sokkal kevesebb kép él a nézőkben, amik összehasonlítási alapul szolgálhatnak. Ennek ellenére már csak némi idő és rengeteg pénz kérdése még, hogy a valóságostól megkülönböztethetetlenné váljanak a virtuális személyek.

Természetesen felvetődnek a technológia jogi és etikai vonatkozásaival kapcsolatos problémák, kérdések is. Az új technológia az amerikai jogrendszert is változásra késztette. A digitális klón tulajdonképpen egy algoritmus, amely csak kép formájában védhető. Kellett valami kézzelfogható tárgy, amit levédethetnek, ezért a Virtual Celebrity-nek minden digitálisan is létrehozott személyhez van egy halotti maszkja, így azt mondhatják, az alapján készítették a számítógépes verziót.

Már létezik a Global Icons ( http://www.globalicons.com) nevű cég, amely nyilvántartja a digitális jogokat, védetté nyilvánítva a "globális ikonokat", vagyis az egész világ által ismert arcokat. Ezek felhasználása csak az utódok, örökösök beleegyezésével történhet. Mind az amerikai színészszakszervezet (SAG), mind a filmintézet (AFI) támogatja a régi színészek "életre keltését", hisz így azok is fizetnek tagdíjat. A biztosítótársaságok pedig – mivel minden készülő filmre biztosítást kötnek – nemsokára kötelezővé teszik, hogy a szereplőkről digitális másolatot is készítsenek, hogy a művészek sérülése vagy betegsége esetén ne kelljen leállni a forgatással.

Habár Takács nem győzte hangsúlyozni, hogy az új technológia elterjedésével mindenki, a sztárokat is beleértve, jól jár, a színészek még nyilvánvalóan tartanak tőle. Ezt mutatja Robin Williamsnek egy – egyébként nem ilyen témájú – sajtótájékoztatón tett kijelentése: " Nos, mindaddig, amíg a virtuális lények csupán veszélyes, nagy állatok, nem félek. Nehezebb lesz azonban, ha majd embereket állítanak elő. Nagyon csúnya véget érhetnénk valamennyien."

 

hírek hírek filmek filmek arcok arcok gondolatok gondolatok szemle szemle Örökmozgó Örökmozgó képtár képtár fórum fórum mozgóképtár linkek repertórium levelek FILMKULTÚRA '96-'98 tartalom címlap