Nyomtatóbarát változat


Klacsán Csaba

„Engem idegesített annyira a téma, hogy ezt kibogozzam” - Beszélgetés Dömötör Tamással

kép megtekintése


kép megtekintése


kép megtekintése


kép megtekintése


kép megtekintése

Kapcsolódó linkek:
Czukor show: kritika

Először szakácsnak készült, majd színészetet tanult, de dolgozott újságíróként és televíziósként is, mielőtt elvégezte volna a Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező szakát. Később műsorvezetőként is kipróbálta magát, 2008 óta pedig a szombathelyi Weöres Sándor Színház rendezője. Első mozifilmje, a Czukor Show.

Füst Milán egy hatsoros, korabeli bulvárhír nyomán írta meg a Boldogtalanokat, melynek alaphelyzetét a Czukor Show-ban te egy televíziós kibeszélő show kulisszái közé helyezted. Mi volt meg előbb az eredeti koncepciódból, a klasszikus drámai alaphelyzet, vagy a keretet adó televíziós show ötlete?

Mindenképpen a televíziós show. Engem az bosszantott fel pár évvel ezelőtt, amikor az egyik délutáni adásban láttam, ahogy egy nőt emberi mivoltából kiforgatnak, megaláznak, nyilvánosan felkoncolnak, és addig, egyszerűen nem tudom jobb szóval mondani, addig baszkurálják, amíg be nem vallja, hogy belefojtotta a gyerekét a WC-be. Láttam, hogy ez igaz, tehát ő nem színész, vagy ha igen, akkor a világ legjobb színésze, azonban ezt az embert onnan már bilincsbe verve vitték el. Egy kétgyerekes családanyáról beszélünk egyébként. A tette az egy dolog, az, hogy neki milyen jogai vannak, az egy másik dolog, és hogy ezt hogyan kezeli ma egy tévécsatorna Kelet-Európában, az már egy harmadik dolog. Miközben ezt néztem, még inkább megalázva éreztem magam, mintha egy ókori kövezéses kivégzést néznék. Később azt is megtudtam, hogy ez igaz volt, és onnan azt a nőt börtönbe vitték. Tehát ez volt az első. Eleinte magam sem tudtam, hogy ebből mi lesz, csak azt, hogy ezzel a formával kezdeni kell valamit, muszáj lenne, mert ez tűrhetetlen. Később villant be a Boldogtalanok, amiről úgy tanultam, hogy egy rövid bulvárhírből készült. Füst Milán egyébként gyakorolta ezt, direkt és másképp olvasta ezeket a híreket, mint az akkori átlagfogyasztó, mert ő ebből drámát akart írni. Innentől pedig már kézenfekvő volt a választás, annyira passzol a kettő egymáshoz.

Nem is gondolkodtál más klasszikus drámában?

De, mégpedig úgy, hogy az első nap, amikor a próba volt a színházban, akkor a színészek eldönthették három közül, hogy melyiket akarják játszani. Akkor én éppen aktuálisan mind a hármat bele tudtam volna tenni ebbe a keretbe. Ott volt Iphigénia története, ez volt az „Eladtam a lányom veséjét”-show, aztán a „Meghaltam, de tizenhat év után visszaküldtek, hogy jót tegyek a családommal”, vagyis a Liliom, egy szoba sci-fi tulajdonképpen, és a Boldogtalanok volt a harmadik. Ők döntöttek így, hogy ez legyen, nekem mind a három megállt.

A Czukor Show-t először tehát színházi előadásként rendezted meg. A dolog hatásmechanizmusa érdekelt ennyire, avagy praktikus okokból döntöttél így?

Igazság szerint mind a kettő, mert az alapötlet rögtön a film volt. Tudtam, hogy ebből tévés eszközökkel, irodalmi alapanyagra építve, de játékfilmet kell készíteni. Nem volt pénzünk, hogy ezt rögtön az ötlet után megvalósítsuk, de úgy éreztem, hogy az anyag belső része, vagyis Füst Milán Boldogtalanok című drámája megér annyit, hogy kísérletként megnézzük, működik-e színpadon. Az eredeti szövegből nem mondunk semmit, mostani környezetbe ágyazva, mostani nyelvre ültetve reprezentáljuk. Amikor a színházban látszott, hogy működik, csak még biztosabb lettem benne, hogy ebből csinálunk egy filmet is, már csak azt kellett eldöntenünk, ezt miként meséljük. A forgatókönyv vázlata előbb volt meg, mint a színdarab, és később ebbe húztam bele a többit. A színdarab egyhelyszínes, a film pedig az egy helyszínhez vezető utakat mutatja meg, azoknak az útját, akik ebből hasznot húznak és pénzt szereznek. Az már megvolt a legelején, hogy ők hogyan érnek be a munkahelyükre, de hogy ott mi történik, az a színházi előadásból került a filmbe, tehát ilyen vegyes technika ez.

1 . 2 . 3 . 4 . oldal

Videók:

Dömötör Tamás, Szabados Mihály és Mátis Inez a Czukor Show-ról
Dömötör Tamás, Szabados Mihály és Mátis Inez a Czukor Show-ról