Singer Péter Pénzt vagy életet?

(Újabb kis magyar Vadkelet)


71 KByte

A film műfaji meghatározása egyszerű: áldokumentum-játékfilm. Író-rendezője szándékosan keveri a műfajokat, és ezzel zavarba hozza a gyanútlan nézőt. További bonyodalmat jelent, hogy egy megtörtént(?) eseménysort feldolgozó filmes stábot követ nyomon, melynek tagjai viszont a bűncselekményeiket saját videójukon rögzítő szereplők anyagát is felhasználják. Vagyis a film a filmen, azaz a videó a videón effektus további csavartatik: amatőr videó a videón, amelyről videó készült kiegészítve néhány valódi dokumentumfilm-részlettel.

Ezek alapján azt gondolhatnánk, hogy a kissé túlbonyolított mű nehezen követhető, de nem így van, hiszen amit a filmen, azaz a videón látunk, az nem más, mint a magyar társadalom néhány fontos, megoldatlan (és megoldhatatlan?) problémájának a felvillantása. Sok dologról esik szó, talán túl sokról is.

Az események olykor akciófilmszerűen peregnek (a pénz utáni "nyomozás"), míg máskor dokumentumfilmszerű "valóságfeltáró" interjúk ("a béranyával", a peep show tulajdonosaival(?), Vikivel - a Szőke Ciklonnal) lassítják a tempót.

A történet itt (Budapesten) és most (1997-98-ban) játszódik. Forintos Géza (Cérna) a Blaha Lujza téren pattogatott kukoricát árul. A filmeseknek elmeséli, miként kényszerült ő is váltásra a "gengszterváltás" után. Az éveken át gyűjtött pénzével (3 millió körüli összeggel) azonban meglép alkalmazottja, Setét Sándor (Sutyi). A rendőrségi feljelentés és eljárás eredménytelennek, kilátástalannak tűnik, ezért Cérna alvilági kapcsolatokat keres és talál. Terminátor és Penge, a két kigyúrt és dörzsölt alak Cérnával együtt Sutyi nyomába ered, és sajátos "nyomozási" módszerével jut el egyik kétes egzisztenciától a másikig. Őket követik a filmesek, akik interjúkat készítenek az események szereplőivel. A szociográfiai jellegű beszélgetések értékét éppen a dokumentum és fikció közti határ tudatos elmosása csökkenti. Fikciónak túlságosan dokumentarista, dokumentumként nem elég hiteles. Ennek ellenére a film legerősebb részei a szereplők hátterét szociografikusan felrajzoló részek. Ezekben töltés van, az élethelyzetek, az életmódok jól felismerhetően a "mieink" - sajnos.

Külön szálat jelent Cérna és felesége takarékoskodása, hogy (mivel gyermekük nem lehet) másfél millió forintért vehessenek egy újszülöttet. Pénz híján a béranya nem hajlandó átadni kicsinyét. A gyermek utáni kétségbeesett vágy a film egyetlen igazi tragédiája, és talán éppen ezért némileg "kilóg" ebből az egyre groteszkebbé váló történetből. Cérnáék templomi jelenete sem teszi hitelesebbé a történetet, viszont megtöri az eszméktől való távolságtartást. A film egyik erénye éppen az lehetett volna, hogy az eszmék teljes hiányát, világunk anyagiasságát töretlenül, a maga meztelen valójában mutatja meg. (Bár így is van, mikor a meztelenség a szó legszorosabb értelmében értendő.)

Sutyi a pénzt szétszórta, bevásárolt, "élt" belőle egy kicsit, aztán tőle is továbblopták. A három "nyomozó" Terminátor vezérletével minden igyekezet ellenére sem tudott eredményt elérni, csak azokat volt képes felkutatni, akiken szinte átfolyt a pénz. Maga a "lé" már felszívódott a nagy magyar vadkeleti pusztán. Az erőszakos módszerek (emberrablás, halálos fenyegetés) már a rendőrség figyelmét sem kerülhették el, felszámolták a tolvajok, a felbujtó és a végrehajtók szövevényét. A Kriminális tévébeli tudósításából a film észrevétlenül vált át (megpróbálva megőrizni a dokumentumjelleget) a jelenetre, amikor a rendőrség különleges egysége szakszerűen rajtaüt Cérnáék lakásán. Cérna, Terminátor és Penge elfogása után születik a várva várt csecsemő, akit azonban pénz hiányában a szülőanya nem ad át Forintosnénak. Ekkor hangzik el a film legkeményebb mondata, amely akár mottója is lehetne: "Nincs pénz, nincs gyerek."

Az utolsó képsorok párhuzamba állítják a szülést, az ártatlanul síró csecsemőt és a börtönben szabadságvesztésre ítélt Cérnát. Ennél azért eredetibb és kevésbé az érzelmekre alapozott befejezést érdemelt volna ez a film.

A kézenfekvő és banális tanulságok (Lám, mire kényszeríti az egyébként becsületes embert az igazságszolgáltatás lassúsága, eredménytelensége? Illetve, hogy az igazságérzetünk szerint legkevésbé bűnös Cérna kapta a legsúlyosabb - 8 évi - büntetést.) levonása után sem marad azért teljesen üres a film. Külön említést érdemel a szökés szemtanújának hiteles beszámolója, amely világunk groteszkségét is dokumentálja.

Szólni kell az amatőr szereplők néhol nagyon üdítő, néhol kissé lehangoló megjelenéséről is. A Terminátorként feltűnő Fradi-vezérszurkoló dumájával, életvitelével, brutalitásával szimpátiánkat ugyan nem nyerheti el, természetes egyszerűségében és nyers erejében mégis van valami különös charme: egyszerre hat némileg rémisztően és üdítően.

A film nem erkölcsi prédikáció, alakjai nem moralizálnak. Igazságukat(?) és a pénzt keresik eszközeikben (baseballütő, kisbalta, kés, pisztoly) nem válogatva. Megint a nyers erőszakkal kell szembesülnünk, eszméktől, ideáktól látszólag vagy ténylegesen mentes világu/n/kban. A Pattogatott kukorica vadkeleti harcra kényszerített emberek filmje, akik brutalitásuk mögött szánandóak, gyengék.

 

hírek hírek filmek filmek arcok arcok gondolatok gondolatok szemle szemle Örökmozgó Örökmozgó képtár képtár fórum fórum mozgóképtár linkek repertórium levelek FILMKULTÚRA '96-'98 tartalom címlap