Batári Sándor Villódzások disznóvágás idején


79 KByte

Rászoktatott bizonyos dolgok hiánya, más dolgok bősége, hogy évente elzarándokoljak a Titanic fesztiválra a Toldiba, hogy jó zenét hallgassak, miközben megnézzem a jó zenéhez tartozó gyorsuló-dramaturgbombát, a szem és az agy rágógumi videoklipet – és, hogy képbe kerüljek, honnan merítette ötletét idei kedvenc reklámfilmem kitudjakicsoda rendezője, mely egy fogyasztózselé példázatszerű kálváriáját meséli el korokat szemtelenül mixelve 17 másodpercben.

A hiány oka pedig egyszerű: ahol lakom, nincs kábeltévé, tehát nincs MTV sem, de még ZTV sem. Van viszont szerencsétlen, a házban több lakóval közös AM-micro parabolaantennám, mely valamilyen oknál fogva nem hajlandó fejét a német nyelv dominálta éterből másfelé fordítani. Könnyűzenének marad tehát a Viva, a másodrendű (nemanglo) világ szörnyű szüleménye (colaundbierundX) német fiúzenekarokkal és műmájer, az angol nyelvet, csak német akcentussal éneklő gangsta fekákkal, poros, kopott díszlet masékkal és olyan filmnyelvi megoldásokkal, melyeket egy, a hipermarketban kapható videóval a család gombnyomásra produkálhat disznóvágás idején.

 

Tehát be a moziba videót nézni, szélesvásznon a kivetítő négyzetét bámulni, klipek egymásutánját.

Az idei fesztiválon két, egymástól nagyon eltérő látásmódú és habitusú rendező, a brit Chris Cunningham és a francia Michel Gondry munkáit láthatuk. Cunningham láthatólag zenefüggő (jó zenére – a jó zene definíciójánál egyezzünk meg itt és most egyszerűen abban: ami majd követendő – jó klip, a többiről meg felejthető), míg Gondry önálló alkotó egyéniség, saját világgal, amibe vagy beilleszthető a zenész és muzsikája, vagy nem készül el a klip.

 

Cunningham, ha nem originális zenét lel, maga is szürkül – talán ezért sem szereti korai munkáit. Példák erre azok az amerikai indie klipek (Holy Barbarians, Placebo), ahol mindenkinek feketére van festve a körme, vízi-hullák és/vagy szenvednek. Ahogy mélyül a zene, úgy termékenyül a kép. A Leftfield és főleg a Squarepusher zenéjére felébred a dramaturg, epika lesz, szál, amit érdemes követni. Nincs nagy hókuszpókusz, csak jelentés csempészi be magát. Björk (milyen jó ez a nyelv, hogy nem okoz nehézséget leírni ezt a nevet) All is full of love klipje (két antropomorf robot leszbikus egymásra találása vigyázó gépkezek segítségével) egyszerre érdekes szöveginterpretáció és vizuális remek, ráadásul a rendező ismét megcsillanthatja a robotok modellezésében, mozgatásában szerzett tudását. Eddigi munkái közül azonban a pálmát az Aphex Twin két videója viszi el – szubjektív ítéletemet hadd támasszam alá a Prix Ars Electronica 1999. évi díjával, amelyet Richard James (Aphex Twin) és Chris Cunningham rendező kapott a klipválogatásban is szereplő Come to Daddy című opusáért – erős képi elemeivel és a zene értelmező alátámasztásával. Mindkét esetben – első látásra - műfajilag homogén elemeket látunk: egy poszt-punk klippet, ami valahol a Havanna lakótelep brit megfelelőjének acélkék víziójában játszódik (Come to Daddy), illetve egy floridai revüklipet gyönyörű nőkkel, tengerparttal, pezsgővel és fehér férfival, ahogy kell ott Amerikában (Windowlicker). Ha jobban odafigyelünk a képre és a zenére – második réteg – úgy érezhetjük magunkat, mint amikor azt álmodjuk, hogy ébren vagyunk: mintha valóság.

A Come to Daddy zenéje durva, agresszív elektrozene, melybe néha belesuttog a húg, az anya pedig a lakótelepi konyha kövén csapágygolyókat pattogtat (Bucephalus Bouncing Ball – az Aphex Twin legsajátabb soundja) az elvárható ritmustól egy kicsit eltérően, miközben az utcán a sátán (tv) tombol szakállas (koravén?) és egyformaarcú kislányok legnagyobb örömére. Apokaliptikus vízió, kutyáját sétáltató lakótelepi öregasszony, nyilván abnormálisan nagy mellékvese kéreggel, mert adrenalin kell ide rogyásig.

 

"I want your soul/I will eat your soul/Aargh/Naughty little boy."

 

A második klipben is hasonló a felállás: a Windowlicker első látásra revüfilm, az amerikai tömegfilm minden tartozékával (szép nők, limusin, tengerpart, tánckar, step, esernyő) a zene ehhez mérten pedig majdnem slágergyanús. A bibi csak az, hogy szakállas és szőrös a primadonna, a legszebb testű nő, pedig egy szörny és a zenei harmóniákat tíz másodpercenként zajok és zörejek zúzzák össze – a pop dekonstrukciója.

 

Gondry alkotói énjéből hiányzik a sokkolni akarás. (egyik kivétel talán az medve, amely Björköt a Human Behavior klipben üldöz! Helyette inkább elkápráztat és szórakoztat. Az általa rendezett klipek és reklám-spotok receptje látszólag egyszerű, az első lépést e sorok írója is megtette, mikor egy ősrégi videokamerával belenézett abba a televízióba, melyre a kamera rá volt csatlakoztatva. Végtelen vonatkoztatás, vizuális mantra, (színház a színházban)n színek egymásutánja, melyek között kapcsolatot a dramaturgia különböző eszközei teremthetnek. Gondry ennek nagymestere. Mikro-történetei vágások ezreiből állnak, miközben a ritmus nem készteti a nézőt ideges rángásokra. Legyen akár szó egy végtelen ciklusba helyezett történetről (Björk: Bachelorette), egy ital üvegéről (Smirnoff: Licquor), mely egyetlen asszociációs középpontként tartja együtt a csillagszerűen divergáló snitteket, vagy éppen egy mindennapi történetről, melybe ezernyi zárójelet (Chemical Brothers: Let Forever Be) nyitva dolgoz ki zseniális helyzetgyakorlatokat, melyből az is kiderül, hogy kb. milyen vegyületek okozhatják a klip főszereplőnőjének flashback szerű élményeit.

Gondry maga is zenész. Videoklip rendezői karrierje éppen saját zenekarának, az Oui Oui-nek forgatott low-budget klipjeivel indultak. Színesek, humorosak és emberiek, Franciaország ritkán látott oldaláról (hol látható másutt a nekünk oly hírhedten ismerős Dacia francia őse, a Renault 12-es akció közben).

Björk szinte az összes videoklipjét Gondryval készítette, ami jól mutatja, a két művész rokonlélek. Egymásra találtak a mese és a fantázia világában, ami Björknek a hang, az Gondrynak a kép.

 

Chris Cunningham és Michel Gondry harmincas éveik elején, közepén járnak. Beletartoznak a világ tíz legjobb videóklip rendezője közé. Pályafutásuknak természetesen nem ez jelenti a végét. Mindketten mozifilm terveket dédelgetnek. A fesztiválon már megismerkedhettünk Gondry egy fekete-fehér rövid filmjével (La lettre – A levél), Cunningham terveiről, pedig azt lehet tudni, hogy azt a William Gibson által írt Neuromancot készül megfilmesíteni, mely erősen hatott a Mátrix – az év popcult filmje – írójára és rendezőjére is. Reméljük ezekkel, ha másutt nem, hát a Titanic Filmjelenlét Fesztiválon találkozunk.

 


16 KByte

13 KByte

16 KByte

16 KByte

 

hírek hírek filmek filmek arcok arcok gondolatok gondolatok szemle szemle Örökmozgó Örökmozgó képtár képtár fórum fórum mozgóképtár linkek repertórium levelek FILMKULTÚRA '96-'98 tartalom címlap