|
Nosztalgikus témával foglalkozik az
1997-ben Bécsben megjelent Schatten (Árnyékok) című
tanulmánykötet, melyben a szerkesztők a film noir
kialakulásával és az európai emigrációnak abban betöltött
szerepével foglalkoznak. Christian Cargnelli és Michael Omasta
osztrák szerzőpáros már több írásában is figyelmet
szentelt a filmes emigráció szakmai tevékenységének. Mostani
kötetükben a film noir műfajának szerepét, filmtörténeti
jelentőségét és a hozzá kapcsolódó alkotók
úttörőmunkáját elemzik. A szerkesztők úgy vélik, maga a
műfaj nem ért véget a negyvenes és ötvenes évekbeli
virágzásával, hanem korunkban új formákba öntve
újjáéledt. Ezt bizonyítva említik meg Oliver Stone (JFK),
David Lynch (Twin Peaks) vagy Quentin Tarantino (Ponyvaregény)
nevét, akik a mai kor emberének igényéhez igazították a ma
már klasszikusnak számító műfajt.
A kötet első fejezete elméleti írásokat tartalmaz, melyek a
film noir kialakulásával és más műfajokkal való
kapcsolatával foglalkoznak, olvashatunk a német expresszionista
film és az amerikai film noir párhuzamáról, a francia
bűnügyi film és az amerikai krimi vetélkedéséről. A
tanulmányok ismert esztéták, filmkészítők véleményét
idézve elemzik a film noir kulcsszerepét az egyetemes
filmtörténetben. Lotte Eisner, James Naremore, Billy Wilder,
Werner Herzog - csak néhány név a hivatkozottak közül -
gondolatait szemléletes példákkal illusztrálják a
szerkesztők, s a filmművészet meghatározó alkotásait
idézik.
Az amerikai film noir kezdetét John Huston 1941-ben készült Máltai
sólyom című filmje jelentette, ez lett az alapja, a
későbbi "fekete film" stílusban készített
filmeknek. Film noirnak nevezi a filmtörténet azokat az
alkotásokat, melyek a nézőt egy sötét, korrupciókkal teli
világba vezetik, és olyan hősökkel ismertetik meg, akik
cinikusan, illúzióktól mentesen szemlélik a körülöttük
zajló eseményeket. Fojtogató hangulat, erkölcsi
züllöttség, perifériára sodródott életek jelennek meg a
vásznon. A film noir egyik tipikus szereplője a magányosan
élő, magának való detektív, aki leleplezi a látszólagos
jólét kulisszái mögött található korrupciót és
egoizmust. A "fekete film" kedvelt filmes eszközei a
húszas évek stílusában gyökereznek, a weimari köztársaság
időszakára nyúlnak vissza. Speciális fényjátékkal
érzékeltetett sötét, nyirkos utcák adják a helyszínt, ahol
az emberek megmutatják igazi arcukat, míg nappal csupán a
magukra vett "maszkjaikat" lehet látni. A film noir
sztereotípiái hamar elterjedtek, és John Huston mellett olyan
rendezők jegyezték e stílust, mint Josef von Sternberg, Robert
Siodmak, Fritz Lang, Michael Curtiz, Nicholas Ray és a névsort
még hosszan lehetne folytatni.
A kötet nemcsak a film noir elemzésével, bemutatásával foglalkozik, hanem azokkal az európai emigránsokkal is, akik valamilyen szerepet játszottak ebben a műfajban. Erre utal a könyv alcíme is: Exil. Europanische Emigranten im Film noir (Számkivetés. Európai emigránsok a film noirban). Olyan színészeket említ a könyv, mint Peter Lorre, Hugo Hass, Paul Heinreid, akik a harmincas évek közepén, a náci hatalomra jutást követően vándoroltak ki az Egyesült Államokba. A kényszerű emigráció egyfajta tiltakozást jelentett, s ez visszhangzik az 1943-46 között forgatott filmekben: Voice in the wind (Arthur Ripley, 1944), Casablanca (Michael Curtiz, 1942), A hetedik kereszt (Fred Zinnemann, 1944), Back ground to danger (Raoul Walsh, 1943). A filmek részben a politikához, részben a film noir műfajához kapcsolódtak. Hogyan jelennek meg a műfaj jellegzetes motívumai? Hogyan áll a film a politika szolgálatába? Milyen szerepet játszik az európai emigráció ezekben az alkotásokban? Ezekre és hasonló kérdésekre igyekszik választ adni a Notizen zum Film noir gegen die Nazis (Jegyzetek a náci-ellenes film noirhoz) című fejezet.
A tanulmánykötet következő része már
konkrét alkotókkal foglalkozik, pontosabban azokkal az
operatőrökkel, akik a fent említett okok miatt hagyták el
hazájukat (John Alton, Max Greene, Franz Planner). A fejezet
elején néhány mondatban életrajzi és filmográfiai
áttekintés olvasható az adott művészről, s ezt egy-egy
filmjének elemzése követi, amely meghatározó szerepet
játszott a film noir történetében. Lényegre törő, világos
kritikai elemzéseket olvashatunk, mind filmesztétikailag, mind
filmtörténetileg fontos megállapításokat.
A kötet harmadik, és egyben utolsó nagy szakasza rendezői
szemszögből világítja meg a filmeket: Michael Curtiz, William
Dieterle, Fritz Lang, Max Ophüls, Otto Preminger és még sok
más alkotó filmje kerül elemzésre. A fejezet felépítése az
előzőhöz hasonló, itt is sor kerül a film tartalmi és
kritikai bemutatására.
Alapos és átfogó tanulmánykötet a Schatten,
szemléletes példákkal idézi fel a negyvenes és ötvenes
évek egyik kedvelt és meghatározó műfaját. A másik
jelentősége, hogy ezt a témát jól ötvözi egy másik
döntő fontosságú kérdéssel: az emigrációnak a filmben
betöltött szerepével. Számos magyar származású alkotóról
is olvashatunk, akik még pályájuk elején voltak kénytelenek
elhagyni hazájukat és később az Egyesült Államokban
szereztek hírnevet: többek között Benedek Lászlóról, Tóth
Endréről, Máté Rudolfról.
(Schatten. Exil. Europanische Emigranten im Film noir.
Szerk.: Christian Cargnelli, Michael Omasta, Bécs, 1997. PVS
Verleger. 334.p.ill.)