32 KByte
|
"Hiszen még ott, a kémények
mellett is volt a kínok szünetében valami, ami a boldogsághoz
hasonlított. Mindenki csak a viszontagságokról, a
borzalmakról’ kérdez: holott az én számomra tán ez az
élmény marad a legemlékezetesebb.
Igen, erről kéne, a koncentrációs táborok boldogságáról
beszélnem nékik legközelebb, ha majd kérdik. Ha ugyan
kérdik. S hacsak magam is el nem felejtem."
Így hangzik Kertész Imre Sorstalanság című
regényének befejezése. Elég furcsa befejezés egy olyan
könyv végén, melyben a szerző koncentrációs táborban
töltött napjait írja le.
Kínok, fájdalom, szenvedés minden oldalon... és végül
mégis a boldogság ígérete. Helyesebben az életé. A
megmentett életé, melyben ott vár Fanni szőkén a rőt
sövény előtt és vele együtt " mint valami kikerülhetetlen
csapda, a boldogság" (Kertész Imre).
A "koncentrációs táborok boldogsága" számomra nem
jelent mást, mint az egyetlen lapot, ami még a koncentrációs
táborok lakóinak kezében maradt: a túlélés reményét.
Nem azt, hogy egy bizonyos személy megmenekül, hanem hogy maga
az Élet az, amely győzedelmeskedik, hogy igenis van élet még
a koncentrációs táborokon túl, zsidók számára is. A mindig
folytatódó élet titkos és biztos tudata a koncentrációs
táborok féltett boldogsága.
Ezt kell tehát elmesélni, ha az emberek még megkérdezik
egyáltalán, és ha még akad valaki, aki nem felejtette el a
választ.
A "koncentrációs táborok boldogsága", mi az?
Tesszük fel tehát a találós kérdést, és Roberto Benigni,
mint minden találós kérdésre, erre is tudja a választ. Az
élet győzelmének biztos tudatával, mint adu ásszal a
zsebében jól tudja: szinte bármit megtehet, neki nem árthat
semmi, mert célja, az élet megmentése (átmentése) biztos,
hogy sikerül. Sikerülnie kell, hiszen ez szükségszerű,
természetes, ettől működik a világ.
Ezért lehetséges, hogy Guido, mint
szélvész száguldjon át mindenen, felforgatva egy miniszteri
menetet, egy várost, egy éttermet, egy polgármesteri hivatalt,
egy iskolát, egy díszvacsorát és végül még egy
koncentrációs tábort is.
A filmszalag pedig vele együtt jótékony simasággal gördíti
tovább a történetet, mindig könnyedén, zökkenőmentesen. A
forgatókönyv rendre elegyengeti Guido előtt az utat; olykor
legmerészebb tettei ellenére sem éri bántódás (legalábbis
sikeresen kibeszéli magát), még Szűz Mária is szolgálatába
áll, háromszorosan is csodát tesz érte (a forgatókönyv
egyik legkellemesebb fordulatát élvezhetjük ebben a
jelenetsorban).
Minden kellék, minden apró tárgy, minden látszólag
véletlenül a képbe került, háttérben játszódó jelent
értelmet nyer, kapcsolódási pontot a következőkben. Ami csak
Guido kezébe, vagy bármi módon vele kapcsolatba kerül,
tréfává, igazi burleszk geggé változik perceken belül.
Ezzel a lendülettel érkezik meg Guido és
kisfia a koncentrációs táborba is. Azonban a történet nem
válik komolyabbá a kisfiú számára. Guido a tréfát most
már nem az élet köreteként, mint kellemes kiegészítőt
tálalja, hanem a valóság leplezésének módszerévé avatja.
Túlélési stratégia ez, nem is akármilyen. Nagy
erőfeszítéssel tartható csak fenn, hiszen a véres valóság
mindig kilóg valahol a takaró alól, így aztán Guidónak
rendületlenül küzdenie kell. Mérhetetlen nagy a feladat: egy
gyerek számára egy egész világot megváltoztatni.
Hazudni? Bizonyos értelemben igen, de ez
abból a bizonyos ’kegyes hazugság’
fajtából való. Játszani? Méghozzá mindenáron: pofátlanul
sakkozni a halállal, megfogadni a mester tanácsát: "
megnevettetni az embert, hogy eltereljük a figyelmét a
halálról" (Chaplin), vagyis ebben az esetben: azt elérni,
hogy az az egy gyermek túléljen. Inkább megváltoztatni az
egész világot, még akkor is ha egy ember áll egy egész náci
kivégzőosztaggal szemben, az Életért, hiszen ez a tét, nem
több és nem is kevesebb ennél.
"Elterelni a figyelmét a halálról", ez a
filmbéli gyereknek szól... éppenhogy ezáltal megértetni a
halált, ez a moziban ülő nézőnek...
Az Életet, ennek a törékeny kisfiúnak a képében átmenteni,
megmenteni igyekvő férfi... a halálról mesél. A halálról,
melyet ha ilyen erőszakosan kínálja magát minden áron meg
kell tagadnunk, le kell győznünk, valahogy ki kell játszanunk,
ki kell nevetnünk egy percig sem hinni el, hogy az élet nem
olyan, mint amilyennek látni, tudni szeretnénk, és ha rajtunk
múlik, csakazértis erőszakosan, mindenáron szép.
Azért, hogy mások ezt hihessék, azonban valakinek keservesen
szenvednie kell. Valakinek magára kell vállalnia mindezt,
valakinek áldozatot kell hozni: az életért nem kevesebbet,
mint magát az életet adni cserébe. Ez a szemet szemért, fogat
fogért vastörvénye, melynek árán Guido fia megmenekülhet.
"Hulltommal hullni: ez a szolga dolga, ha a Nagyúr sírja
szolgákat követel". Bizony ez az apák sorsa is, ha oly hatalmasak a
nagyurak. Ez az igazi, a tökéletes áldozathozatal: az apa
halála a fiú halhatatlanságáért.
Nem nagy ár, legalábbis egy olyan igazi, tiszta, minden hátsó
szándéktól mentes apának nem, mint Guido, aki egy végtelen
hazárdjátékot játszik, ezúttal minden lapot egy játszmára
téve föl.
Hiszen biztosra megy, mert tudja a választ a koncentrációs
táborok nagy találós kérdésére. Csak el kell érnie, csak
el kell jutnia odáig; csak könnyedén, csak lazán, mint eddig
mindig az életben. Jöjjön, aminek jönnie kell, hiszen úgysem
jöhet más, mint az Élet győzelme, és Guido tudja ezt. És
azt is, hogy ezért neki kell meghalnia. Ez a tétje ugyanis
kísérteties játékának, melyet a másik oldallal játszik.
Pedig mindkét oldalnak megvan a saját játéka is. Mindkét
részről önvédelmi mechanizmus ez, mindkét fél a halál
fojtogató jelenlétét próbálja tagadni ily módon.
A náci orvos kényszeres rejtvényfejtése szinte elveszi az
eszét, de amíg idétlen fejtörőkkel foglalkozik, addig sem
kell szembe néznie tettei következményeivel, azzal a
népirtással, aminek aktív részese.
Guido természetesen csalódik az orvossal való találkozáskor,
életében talán először remélt, és éppen ezért ekkor
először nem jött be a számítása. Ekkor először tévedt
mellékutcába, és először szembesült azzal a ténnyel, hogy
vannak a világnak olyan hátborzongatóan gonosz játékai,
melyek mechanikus fogaskerekei őt magát is kérlelhetetlenül
felemészthetik.
Ettől kezdve biztosan tudhatja, hogy csak magára számíthat.
Neki itt csak egy lehetőséget hagytak és azt kell pókerarccal
végigjátszani: csak a maga által osztogatott és maga által
elért 1000 pont lehet a megoldás, melyből mikor már csak az
utolsó hatvan hiányzik, nem nehéz
kitalálni mi annak az ára.
A gyermek (őérte van hát minden), már biztonságban lapul a
rejtekhelyen, az apa most már éppoly könnyedén, ahogy az
életen végigsétált, nem hősként, nem látványosan, inkább
nemes egyszerűséggel masírozhat a halálba. (Éppúgy
eltakarva a néző elől a halál pillanatát, mint a gyermek
elől, egy pillanatra gyermekként kezelvén minket is).
Guido kisember, az a fajta, akinek a
bőrén íródik a történelem, akit mégis mindig csak ’sokakként’,
’tömegekként’, ’ártatlan áldoztaként’
emlegetnek. Ennek a vicces alaknak mégis van egy
irigylésreméltó tulajdonsága: soha nem fél döntést hozni.
Nem valószínű, hogy mindig pontosan látná a
következményeket, mégis minden lehetetlen helyzetbe belemegy,
mintha valami hatodik érzék sugallná neki, hogy nem esik
bántódása. Mindig határozni, hirtelen, a legembertelenebb
helyzetekben, amikor senki nem tudja, vajon mi a jó.
Kérlelhetetlen határozottsággal dönteni arról, mikor bújunk
meg, mikor indulunk neki, mikor kell észrevétlennek maradni,
mikor szem előtt lenni, vagy mikor kell a gyereket zuhanyozni
küldeni és mikor nem... Pedig a legapróbb döntés is
életre-halálra szól.
Guido természetesen soha nem tudhatja, mi
a jó, csak abban bízik, hogy a féltve őrzött biztosíték, a
rejtegetett élet elég fedezet. És tényleg az, hiszen
számtalan helyzetben elbukhatna, mégis a rá leselkedő halál
csak a tökéletes áldozatokat szereti és hajlandó is kivárni
azt.
Persze nevezhetjük ezt a forgatókönyv túlzott
sterilségének, vagy hiteltelenségének is, és ez esetben
talán igazunk is lenne olyan értelemben, ha a történet
valószerűségét, vagy a koncentrációs tábor
ábrázolásának hitelességét kérnénk számon.
Ez esetben azonban azt hiszem elnézhetünk
az ilyen részletek felett, ugyanis nem valami hiteles
történelmi ábrázolásról van szó, nem is ez a cél. A
koncentrációs táborok felfedezett boldogsága inkább ürügy
arra, hogy Benigni elmesélje mit jelent az igazi - Tarkovszkij
értelmezésében vett - nemcsak elmagyarázott, hanem meg is
cselekedett Áldozathozatal.
Azt, mikor egy apa feltartóztathatatlanul gázol át mindenen,
hogy fiának ajándékba adhassa az Életet.
Kárpáti Ildikó
1011 Bp. Szalag u. 9.
201-54-59
karpati@nexus.hu
|