Berkes Ildikó Filmemlékezet harmadszor


31.9 KByte

"Filmemlékezet" - kissé talán furcsán csengő magyar fordítása ez egy századunk utolsó évtizedének elején, Párizsban indult archívumi fesztivál, a CinéMémoire nevének, amely filmes múltunk felújított vagy csupán újonnan fellelt kincseit igyekszik bemutatni a nagyközönségnek. Két éve a CinéMémoire budapesti különkiadásaként, az akkor félévszázados magyarországi Francia Intézettel közösen rendezte meg az épp 40 éves Magyar Filmintézet az 1. Filmemlékezet Fesztivált, amelynek műsorán külföldi archívumok szebbnél szebb restaurált kópiái szerepeltek.

Immár harmadik alkalommal megrendezett, nemzetközi archívumi fesztiválunkon is lesznek felújított kópiák. Köztük olyan különlegességek, mint egy ismeretlen német filmúttörő, Julius Neubronner századeleji amatőrfelvételei, valamint a világ első teljes hosszúságú sziluettfilmje, az Ahmed herceg kalandjai (1926) - mindkettő a frankfurti Deutsches Filmmuseum restaurációs munkáját dícséri. Két teljes szépségében és hosszában restaurált francia klasszikust is vetítünk: a brüsszeli Cinématheque Royale által felújított Epstein-filmet, Az Usher ház bukását (1928) és A játékszabályt (1939) Jean Renoirtól, archívumunk új szerzeményeit. Ugyancsak új a Cinématheque Française által restaurált néma Casanova (1927) - ehhez kapcsolódóan vetítjük a belga archívumtól kölcsönzött Fellini-féle Casanovát (1974) is. Magyar vonatkozása - Hollay Kamilla és Ráday Imre szereplése - miatt ajánlotta fesztiválunkra a Deutsches Institut für Filmkunde két 1927-es német némafilmjét (Takácsok, A világ peremén). A Magyar Filmintézet felújításai közül bemutatásra kerül az idei bolognai archívumi fesztiválon vetített Keserű igazság (1956) és Ferenc József élete (1910-es évekből), valamint Homoki Nagy István velencei nagydíjas opusa, a Vadvízország (1951) és egy összeállítás 1945 előtti Budapest-filmekből.

A Filmemlékezet Fesztivál hangulatát alapvetően az élő zenei kísérettel vetített némafilmek határozzák meg: a zongoránál az Örökmozgó "örökös" zenésze, Kecskeméti Gábor! Nem kevésbé izgalmas élményt ígér azonban a belga filmarchívumtól kapott avantgard filmösszeállítás (Kenneth Anger, Stan Brakhage, Polanski, stb.) és A Nő szürkületben, amely kimaradt tavalyi André Delvaux sorozatunkból. Fesztiválunk méltó befejezéseként Moholy Nagy Lászlóra emlékezünk egy rendkívül gazdagon illusztrált dokumentumfilmmel és néhány korai művével. A dokumentumfilm kiemelt szerepét idei programunkban bizonyítja a Levél szavak nélkül (1998): nagymamája századeleji berlini amatőrfelvételeiből állította össze az amerikai rendezőnő, Lisa Lewenz. A belga filmarchívum igazgatónője, Gabrielle Claes és a frankfurti Deutsches Institut für Filmkunde vezetője, Claudia Dillmann mellett őt is várjuk Budapestre.

A sorozatban látható:

18: Az Usher-ház bukása; 19: Levél szavak nélkül; 20: Budapest-retró; Takácsok; 21: Casanova (1927); 22: A gyár; A játékszabály; 24: Keserű igazság; Avantgard filmösszeállítás; 25: Budapest-filmek; A világ peremén; 26: A Nő szürkületben; 27: Ferenc József élete; Julius Neubronner filmjei; Casanova I-II; 29: Ahmed herceg kalandjai; 30: Örökös kísérletezés

A tavalyi nagysikerű megemlékezés a némafilm magyar származású világsztárjáról, Putty Lyáról - reményeink szerint - állandó sorozatot indított el. Idén Gaál Franciskára emlékezünk, akinek, mint kiderült, szintén van ma is bőven rajongója. A Magyar Filmintézet két munkatársa, Geréb Anna és Sándor Tibor, kutatási és filmtémául választották, s a Goethe Intézet kávézójában Putty Lyáról rendezett tavalyi kiállítása sikerén felbuzdulva a Berlinben élő Königer Miklós is nyomozni kezdett. Saját gyűjtéséből és a Magyar Filmintézet anyagából most az Örökmozgóban rendez kiállítást, mely a fesztivál ideje alatt tekinthető meg (megnyitó 18-án, 18.00 órakor).

 

 

hírek hírek filmek filmek arcok arcok gondolatok gondolatok szemle szemle Örökmozgó Örökmozgó képtár képtár fórum fórum mozgóképtár linkek repertórium levelek FILMKULTÚRA '96-'98 tartalom címlap