27 KByte
|
Hal Hartley utolsó filmje, a Flört
óta sok év telt el. Új, nem túl sokat mondó című -
1997-es - filmjében ismét az amerikai társadalmat
kritizálja felszínesnek nem mondható lélektani
ábrázolással.
A film két férfi, Simon Grim és Henry Fool találkozásáról,
életük egymásra hatásáról szól. Hozzávetőlegesen egy
évtizedet ölel fel, egy amerikai kisvárosban játszódik,
alakjai a társadalom alsó rétegeiből kerülnek ki.
Simon Grim, egy szemétfeldolgozó üzem munkása együtt él
beteg, gyógyszeren élő anyjával és kurválkodó
nővérével. Simon a családfenntartó. Ehhez a nem éppen
idilli családhoz, illetve a házuk alagsori lakrészébe
költözik be Henry Fool, a bérlő. Különös (ebben a
környezetben mindenképpen emelkedettnek tűnő) szellemisége,
a könyvek, a kultúra megjelenése a házban, a Simonnak
ajándékozott füzet és ceruza új dimenziókat nyit a
fiatalember számára. Henry és Simon beszélgetései, Henry
mondatai termékenyítően hatnak Simonra: írni kezd. Henry
döbbenten olvassa első sorait, és felfedezi, hogy
őstehetség. (A néző hiába reménykedik a film végéig,
egyetlen sort sem ismer meg a költő nagy port kavaró
soraiból.) Henry hatására Simon kiírja magából a
társadalom peremére szorult ember minden nyomorúságát a maga
egyszerű és újszerű módján. (Ezt persze csak a
visszhangokból tudjuk meg.) Versei először egy ázsiai bolt
oszlopára tűzve kerülnek a nyilvánosság elé. Henry teszi ki
őket. Majd egy iskolai lapban jelennek meg. Mint minden új
hang, Simon sorai sem váltanak ki osztatlan lelkesedést. (Az
elutasítók alpári, trágár, pornográf jelzőkkel illetik a
verseket.) Kezdetben csak szűk körben hatnak, szinte
meseszerűen: egy néma lány énekelni kezdi őket, a
rosszéletűek jó útra térnek tőlük - a depressziós anyja
öngyilkos lesz... (Bárcsak tudnánk, hogy mik ezek a sorok!)
Henry Fool múltja csak lassan tárul fel a
többi szereplő és a néző előtt. A hét év börtön és
előzménye súlyos akadály Henry számára a normális életbe
való visszatérésben, bár szemmel láthatóan önmaga is küzd
a pedofília terhével.
Túl Simon Grim személyén és karrierjén, amely az irodalmi
Nobel-díjig vezet, Henry Fool személyisége a film
középponjába kerülve nem éppen könnyű dilemma elé
állítja a nézőt. Ő az, aki a Grim család életébe való
belépésével gyökeresen megváltoztat mindenkit. Önmagát
autonóm íróembernek tartva különös gondolatokat tár fel a
zárkózott, magát nem túl sokra becsülő fiatalember előtt,
de főleg lénye sugalmaz üzenetet Simonnak, akit bár
foglalkoztat Henry múltja is, azt látja benne, amit Henry akar,
és ez pont elég átlényegüléséhez. A csalódás persze
bekövetkezik (Henry a könyvkiadó vezetőjét csak portásként
ismerte), de addigra már mindegy.
Henry Fool a Grim család másik két tagjára is hatással van.
A gyógyszeren élő anya és lánya, Fay eleinte elutasítják.
Különösen nehéz helyzetbe hozza a családot Simonnak az a
döntése, hogy abbahagyja szemetesi munkáját, ami mögött
persze Henry áll. A változás az anyában és Fayben is
bekövetkezik: az anya zongorához ül hosszú évek után, Fay
pedig munkát keres.
Természetesen nem fordul minden jóra. Amíg az alagsorban Fay
és Henry egymásra talál, addig az anya fia verseinek olvasása
után felvágja ereit, és meghal. Henry, a róla talán
legnehezebben elképzelhető szerepbe kényszerül(?): apa és
férj lesz. S miközben Simon műveit "menedzseli", felteteti
az internetre, és ezzel olyan nyilvánosságot szerez, amellyel
elindítja Simon karrierjét, saját írásai (amelyekről
szintén csak sejtésünk lehet) nem kellenek senkinek. Fordul a
helyzet: most már Simon ítéli meg Henry műveit, és
kénytelen kimondani azt, amit a lelke mélyén (valószínűleg)
Henry is tud, hogy a művei javíthatatlanul rosszak, és soha
senki nem fogja megjelentetni őket. Ezen a barátság sem
segíthet. Henry így a családból
kiváló Simon helyébe lép mint szemetes, természetesen nem
tagadva meg önmagát. Hétéves fiában leli meg újabb
tanítványát, akit igen korán be akar vezetni saját
életmódjába (cigi, ital, nők).
A film a Grim családot nem ragadja ki mikrokörnyezetéből,
hanem a környék szerves részeként ábrázolja. Érdekes
módon válnak fontossá a mellékszereplők (szomszédok,
ismerősök). A politika időnkénti beszűrődése is újabb
árnyalatokat ad a filmnek, a kis közösség összefogása Henry
megmentése érdekében pedig már-már meseszerű.
Henry Fool a brutális, feleségét verő, mostohalányát
kihasználó fiatal szomszéd férfit önvédelemből(?) megöli,
amivel a közösség előtt erkölcsi hőssé válik. A hétéves
unokaöcs megtalálja a Nobel-díj átvételére készülő
Simont, aki útleveléről (s egyben útjáról) lemondva a kis
közösség segítségével kimenekíti Henry az országból. Az
utolsó, kimerevedő kép: Henry két táskával a kezében fut.
Menekülés ez önmagától, múltjától és a társadalomból.
A hosszú, több mint kétórás film nem szűkölködik
történésekben, tempója ugyan nem, de egyenletesen sodor. Az
önpusztító életet élő Henry Fool 10 év alatt sok
mindenkinek változtatta meg az életét: egyszerre okozott
halált, és fakasztott életet (a szó szoros és átvitt
értelmében egyaránt).
Hartley filmjének minden képével az abszurditást szabadítja
ránk. A tragikus életutak is időnként groteszk helyzetekben
mutatkoznak meg. De nevetésünk sosem lehet felszabadult.
Hartley mesterien bánik ezekkel a kettőstöltésű
szituációkkal. A film befejezése is ilyen. Hogy happy end vagy
keserú szakítás a társadalommal? Inkább egyszerre
mindkettő.
|